Négy pilléren a város jövője

A napirendek tárgyalása előtt az Együtt Egymásért Burger István-díjat Skolnyikné Pócsi Ilona, a Boldog Jövő Alapítvány kuratóriumának elnöke vehette át dr. Kovács Ferenc polgármestertől. A két közgyűlés között történt események összegzése során kiemelt figyelmet kapott Orbán Viktor miniszterelnök nyíregyházi látogatása, és az önkormányzat kormánnyal kötött szerződése. A Modern Városok Program keretében a kormány minden megyei jogú várossal köt fejlesztési szerződést azért, hogy a vidék felzárkóztatásának zászlóshajói legyenek. A közgyűlésen dr. Kovács Ferenc polgármester a Nyíregyházával kötött, nyolc pontból álló, 100 milliárd forintos nagyságrendű szerződésről részletes prezentációt tartott, majd hangsúlyozta, ezzel újabb forráscsoportból is gazdálkodhat a megyeszékhely. Korábban már kapott a város egy 24,7 milliárd forintos kormány által dedikált pénzösszeget, amelyre az új uniós ciklusban nyílt először lehetőség. A kormánnyal most kötött megállapodás ennek a pénznek közel a négyszeresét tartalmazza, tehát erre a két nagy pillére lehet a város jövőjét építeni. Harmadikként most jönnek majd az ágazati pályázati programok, a negyedik pedig most már a város önereje, hiszen harmadik éve önerős beruházások is vannak közel 1 milliárd forintos értékben.

EMELTÉK AZ IDEGENFORGALMI ADÓT

A képviselő-testület módosította az idegenforgalmi adóról szóló önkormányzati rendeletet. 2016. január elsejétől az eddigi 300 forintról 400 forintra emelték az egy főre fizetendő adót vendégéjszakánként. Az emeléssel járó, megközelítőleg 15–17 millió forint idegenforgalmi adóbevétel növekedés, és az ehhez kapcsolódó állami támogatás hozzájárulhat Nyíregyháza város idegenforgalmi infrastruktúrájának további fejlesztéséhez, a turizmus erősödéséhez és a város ismertségéhez. Ugyanakkor – más városok tapasztalatai alapján – nem lesz hatással az idegenforgalom alakulására.

Dr. Adorján Gusztáv, a Fidesz-KDNP frakcióvezetője szerint Nyíregyháza idegenforgalmi fejlődésével párhuzamosan indokolt a 100 forintos emelés, hiszen a környező nagyvárosokban van 450 forintos adó is. Emellett az is fontos, hogy minden adóforinthoz az állam még másfél forintot ad, és a plusz bevételt ismét az idegenforgalom fejlesztésére lehet fordítani.

Nagy László, az MSZP-DK-EGYÜTT-PM frakcióvezetője elmondta, ez az adóemelés a nyíregyháziakat nyilván nem érinti, viszont az önkormányzat elveszíti az eddigi PR-fogás lehetőségét. Persze tudják, hogy minden hasonló idegenforgalommal rendelkező városban hasonlóan 400 forint körül van az adó mértéke, ilyen értelemben nincs problémájuk az emeléssel.

Béres Csaba, a JOBBIK önkormányzati képviselője hangsúlyozta, pártja semmilyen adóemeléssel nem ért egyet, akkor sem, ha nem a nyíregyháziakat érinti, hiszen a magyar lakosság túl van terhelve minden adóval és járulékkal. Ha a családok össze tudnak spórolni egy-egy nyaralásra, ezt nem szeretnék, ha tovább sarcolná az önkormányzat.

További fotókért kattintson a képre!

CSALÁDTÁMOGATÁS ÉS GYERMEKJÓLÉT

Napirendre került a közterületi térfigyelő rendszerről szóló önkormányzati rendelet módosítása is. Erre azért volt szükség, mert a Sóstó-fejlesztési projekt kapcsán nyolc újabb térfigyelő kamerát helyeztek el. A korábbi döntéshez kapcsolódva ezeket is a Közterület-felügyelet üzemelteti a jövőben. A kamerák alkalmazásával még jobban megőrizhetők lesznek a sóstói játszópark felépítményei, játékai, sporteszközei.
Az önkormányzat megvitatta a családsegítés és a gyermekjóléti szolgáltatás integrálásához szükséges döntések meghozataláról szóló előterjesztést. Arról döntöttek, hogy a jövő évtől a család- és gyermekjóléti szolgálat, valamint a család- és gyermekjóléti központ feladatait egyaránt a Nyíregyházi Gyermekjóléti Központ látja el. Ezzel párhuzamosan a Nyíregyházi Gyermekjóléti Központ keretében működő „Északi”, „Déli” és „Huszártelepi” Gyermekjóléti Központot szakmai és szervezeti tekintetben az átszervezés keretében össze kell vonni.

TÁMOGATOTT KARÁCSONY ÉS FELZÁRKÓZTATÁS

A testület elbírálta a generációk együttműködését segítő karácsonyi programok és rendezvények lebonyolítására benyújtott pályázatokat. A határidőig 117 darab pályázat érkezett be. Ezek közül a bizottság 6 pályázó esetében nem javasolt támogatást megállapítani részben formai hiba, részben tartalmi okok miatt. A karácsonyi programokra 7 millió 525 ezer forintot osztanak szét a Szociális és Egészségügyi Alap terhére.
Az önkormányzat megtárgyalta és támogatja a HUMAN-NET Fejlesztési Alapítvány által benyújtandó, „Aranyalma Tanoda – Tanoda program megvalósítása tanyabokrokban” elnevezésű pályázatot. A tanoda program közvetlen célja 30 fő tanyabokrokban élő, hátrányos helyzetű és rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő tanuló iskolai lemorzsolódásának csökkentése, iskolai sikerességének növelése tanórán kívüli foglalkozásokkal, képességeik minél teljesebb kibontakoztatása mellett.

INTÉZMÉNYFELÚJÍTÁSOK ÉS KÖZVILÁGÍTÁS

A képviselők tájékoztatót hallgattak meg az idei év intézményfelújítási munkáiról. A költségvetésben a tervmódosítások figyelembevételével intézményi felújítási feladatokra 385 millió forintot, a Polgármesteri Hivatal épületének felújítására 176 milliót, és az egyéb önkormányzati ingatlanok felújítására további közel 37 milliós összeget fordítottak.
A közgyűlés állásfoglalást hozott a Nyíregyháza közigazgatási területén, nem önkormányzat által történt beruházásban megvalósult közvilágítási rendszerek Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata részére történő térítésmentes tulajdonba vételével és üzemeltetésével kapcsolatban. A LEGO Manufacturing Kft. beruházásában a Déli bekötőutakon megépített, E.On részére tulajdonba adni szándékozott közvilágítási rendszer üzemeltetéséről az önkormányzat gondoskodik oly módon, hogy a közvilágítási rendszer tulajdonjogának átvételét az E.On vállalja, vagy marad a beruházónál. A NIF Zrt. beruházásában elkészült Nyíregyháza nyugati elkerülő szakasz és a körforgalmi csomópont építése, valamint a 41. számú út és Vezér utca csomópontban megépült közvilágítási rendszerek üzemeltetéséről az önkormányzat gondoskodik, másrészt hajlandó azt tulajdonba venni azzal a feltétellel, hogy az átadás térítésmentesen, a vagyonszerzés esetén esetlegesen felmerülő áfafizetési kötelezettség önkormányzatra történő áthárítása nélkül történjen.

KÖZSZOLGÁLTATÁSI SZERZŐDÉSEK

A város újabb fenntartói szerződést kötött a Nyíregyházi Cantemus Kórussal 2016 januárjától 2018. december végéig. Erre azért is volt szükség, mert az Emberi Erőforrások Minisztériuma nagyra értékelve a Nyíregyházi Cantemus Kórus eddigi művészeti tevékenységét, a következő három évre vonatkozó Közszolgáltatási szerződés megkötéséről döntött, mely szerződés aláírására a fenntartói jóváhagyást követően kerülhet sor.
A nyíregyházi önkormányzat korábban nyílt közbeszerzési eljárást indított közszolgáltatási szerződés alapján kéményseprőipari közszolgáltatás ellátására Szabolcs-Szatmár-Bereg megye közigazgatási területén. A határidőig a Kéményseprőipari Kft. és a Thermoszol Kft. tett közös ajánlatot, így ők nyerték el a közszolgáltatási szerződést.
A képviselő-testület módosította az Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt.-vel megkötött közszolgáltatási szerződést. Erre azért volt szükség, mert a szolgáltató a szerződésnek megfelelően elkészítette és megküldte a menetrend aktualizált tervezetét, amely helyenként pontosított, továbbá technikai jellegű módosításokat is tartalmaz. A menetrend módosítása a közszolgáltatási szerződés módosítását is maga után vonja.
A közgyűlés arról is döntött, hogy hozzájárul a Sóstó-Gyógyfürdők Zrt. 80 millió forintos folyószámlahitel és 130 millió forintos forgóeszközhitel felvételéhez 2016. január 4-étől 2016. december 31-éig tartó lejárattal. Emellett 80 millió forintig mindkét hitel esetében készfizető kezességet is vállal. Erre a társaság likviditási helyzetének fenntartása érdekében volt szükség.