Ősbemutató a Kamarában

A napokban bemutatott darabból nem hiányzik a lájtos erotika, a vér helyett szerelemre szomjazó vámpírleány, a sírásba hajló nevetés, ahogyan a lendület sem. Ez utóbbiban az író, a darab színpadra állítója, Olt Tamás, színházunk egykori tagja sem szenved hiányt, hiszen harmincas évei első felében járva már a Nemzeti színtársulatának oszlopos tagjává avanzsált, az ország több pontján számítanak írói, rendezői, színházpedagógiai tevékenységére. Csak azt sajnálja, hogy a zenélésre alig jut ideje.

Harc a drogok ellen

– Mint második otthonomba, úgy jövök mindig Nyíregyházára – nyilatkozta. – Az itteni emberek nagyon közvetlenek, büszkék a színházukra, a művészeikre. Ilyen közönség nincs talán sehol az országban! Schlanger Andrással együtt dolgoztunk tavaly a Minden kezdet nehéz, hát még a versenyzongora! című darabban Vácott, s remekül megértettük egymást. Színházigazgatóként aztán felkért ennek a produkciónak a létrehozására. A Nemzeti Bűnmegelőzési Tanáccsal karöltve elsősorban a drogprevenciót tűztük ki célul, de kiterjesztettük az alkohol és a teljesítménynövelő szerekre is. Igyekeztünk úgy megoldani, hogy mindez ne legyen nagyon didaktikus, ezért találtam ki egy újszerű látványvilágot és sajátos szerkezetet.

Agyeldobós víziók

Három egyfelvonásost láthatunk a színen, bár két felvonásban játsszák. Mindegyik történetet kétszer mutatják be: egyszer a főhős nézőpontjából, egyszer pedig a valóságban megtörténtként. Így szórakoztató tud lenni, ráadásul színészi feladatként is izgalmas. A víziók egészen „agyeldobósok”, ugyanakkor ott található mellette a valóság, amivel a veszélyekre hívják fel a figyelmet. Az utolsó rész például vámpíros, üldözős, rockoperás, de kiderül a reális részben, hogy az elvonókúra utolsó stációjának hallucinációja mindez, ahol a vámpírkirályok a fiatalember szülei, akik segíteni szeretnének neki a leszokásban. Nem szociodráma ez, hanem egy pörgős, lendületes, rengeteg tánccal, zenével elmondott történet.

Érdekes látványvilág

– Volt egy A dal a tiéd! című, témánkhoz kötődő musicalíró pályázat, amihez egy tábor is kapcsolódott. A gyermekek összehoztak kétlemeznyi anyagot, amiből Tamás Attila válogatott. Egységesítettük, a drum and bass és a rock felé vittük, hangszereltük. Gulyás Anna kiváló koreográfiákat készített. A díszletben kicsit ötvözzük a hagyományos színházi elemeket, a háttérvetítést és a fényfestést, amit például a házak külsején szoktak alkalmazni, ahol minden ablaknak, részletnek megvan a funkciója. Szvrcsek Anita, Horváth Margit, Kosik Anita, Dézsi Darinka, Urmai Gábor, Nagyidai Gergő, Fellinger Domonkos és Varga Balázs jelenítik meg a történetet.

Játszik, ír, rendez

Olt Tamás jelenleg öt darabban játszik a Nemzetiben. Januárban mutatják be Szomjas György rendezésében a Betyárjáték című zenés-táncos produkciót, amiben ő lesz egyedüli színészként a narrátor. Közben már kezdődik az olvasópróbája a Csongor és Tündének Vidnyánszky Attila „vezetésével”, melyben az egyik ördögfit alakítja. Meg kell írnia a Váci Dunakanyar Színház számára a Quimby-musicalt, amit áprilisban mutatnak be, amikor már próbálja az anyaszínházában a Cyranót David Doiashvili irányítása mellett. Ennek premierje után kezdi el Debrecenben a Kubik Anna számára írt, Fedák Sáriról szóló darabja színre vitelét. Teendőkből tehát nincs hiány, ahogyan a teljesítésükhöz szükséges energiából, jókedvből sincs, szerencsére.

Szerző: Sz. Kántor Éva