Kiderült, melyek a magyarok kedvenc színei
Magyarország kedvenc színe a kék, de ha az otthonok belső és külső falairól van szó, akkor a világos árnyalatok a legkedveltebbek, ha pedig autóról van szó, a legnépszerűbbnek a fekete számít – többek közt ez derül ki a PPG Trilak első Színtérkép felméréséből. Az, hogy milyen a falak színe, a lakás eladhatóságát és akár az árát is befolyásolhatja.A magyar internetező felnőtt lakosság kedvenc színe a kék, ezt nők körében a piros/vörös, a férfiaknál pedig a zöld követi – ez is kiderült a PPG Trilak reprezentatív kutatásából. Ha az otthonukról van szó, honfitársaink a világos színeket kedvelik és ilyen házakban, lakásokban is élnek. Jelenleg minden ötödik internetező fehér színű házban lakik – a fehér színt szorosan követi elterjedtségben a sárga (18%), míg a harmadik leggyakrabban említett külső házszín (a szürke) aránya már 10% alatti. A hálószobában szintén a visszafogott színeket szeretik az internetezők: fehér, krém, barack, vajszín a legkedveltebb árnyalat. Ami az autókat illeti, a megkérdezettek több mint tizedének (13%) van vagy volt fehér kocsija, ezt követi az ezüst és a szürke 11-11%-kal. A válaszadók ötöde ugyanakkor fekete színű kocsit választana (21%) – második ebben a sorban a kék (15%), majd az ezüst (12%) következik.
A debreceni Liget lakópark kék tetejű házainak látképe – képünk illusztráció (MTVA Fotó: Oláh Tibor)
„Az újlakáspiac látványos felfutásának és a felújítások növekedésének köszönhetően jelentősen nőtt a falfestékek forgalma is. Az elmúlt évben a színes beltéri festékek piaca bővült a legnagyobb mértékben, közel 13 százalékkal” – mondta a kutatás kapcsán rendezett kerekasztal-beszélgetésen Miavecz István, a PPG Trilak Kft. ügyvezető igazgatója, aki szerint az idén is hasonló ütemű növekedés várható. A piac bővülése mellett változik a legdivatosabb színek palettája is: míg hosszú időn át a citrom és a narancssárga árnyalatai voltak a legnépszerűbbek, addig az elmúlt években olyan színek is divatba jöttek, mint a mojito zöld vagy a szürke különböző árnyalatai. A cég várakozásai szerint idén folytatódik a földszínek, pl. a kakaó, a kávé, a pergamen, a bézs vagy a fahéj három-négy éve tartó előretörése, sőt, ebben az esztendőben várhatóan ezek, valamint a szürke árnyalatai lesznek majd a legkapósabb festékek. „A most divatos pasztellszínek előnye, hogy kiválóan kombinálhatóak a fehérrel és annak árnyalataival, így használatukkal meleggé és bensőségesé varázsolható az otthon” – mondta Miavecz István.
Színes festékport szórnak egymásra a „Color Party” résztvevői a nagyszínpad előtt a budapesti Hajógyári-szigeten a 24. Sziget fesztivál második napján, 2016. augusztus 13-án – képünk illusztráció (MTI Fotó: Mohai Balázs)
„Az eladó lakások több mint felére jellemző, hogy több szín is megfigyelhető a szobák falain, de a leggyakoribb elsődleges színeknek a fehér, valamint a sárgás-narancssárga árnyalatok számítanak” – ismertette az ingatlan.com saját kutatásának eredményeit a portál vezető gazdasági szakértője, Balogh László. A XIII. kerületi, 20-30 millió forint közötti, tégla építésű, magánszemélyek által eladásra kínált lakások hirdetéseinek elemzése során a szakértő megállapította, hogy a fehér és a kékes színvilágú lakások átlagos négyzetméterára magasabb az átlagnál, míg a sárgás-narancssárga színre festett otthonokra ennek ellenkezője az igaz. Az egyébként viszonylag ritkának számító kékes és lilás színvilágú otthonok szintén a drágább kategóriát képviselik az ingatlan.com adatai szerint. E két szín kapcsán érdekes tény ugyanakkor, hogy míg a lilás színű fallal rendelkező lakások iránt érdeklődő potenciális vevők száma alacsonyabb az átlagosnál, addig a kékes színűek esetében magasabb. A földszínű (pl. homok, fahéj, tejeskávé) otthonok esetében szintén az átlagnál magasabb érdeklődés tapasztalható, miközben az átlagot a fehér és sárgás-narancssárga falú lakások népszerűsége képviseli.
„A kék alapszín, a körülöttünk lévő világban a kék dolgokhoz nagyon sok pozitív élményünk kötődhet: kék tenger, kék ég, nyaralás, boldogság, de a komolyság, a munka színe is lehet egy klasszikus kék” – kommentálta a kutatás eredményeit az eseményen Vágó Réka, divattervező. „Az sem véletlen, hogy a hölgyeknél nagyon kedvelt szín a piros, hiszen a nőiességet, a szépséget kötjük hozzá gondolatban.”
hirado.hu