Kerékcsere – A nyári gumik ideje lejárt, ideje lecserélni a kerekeket az autókon

Nov 25, 2025

 A hideg időjárással együtt elérkezett a gépjárművek téliesítésének időszaka is. Egy november eleji fagy is képes már tönkretenni a nyári kerekeket vagy a folyadéktároló tartályokat az autóban. Az autószervizek arra figyelmeztetnek, hogy időben váltsunk téli gumira, továbbá ellenőrizzük a fagyálló, ablakmosó rendszert és ablaktörlő lapátokat is, az utakon pedig mindig fokozottan figyeljünk.

 

Fontos időben lecserélni a nyári kerekeket

Az Alfa-Services Kft.-nél már javában zajlik az autók téliesítése, napról napra egyre többen viszik gépjárművüket a szervizbe, hogy télire váltsák a nyári kerekeket. A műhely szervizvezetője, Lukács Gyula tájékoztatta szerkesztőségünket arról, miért szükséges a gumik cseréje. Elmondta: hatalmas a különbség a téli és nyári kerekek összetételében.

– Az anyag minősége, a keverékképzése teljesen más. A nyári gumi nyáron a nagy melegben dolgozik jól, akkor tud jól tapadni, kopni. A téli gumi pedig télen, a hidegben. A nyári télen megkeményedik és nem fog tapadást adni, ezért kell télen a hidegben, jég, hó és egyéb útviszonyok mellett olyan gumit használni, ami arra az időjárásra alkalmas. Ez a téli gumi igazából

– fogalmazott a szervizvezető.

Az egyre csökkenő hőmérséklet ellenére sokan így is az utolsó pillanatig, akár az első hó leeséséig várnak a kerékcserével. Lukács Gyula hangsúlyozta: nagy a kockázata annak, ha valaki nem cseréli le időben a gumikat, hiszen egy nagyobb sebességnél, kanyarodásnál a nyári rossz tapadása miatt könnyen kicsúszhat az autó. Hozzátette: a téli kerekeket ősz közepétől tavasz közepéig érdemes alkalmazni. A legfontosabb, hogy amennyiben az átlag napközbeni hőmérséklet 6 fok alá esik, akkor már tényleg télire kell váltani.

Átmenetileg a négyévszakos kerék is jó lehet, de legjobb a téli

A szakember a négyévszakos kerekekről is beszélt. Elmondása szerint, átmenetileg jók lehetnek.

– A gumigyártók próbálnak köztes megoldásokat is adni az autósoknak, hogy legyen egy gazdaságos megoldás is – a 8 helyett 4 gumi tartása. Ez akkor használható, mint például manapság Magyarországon, hogy elég gyenge a tél. Kevés a hó, a jég, az ónoseső és a lefagyás, így kevés az a nagyon veszélyes útfelület, amikor a nyári vagy négyévszakos keverék problémát okozna. A négyévszakossal az a helyzet, hogy az egy nyári keverék, anyagában nyárra optimalizált anyag, téli mintázattal. Tehát, ha van egy pici tapadási probléma, a téli mintázat segít, de nagy hóban már nem tud mit csinálni, mert kemény lesz. Viszont a kopása olyan, mint a nyárinak, tehát sokáig tudjuk jól használni. Úgyhogy köztes megoldás, de nagy hó esetén, amikor valaki nagy sebességgel, dinamikusan vezet, sok kilométert fut télen, akkor nagyon ajánlott a téli gumi

– fejtette ki Lukács Gyula.

A szerviz vezetője arról is beszélt, hogy a kerékcsere mellett miként lehet még téliesíteni a gépjárműveket. Kiemelte: érdemes a fagyálló, ablakmosó rendszer és ablaktörlő lapátok ellenőrzésére időt szánni. Lényeges, hogy ezek jó állapotban legyenek, mire megjön a nagy hideg vagy akár a hó. A folyadékok fagymentességére kiemelten ügyelni kell, hiszen akár már egy november eleji fagynál is szétrepedhet a folyadéktároló tartály. Lukács Gyula még hozzátette: a téli időszakban mindenekelőtt az a legfontosabb, hogy fokozottan figyeljünk az utakon az útfelületek teljes megváltozása miatt. 

Előző hír
Ma öltözik ünnepi fénybe Nyíregyháza – indul az adventi varázslat!
Következő hír
Vadászat és kultúrtörténet: különleges konferenciával csatlakozott a Magyar Tudomány Ünnepéhez...

Kapcsolódó híreink