Online konzultáció – Közös ügyünk a fogyasztóvédelem
Magyarország Kormánya Közös ügyünk a fogyasztóvédelem címmel online konzultációt indított, melyben a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok felszámolásáról, az online csalások elleni fellépésről és a légiutas jogokkal kapcsolatos szabályozásról is elmondhatják a véleményüket a polgárok. A konzultációval kapcsolatos tudnivalókat sajtótájékoztatón ismertették szerda délelőtt Nyíregyházán, a Vármegyeházán.
Elősegítik a problémák megoldási lehetőségeit
A kormány „Közös ügyünk a fogyasztóvédelem” címmel indított online konzultációt, melynek célja a fogyasztók igényeinek, problémáinak felmérése. A konzultációval kapcsolatos tudnivalókat sajtótájékoztató keretein belül ismertették szerda délelőtt a Vármegyeházán. Dr. Német-Weingartner Lilla, a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság elnöke elmondta: a konzultáció a fogyved.kormany.hu oldalon érhető el, és 12 olyan kérdést tartalmaz, melyek a leginkább fontos felvetésekre keresik a választ. Ilyen például a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok felszámolása, az online csalások elleni fellépés és a légiutas jogokkal kapcsolatos szabályozás kérdése.
– A 12 kérdésbe beletartoznak ezek a területek, én az online csalások elleni fellépést és az erre vonatkozó kérdést emelném ki, hiszen nagyon fontos az e-kereskedelem. A tavalyi évben 457 webáruházat ellenőrzött a Fogyasztóvédelmi hatóság és közel 75%-nál volt kifogásolás. Ez egy nagyon magas arány, melyet szeretnénk lejjebb szorítani
– ismertette az elnök, majd hozzátette: a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat esetében jogszabályok vannak, melyek a fogyasztót védik, hiszen ezen a területen is számos esetben történnek visszaélések. A légiutas jogokba pedig olyan területek tartoznak, mint a járattörlés vagy poggyászvesztés, ezekben az esetekben panaszbenyújtási lehetőséggel élhetnek az érintettek. A konzultáción keresztül a visszajelzéseknek köszönhetően a fogyasztóvédelem a további problémákat orvosolni tudja majd, és az is körvonalazódik, hogy mely területeken szükséges a fejlesztés.
A vármegyében is folyamatosan dolgoznak a lakosság megsegítésén
A fogyasztóvédelmi hatóságok Nyíregyházán és a vármegyében is végeztek korábban már felméréseket. Román István főispán a sajtótájékoztatón kiemelte: folyamatosan igyekeznek segíteni azoknak az érintetteknek, akik valamilyen kárt szenvedtek el.
– Azt gondolom, hogy minden honfitársunk egyúttal fogyasztó és vásárol akár a boltokban, akár online felületeken, és sokszor kerülnek olyan helyzetbe, amikor úgy érzik, hogy nem megfelelően jártak el velük szemben. Ilyenkor adódik az a lehetőség, hogy a kormányhivatalhoz, mint fogyasztó védelmi hatósághoz forduljanak. Kollégáink pedig mindent megtesznek annak érdekében, hogy kiderítsék, mi az adott helyzetben a teendő. Mivel hatóságról beszélünk, olyan döntést hozunk, mely megalapozhatja később akár egy kártérítési igényt is, illetve kötelezhetik a jogsértő felet, hogy ezt korrigálja, s az a későbbiekben ne történjen meg. Ha ez több alkalommal is előfordul, lehetőségünk van pénzbírságnak kiszabására
– részletezte a főispán, aki még hozzátette: a hatóságnak vannak olyan feladatai melyekkel minden évben foglalkoznak: ilyenek a játszóterek és kondiparkok, valamint egyes kereskedelmi egységek árképzési tevékenységeinek ellenőrzése. Bizonyos esetekben pedig a lakosok fordulnak a kormányhivatalhoz. A fogyasztóvédelmi hatósághoz a 2024-es évben több mint 200 kérelem érkezett. Ebből 96 esetben közigazgatási hatósági eljárás lefolytatása történt, az eljárások mintegy 40%-a zárult jogsértés megállapításával. A főispán szerint ezek az ellenőrzések a jogkövetés felé terelik a kereskedőt is. Azt is elmondta, hogy vannak visszatérő problémák, de ezeket is folyamatosan orvosolják. Román István hangsúlyozta: a kormány által indított online felmérés a vármegyében történő problémák esetében is nagy segítség. A konzultációt május 23-ig lehet kitölteni.