Kerékpárutak Nyíregyházán

Okt 2, 2015
A város közel 600 millió forintos fejlesztési programjának köszönhetően jelentősen növelte kerékpárút-hálózatának hosszát, amely már megközelíti az 50 kilométert. A mozogni vágyók most már biztonságos körülmények között tekerhetnek. A bicikliutak több csomópontban keresztezik a városrészeket, így akár az egész települést körbebringázhatjuk. Kétkerekűre pattantunk mi is és Bordás Béla városgondnokkal végigjártuk azokat a pontokat, amelyeket egy kerékpáros csoport kritikusnak ítélt meg.

Segítségünkre volt ebben Pataki Roland, a bringazok.hu tagja. A csoport a Nyírfa Kör égisze alatt tevékenykedik és célul tűzték ki a kerékpározás népszerűsítését.

Túránkat a nagykörúton kezdtük.
A Ferenc körút–Erdő sor–Sóstói út és Kossuth utca csomópontjában a csoport azt kifogásolta, hogy a Kossuth utca irányába továbbmenő, és a Ferenc körúton lévő kerékpárút között csak „sima” zebra található, nincsen a bicikliseknek kijelölt sáv. Így itt, mindig le kell szállni a kerékpárosoknak, ha be akarják tartani a KRESZ-t. Bordás Béla városgondnok a felvetéssel kapcsolatban a következőket mondta: „Kétszer kétsávos útszakaszról van szó, ráadásul a 36-os számú főútvonalról, ami a Magyar Közút kezelésében van. Nem biztonságos az, hogy a kétszer két sávon a kerékpáros a nagy forgalmú főútvonalon áttekerjen ezért nincs külön kerékpáros átvezetés.” A városgondnok hozzátette, meg kell érteni a bicikliseknek, hogy biztonságuk érdekében le kell szállni és át kell tolni a kerékpárt a másik oldalra.

A Városi Stadion előtti kerékpárúton továbbtekerve elérkeztünk a Sóstói út–Garibaldi utca kereszteződéséhez, ahol szabályosan, leszállva a járművünkről áttoltuk azt a Garibaldi utcára. A bringazok.hu csoport tagjaiban az merült fel, hogy ha át akarnak jutni a Korányi Frigyes utcára, akkor hogyan, merre tovább, hiszen az átkötő utcaként funkcionáló közterületen nincs kijelölt bicikliút. Bordás Béla szerint, a kerékpáros továbbhaladhat a Garibaldi utcán, az úttesten. Nem véletlenül van 30 kilométeres sebességkorlátozás elrendelve ezen a szakaszon, számítva azzal, hogy a kerékpárosok itt folytatják útjukat a Korányi Frigyes utca, illetve az Ószőlő utca felé. A városgondnok hozzátette, a járdán itt semmi esetre nem lehet kerékpározni, mert az a gyalogosoknak az nem lenne biztonságos. Bordás Béla elmondta, mivel itt egy óvoda is van a közelben, így a reggeli és a délutáni időpontokban gyermekekkel közlekednek a szülők a gyalogjárdán, ami nagyon keskeny. Ezért itt a kerékpáros mindkét irányba az úttesten haladhat szabályosan. A városgondnok hozzátette, a kerékpárút kialakítása ezen a szakaszon nem volt lehetséges, hiszen sem a járdából, sem pedig az úttestből nem lehetett elvenni.

[REKLAM]

A Garibaldi utcán áttekertünk, majd a Korányi Frigyes utca kereszteződéséhez érve, az út végénél besoroltunk a balra kanyarodó sávba, a stopvonalnál leszálltunk a kerékpárról és áttoltuk azt a zebrán. Bordás Béla elmondta, szabályosan jártunk el, helyesen tettük, hogy leszálltunk a járműről. Hozzátette a kerékpárosoknak ezen a szakaszon van egy másik lehetőségük is, mely szerint egy szabályos balra kanyarodást követően a Május egy tér irányába, a járdán is folytathatják útjukat, hiszen itt már két méternél szélesebb a járda, ezért itt a gyalogosok zavarása nélkül közlekedhetnek a kerékpárosok. Ebben az esetben a biciklisre is vonatkozik a jobbra tartás, tehát a járda jobb oldalán kell haladniuk. Pataki Roland azt mondta, célszerű lenne, ha erre közlekedési tábla hívná fel a kerékpárosok figyelmét.

A KRESZ szerint ez a következőképpen szól:
„1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól:
54. § (1) Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározása alkalmas útpadkán, illetőleg – ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik – a lakott területen kívüli úton, a főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni.
(2) Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol (7) bekezdés a, pontja szerint tilos, kerékpárral a gyalogosforgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni.”

A Korányi Frigyes utcán, ha „ráállunk” a kerékpárútra, egészen a Sóstóig tekerhetünk. Közben érintünk egy körforgalmat az Intersparnál. Pataki Roland szerint, a kerékpárosok kedvelik ezt a csomópontot, hiszen itt nem kell leszállni a bicikliről. Bordás Béla szerint bár leszállni nem kell, de a kerékpárosoknak elsőbbséget kell adni az autósoknak. Erre elsőbbségadás kötelező tábla is felhívja a két keréken gurulók figyelmét. Ezen a szakaszon burkolati jel is jelzi azt, hogy ott kerékpáros közlekedés is lehet.

A körforgalmat elhagyva folytattuk utunkat Sóstó felé. Ez a szakasz 2013-ban épült. Az új út része volt annak a városi projektnek, amelynek során fél milliárd forintból, 7 kilométer hosszan építettek kerékpárutakat Nyíregyházán. A Korányi Frigyes utcai kerékpárút építése során a biztonság mellett szempont volt az is, hogy szép, igényes környezetben közlekedhessenek az emberek. Ezért nagy gondot fordítanak az út környezetének kialakítására.

[REKLAM]

A sóstói sorompónál visszafordultunk és a TESCO felé vettük az irány. Itt ugyanis a bringazok.hu tagjai szerint nem egyértelműek a kerékpáros közlekedés szabályai.

Bordás Béla városgondnok a csomópontnál azt mondta, úgy kell közlekedni ezen a részen, ahogy a KRESZ táblák jelzik. Ezen a szakaszon ugyanis nincs kiépített kerékpárút, de még burkolati jellel sem jelölték azokat. A kerékpárút végére egy közlekedési tábla hívja fel a figyelmet. Van egy 150 méteres szakasz, ahol a kerékpárosnak le kell szállni a járműről, és tolni kell azt. Ha pedig az úttesten halad tovább, akkor figyelni kell arra is, hogy hol tiltották meg a kerékpározást. Bordás Béla felhívta a figyelmet arra, a járművezetőknek számolni kell azzal, hogy az utat nem csak az autósok, hanem a kétkerekűvel közlekedők is használják. „A leghelyesebb, ha ezen a szakaszon tolják a biciklisek a kerékpárokat.” – ismételte a városgondnok. Ez nem véletlen. Hozzátette, ennek az az oka, hogy ez egy nagyon nagy forgalmú szakasz, ahol havonta történik kerékpáros baleset. A szakemberek így próbálják meg távol tartani a kerékpárosokat a bajtól. A biringazok, hu tagjai kritikusnak ítélték meg a csomópontot, de választ kaptak a helyes magatartásra.

A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának munkatársai és a Megyei Baleset megelőzési Bizottság szakemberei rendszeresen szerveznek közlekedésbiztonsági vetélkedőket a város legkisebbjeinek. Ezeknek a foglalkozásoknak a célja, hogy már egészen kicsi korban megismerkedjenek a gyerekek a biztonságos közlekedés szablyaival. A megyében minden évben megrendezik a Közlekedik a család című vetélkedőt, de ügyességi kerékpáros versenyen ismerkedhettek meg a KRESZ szablyaival minden évben a sóstóhegyi Szabó Lőrinc Tagiskola diákjai is. Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében közel 200 rendőr tevékenykedik iskolarendőrként is, akik szervezett keretek között rendszeresen tartanak előadást a KRESZ gyermekekre vonatkozó szabályairól.

M. E.

Előző hír
Díjátadóval startolt el a honismereti mozgalom legnagyobb találkozója Nyíregyházán
Következő hír
Száz százalék Szpari

Kapcsolódó híreink