Megújul a tanárképzés is a Nyíregyházi Egyetemen
Dr. Hollósi Hajnalka Zsuzsanna főigazgató, Halkóné dr. Rudolf Éva kancellár, Vassné prof. dr. Figula Erika rektor és Dobróné dr. Tóth Márta intézetigazgató a sajtótájékoztatón

Megújul és egységessé válik a tanárképzés országszerte, a jövő tanévtől ötesztendős, gyakorlatorientált képzésben vesznek részt a hallgatók. A Nyíregyházi Egyetem tanár szakosai havi 50 ezer forintos ösztöndíjjal is számolhatnak tíz hónapon át, s minden, az intézménybe beiratkozó laptopot kap. Mindezt az augusztus 1-tõl megtörtént modellváltás és alapítványi finanszírozás teszi lehetővé, mely eddig nem látott mértékű pénzügyi hátteret biztosít – hangzott el a múlt pénteki sajtótájékoztatón.

Kiemelt stratégiai cél a tanárképzés megújítása és megerősítése az egyetemen – ezt jelentette ki az egyetem rektora. Vassné prof. dr. Figula Erika hozzátette, a középiskolások körében a beiskolázási kampányukat már ennek szellemében végzik, minden lehetséges felületen, beleértve a közösségi médiát és a podcastokat is. Ehhez jön hívogatóként a pénzügyi könnyítés.

Ösztöndíj tíz hónapig, ingyen laptop

– 2022 szeptemberétől azok, akik osztatlan tanár szakosak és nappalis hallgatók, tíz hónapon át ötvenezer forint ösztöndíjat kapnak. De nemcsak őket támogatjuk, hanem akik hozzánk jelentkeznek és beiratkoznak, minden elsőéves nappalis hallgató laptopot fog kapni a tanulmányai elkezdéséhez – jelentette be a Nyíregyházi Egyetem rektora.

Helybe viszik a tudást

Az egyetem földrajzilag is terjeszkedik, hogy a tudást helybe vigyék: közösségi felsőoktatási képzéseket terveznek indítani Mátészalkán és Kisvárdán. Az együttműködési megállapodások megszülettek a csecsemőgondozó és a gépészmérnöki, valamint az edző, sportszervező, továbbá gazdálkodás-menedzsment alapszakokra.

Eddig nem látott mértékű finanszírozás

Mint ismert, augusztus 1-tõl alapítványi formában működik az egyetem, melynek kancellárja elmondta, eddig nem látott mértékű finanszírozásra van lehetőség a modellváltás eredményeként. Szeptember 28-án a fenntartó és tulajdonosi jogot gyakorló Nyíregyházi Egyetemért Alapítvány, valamint az Innovációs és Technológiai Minisztérium aláírta a keretmegállapodást és a közfeladat-finanszírozási szerződést.

Jelentős mértékű növekedés

– A keretmegállapodás rendelkezik egy történelmi jelentőségű, az egyetem életében eddig példa nélküli forrásról, nettó 10 milliárd 300 millió forint fejlesztési forrás biztosításáról, 2026 decemberéig felhasználva. A közfeladat-finanszírozási szerződés lebontja azt a többletfinanszírozást, ami jelentős mértékű növekedést jelent a korábbi évek finanszírozásához képest, amiből eddig a Nyíregyházi Egyetemnek gazdálkodni kellett – mondta Halkó­né dr. Rudolf Éva, a Nyíregyházi Egyetem kancellárja.

Rendeznék a ppp konstrukciókat is

Az új finanszírozás már ezt a félévet is érinti, a többletet pedig bizonyos indikátorok teljesítése esetén hívhatja le az intézmény. A vagyona is bővült az egyetemnek: valamennyi, eddig a kezelésükben lévő ingatlan a tulajdonukba került. Ami az úgynevezett ppp konstrukciókat illeti: tárgyalások zajlanak a jóval korábban kötött előnytelen szerződések kiváltásáról a Sandra Hotel és a campus kollégium esetében is, de a finanszírozást megkapják rá.

A minőségi felsõoktatás jegyében

A tanárképzést pedig a minőségi felsõoktatás jegyében fejlesztik, melyben hangsúlyt kap a digitalizáció, s az egyedülálló LEGO módszertan kötelező bevezetése. A nagy hagyományokkal rendelkező tanárképzés egységes, ötéves lesz és gyakorlatorientálttá válik a jövő tanévtől, hiszen már az első félévtől kezdve pályaismereti gyakorlatokon vesznek részt a hallgatók.

Egységes, ötesztendős, gyakorlat­orientált tanárképzés

– Minden hallgató öt év alatt fogja megszerezni azt a tanár szakos diplomát, amivel mind az alapfokú, mind a középfokú oktatásban fog tudni munkát vállalni, egységes diplomát fognak kapni. Nagyon fontos, hogy ez az új diploma egy gyakorlatorientált képzés után fog a hallgatókhoz kerülni, tehát maga az ötéves képzés sokkal gyakorlatorientáltabb lesz, mint a jelenlegi képzés – tájékoztatott dr. Hollósi Hajnalka Zsuzsanna, a Nyíregyházi Egyetem Bessenyei György Tanárképző Központ főigazgatója.

Plusz két félév az emeltért

Ezt még lehet fokozni, ha valaki a pályán dolgozva megszerzi ezen diploma után a pedagógus 1. minősítést, jelentkezhet egy plusz két féléves, levelező képzésre, amivel majd emelt szinten is érettségiztethet. Egyelőre azonban még az a fontos, hogy tanárnak jelentkezzenek.

Z szak a Z generációnak

Ezt segítheti az úgynevezett Z szak beindítása a Z generációnak, zöldeknek. Ez a természettudomány–környezettan önálló, mással nem párosítható szakpár, mellyel felső tagozatban és 9., 10. osztályban taníthatnak majd.

Közelebb vinni a környezetet

– A célja ennek a szaknak az, hogy a természetet, a környezetet közelebb vigyük a gyerekekhez. Ne úgy gondoljon a kémiára és fizikára, hogy azzal biztos nem fogok továbbtanulni, hanem pont az a célja a szaknak, hogy olyan ismereteket közöljünk és úgy tegyük Z generációs módszerekkel, amivel õ majd kémiából és fizikából is szívesen fog emelt szintű érettségit tenni és műszaki, mérnöki, természettudományos pályára, vagy orvosnak, biológusnak fog ezzel továbbtanulni – fogalmazta meg Dobróné dr. Tóth Márta, a Környezettudományi Intézet intézetigazgatója.

Digitális és természetközeli

A Z generációs módszerek része lesz a digitális platformok használata, ami a szabadság érzését kelti oktatókban, tanulókban egyaránt. Olyanokat várnak erre a szakra, akik kedvelik az elektronikai eszközöket és a természetet egyaránt. És természetesen mindenkit a Nyíregyházi Egyetemre, aki szeretne a megújult tanárképzésben egy használható diplomát szerezni.

„Életmentő és új esélyt adó helyzet a modellváltás”

Az idézet dr. Kovács Ferenctől, Nyíregyháza polgármesterétől származik, aki egyben az augusztus 1-tõl működő Nyíregyházi Egyetemért Alapítvány kuratóriumának tagja is. A polgármester kérdésünkre elmondta, már az ezt megelőző években városvezetőként is sokat dolgozott azért, hogy az egyetem megmaradjon és önálló maradjon, hiszen egy város messze nem ugyanaz egyetemmel vagy anélkül – és a jövője sem. Dr. Kovács Ferenc hozzátette, az elmúlt tíz év nagyon rossz korszaka volt az egyetemnek, csökkenő hallgatói létszámmal és finanszírozással, vezetői problémákkal, oktatói elvándorlással, óriási terhet jelentő, s például a 2000-es években megkötött úgynevezett ppp konstrukciókkal. – Életmentő és új esélyt adó helyzet volt a modellváltás, enélkül az egyetem sorsa megkérdőjeleződött volna. A politikailag gerjesztett félelmekkel és kevésbé jóindulatú kommentárokkal szemben pont most stabilizálódik a helyzet, megtartva az állami finanszírozásban tanulás lehetőségét is, hiszen továbbra is az állam áll a háttérben, nem magánalapítványról van szó. A csak eddig, az átalakulást közvetlenül megelőzően elvégzett munkának is látszik már az eredménye: három egyetem kapott pluszfinanszírozást a közfeladatokra, a nyíregyházi köztük van, öt esztendőn át évi 419 millió forinttal. Elkezdődött az évi 400 milliós mínuszt okozó, az ország talán legelõnytelenebb ppp szerzõdéseinek kiváltásáról szóló tárgyalás. 10,3 milliárd forintos pályázati lehetőség nyílt meg, csak a Nyíregyházi Egyetemnek címezve, természetesen teljesítményhez kötött projektekre. Az intézmény megkapta az általa használt vagyonelemeket. A soha nem látott mértékű finanszírozásból következően 15 százalékos béremelés már megvalósult az oktatói körben, s a méltatlanul alacsony bérekre erre jön még januártól újabb 15 százalék, majd a teljesítménydíjazás. S ez tette lehetővé az ingyenes laptop jövő évi kiosztását, valamint az elsőéves pedagógusjelöltek ösztöndíját. A sort még hosszan folytathatnánk, ezek csak a kezdeti lépések, s a cél, hogy az itt tanulók olyan tudást és diplomát kapjanak, amellyel érvényesülni tudnak az életben, s lehetőleg itthon is maradjanak, a szülőföldjükön – sorolta dr. Kovács Ferenc. (A témára később bővebben is visszatérünk.)