Oktatói vizsgadrukk

Az oktatók a jogosítvány megszerzése előtti órákról pontos nyilvántartást vezetnek, és általában bizonylatot is állítanak ki. Abban az esetben azonban, amikor valaki a már meglévő tudását szeretné felfrissíteni, mert például éveken át nem vezetett, már nem ennyire fegyelmezett a dokumentáció. Ilyenkor döntő többségében feketén oktatnak. Ennek egyik oka az lehet, hogy a jogosítványszerzéssel ellentétben a jogosítványfrissítési szolgáltatásról a szakoktatóknak nem kell elszámolni a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál.

A szakoktatókra igen szigorú feltételek vonatkoznak, a NAV tapasztalatai szerint azonban gyakran kockáztatnak, és hivatalos nyilvántartás, vezetési karton nélkül adnak gyakorlati órákat. Jó esetben legfeljebb egy határidőnapló árulkodik a leadott órákról, és az adózatlanul szerzett jövedelmet ennek alapján lehet megbecsülni.

Az Észak-alföldi régióban ellenőrzött autós iskolák, illetve oktatóik általában interneten hirdetik szolgáltatásaikat. Általában egy 50 perces óráért 3000 forint körüli díjat kérnek. Alkalmanként két órát vezetnek a jelentkezők, az ellenőrzés alkalmával a revizorok is így szerezték tapasztalataikat. Volt olyan oktató, aki a levezetett óra után azt mondta, „számla nélkül 2500 egy óra, számlával több”. Ám miután az „alibi sofőr” jelezte, hogy nem tudja elszámolni a díjat, az oktató fejében meg sem fordult a bizonylatolás. Az oktatók többsége egyébként eleve nem is gondolt arra, hogy a próbaórák után nyugtát vagy számlát adjon, jóllehet a beszedett tandíj összességében 25–30 ezer forint volt. A leggyakoribb észrevételük az volt: „álmukban sem gondolták volna”, hogy őket valaha a NAV ellenőrizheti. Volt olyan bukott oktató, aki a kata-alanyiságát is elveszítette a feltárt mulasztások miatt, és jelentős bírságot is kapott.