Megoldás a vitás ügyekre
Az első békéltető testületek 1998-ban alakultak, tagjaikat fele-fele arányban a fogyasztóvédelemmel foglalkozó civil szervezetek, valamint a kereskedelmi és iparkamara, illetve az agrárgazdasági kamara adják. A testületek létrehozásának az volt a célja, hogy a fogyasztók és a vállalkozások közötti vitás ügyek ne a bíróságokra kerüljenek, hanem legyen egy alternatív vitarendezési fórum, ahol egyezségre juthatnak. Az elmúlt években folyamatosan növekedett a megyei ügyek száma, ez a szakemberek szerint azt is jelenti, hogy erősödik a fogyasztók tudatossága, egyre tájékozottabbak a fogyasztóvédelem területén.
SOK A KIFOGÁSOLT MINŐSÉGŰ CIPŐ
Görömbeiné dr. Balmaz Katalin, a megyei békéltető testület elnöke elmondta, az első félévben 135 ügyet zártak le. Ezek több mint fele zárult a fogyasztók számára kedvező döntéssel. Az ügyek 70 százaléka a termékek szavatosságával volt kapcsolatos, ezek között is főszerepet kaptak a cipők. Sokszor születik olyan szakértői vélemény, amely a kereskedőnek ad igazat, miközben láthatóan jogos panaszról van szó.
SEGÍT A TESTÜLET
A békéltető testületi eljárás megindításának előfeltétele, hogy a fogyasztó először megpróbálja a panaszos ügyét közvetlenül a vállalkozással rendezni. Amennyiben ez nem vezet eredményre, akkor fordulhatnak írásban a megyei békéltető testülethez. Ehhez szerkesztettek egy kérelem nyomtatványt, amelyet a kereskedelmi és iparkamaránál lehet átvenni, vagy a kamara honlapjáról lehet letölteni. A beadványhoz csatolni kell az üggyel kapcsolatos dokumentumok másolatát.
Szoboszlai Tibor