Mit tudnak azok, akik bringával és vonattal ingáznak?
Tudják, hogyan kombinálják a legoptimálisabban a vonat nyújtotta gondtalan kényelmet, és a mindennapi kerékpározás örömét. Szerencsére mindenkinek egyre több lehetősége nyílik erre.
Megszokhattuk már, hogy egyre több olyan vasúti szerelvény közlekedik, ahol tudunk kerékpárt szállítani, és mind többen élünk is ezzel a lehetőséggel. A MÁV legfrissebb adatai szerint az előző két évben a kerékpárral utazók száma dinamikusan növekedett, 2021-ben több mint 700 ezer utas vitte magával a kerékpárját a vonaton. Ezek az adatok ugyan nagyrészt a hétvégi kerékpáros túrázóknak köszönhetők, de hétköznap is mind többen használják a vonat-bicikli kombinációt a munkába járásra, főként a nagyobb városok vonzáskörzetében.
De vajon miért? Mit tudnak ők, amit mások - például a Budapestre ingázók kétharmada - nem? Például, hogy hiába indulnának autóval, ha az utakon csak a torlódás fogadja őket munkába menet.
Tudják, hogy ha a vonat-kerékpár vagy kerékpár-vonat, sőt kerékpár-vonat-kerékpár kombinációt választják, búcsút mondhatnak a dugóban ücsörgésnek. Sőt, kiaknázhatják mindkét közlekedési eszköz előnyeit: nem csak időt, benzint és parkolódíjat spórolhatnak, de vonaton utazva még van idő átolvasni a reggeli híreket, átnézni az e-maileket, vagy csak pihenni még egyet, kerékpáron pedig feltankolhatnak boldogsághormonokkal, karban tarthatják fizikai, egészségügyi állapotukat, nem utolsó sorban rengeteg szennyező anyag felesleges kibocsátását előzhetik meg, sőt barátságosabbá is tehetik a várost.
Szerencsére egyre több lehetőség is van arra, hogy kihasználjuk a vasúti-kerékpáros intermodialitás előnyeit. Még csak arra sincs feltétlenül szükség, hogy minden reggel magunkkal vigyük a vonaton a kerékpárunkat - amit amúgy egyre több járaton tehetünk meg -, hiszen sorra épülnek az elővárosi állomásokon a B+R kerékpártárolók, ahol egész napra otthagyhatjuk a drótszamarat. Nyolc elővárosi vasútvonal 50 megállójában, valamint a HÉV-vonalak mentén több mint nyolcezer kerékpártároló építése kezdődött meg Budapesten és az elővárosokban a Budapest Fejlesztési Központ irányításával, a MÁV-Volán-csoporttal közösen.
A városba beérve pedig választhatjuk a tömegközlekedést vagy még inkább a több nagyobb településen elérhető közösségi kerékpárokat, mint amilyen Budapesten a Mol-Bubi, Győrben a GyőrBike, Pécsen a Pécsike és így tovább. Választhatjuk persze a két kerékpáros megoldást is, amikor indulási és érkezési állomásunkon is vár minket egy-egy saját kerékpár a tárolóban lezárva.
Az biztos, hogy bárhogy is választunk, a vasút és a kerékpár kombinációjánál - tekintetbe véve az egyéni és társadalmi előnyök összességét -, nem egykönnyen találhatunk fenntarthatóbb, kényelmesebb, egészségesebb, környezet-, város- és pénztárcabarátabb módszert az ingázásra. Azt pedig, hogy erre minél többen ébredjenek rá a bringazzamunkaba.hu kampányai is segítik.
Forrás: MÁV-START