Indul a címek felülvizsgálata Nyíregyházán

Mindenki érdekét szolgálja a pontosítás, figyeljük a tájékoztatást!


Lehet, Ön is járt már úgy kedves olvasó, hogy egy banki vagy bármilyen (gyorsaságot is igénylõ...) ügyintézésnél derült ki: nem stimmelnek az adatai a helynek, ahol él vagy ahol szeretne. Lehet, hogy régen használ egy címet, amit másképp lát a hivatal (a földhivatal, a polgármesteri hivatal), és talán akadt már problémája ezért a szolgáltatók valamelyikénél. Vagy postai kézbesítésnél... Mindezeket a (sokszor nem is tudott) félreértéseket és ezekbõl adódó problémákat kezeli és megelõzi a címregiszter felülvizsgálata, mely törvényi kötelezettség. Ennek tesz eleget a következõ másfél esztendõben a polgármesteri hivatal.

Mindezt hivatalosabban fogalmazva: Nyíregyháza Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala a központi címregiszterrõl és a címkezelésrõl szóló 345/2014. (XII. 23.) Korm. rendelet értelmében köteles felülvizsgálni Nyíregyháza közigazgatási területén a meglévõ házszámozás rendszerét. Dr. Kása Brigitta aljegyzõ-fõosztályvezetõ kérdésünkre mindenekelõtt azt mondta: mindenkit érint a folyamat, de természetesen az esetek döntõ többségében semmi tennivaló nincs. Ám mindjárt az elején a polgármesteri hivatal nevében az eredményre vezetõ címkezelési eljárások lefolytatása érdekében kéri a Tisztelt Lakosság megértését, türelmét és együttmûködését. Mert arra is szükség van, ha valakinél új (helyes) címet állapítanak meg.

 

Minden címet újra megvizsgálnak

 

– A rendelet értelmében megkezdõdött a lakosságot is érintõ közterületnév, házszám, illetve címhelyek felülvizsgálata és a címkezelési eljárások megindításának elõkészítése. A felülvizsgálat keretében ismételten megállapítunk valamennyi címet (házszámot), ami a város területén található, valamint a házszámok helyes sorrendjét. A házszám hiánya esetén új házszámot adunk ki, illetve amennyiben a házszámok újra kiosztása elkerülhetetlen, a házszám módosítása szükséges – fogalmazta meg az aljegyzõ a folyamat lényegét. – A megállapítás alapján véglegessé váló címek ezt követõen átvezetésre kerülnek egy központi nyilvántartáson, melynek eredményeképpen az ingatlanok tulajdoni lapján, illetve a személy- és lakcímnyilvántartó rendszerében is automatikusan megjelennek a pontos címek.

 

Ha kell, ingyenes az átírás

 

Mint megtudtuk: ha valakinél probléma akad, az csak némi idõt vesz el tõle, pénzt nem igényel, ugyanis a lakcímkártyák ily módon szükségszerû cseréje minden esetben illetékmentes a Járási Hivatal ügyfélszolgálatán. 

A gépjármû  forgalmi engedély cseréje pedig nem is szükséges,  de ebbe ­ is – kérelemre – illetékmentesen bejegyzik az új címet. A vállalkozás székhelyének (telephelyének) címváltozása esetén a vállalkozás képviseletére jogosult személy köteles ezt a cégbíróságnak a változás bekövetkezését követõ 180 napon belül bejelenteni, amely bejelentés illeték- és közzétételi költségtérítés megfizetése alól mentes.

 

A szolgáltatók értesülnek róla

 

A megállapított címekrõl valamennyi Nyíregyházán közmûszolgáltatással érintett cég hivatalból értesül, egyéb szolgáltatói szektor felé (pl. pénzintézetek, biztosító társaságok), adóhatósághoz bejelentett címek (pl. levelezési cím) megváltozása esetén a változás bejelentését az érintett személynek kell bejelentenie.

 

Ha gyorsan szükséges...

 

Amennyiben az új cím helyességét, meglétét bármely szervezet (pl. bank) elõtt hitelt érdemlõen igazolni szükséges, úgy a polgármesteri hivatal Hatósági Fõosztály Igazgatási Osztálya az ügyfél kérelmére a címet megállapító határozatról hiteles másolatot állít ki – tette hozzá dr. Grósz Péter igazgatási osztályvezetõ.

 

Tájékoztatás hónapokon át

 

Az osztályvezetõ kiemelte: a nyilvánosság széles körû biztosítása érdekében a megállapított címekrõl utcánként, helyrajzi számok szerinti megkülönböztetéssel a város lakóit a Nyíregyházi Naplón, a Nyíregyháza Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalának hirdetõtábláján és a  www.nyiregyhaza.hu  honlapon  keresztül folyamatosan tájékoztatják. Társasházak esetében – amennyiben a hivatal információval rendelkezik a közös képviselõ személyérõl – közös képviselõ útján is tájékoztatják az érintetteket.

 

30 nap van a jelzésre

 

– Kérjük a város lakóit, hogy amennyiben a közölt adatokban megítélésük szerint hiba található, arról a polgármesteri hivatal Igazgatási Osztályát értesíteni szíveskedjenek. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a közölt címek a közlést követõ 30. napon véglegessé válnak, és ezzel egyidõben a hibás címek valamennyi nyilvántartásból törlésre kerülnek – jelezte az aljegyzõ.

 

Helyes házszám feltüntetése

 

– Fontos, hogy azon utcákban, ahol a házszám-felülvizsgálat megtörténik, az ingatlantulajdonosoknak gondoskodniuk kell a helyes házszám épületen történõ feltüntetésérõl a könnyebb tájékozódás, az ingatlanok beazonosíthatósága, a betegszállítók, postai kézbesítõk, mentõk, tûzoltók és egyéb közszolgáltatók munkájának megkönnyítése érdekében is – mondta dr. Kása Brigitta.

Mi pedig azt tesszük mindehhez hozzá, hogy valóban figyeljék a Naplót és a városi webportált, hiszen a nyir­egyhaza.hu  oldalról is elérhetõ lesz az a menüpont a varoshaza.nyiregyhaza.hu/ugyintezes/cimfelulvizsgalat címen, ahol figyelemmel kísérhetik a változásokat, mely kötelezettség a város számára, de évtizedes problémát old meg. A Naplóban jövõ héten közöljük várhatóan az elsõ adagot.

(Szerzõ: Tarczy Gyula)