I. Nyíregyháza Rally – Mozgalmas, látványos, biztonságos

Sport-szempontból az utóbbi évek legizgalmasabb párharcát és véghajráját láthattuk a Nyíregyháza Rally-n. De milyen volt ez a verseny a rendező szemszögéből?

Mozgalmas – mosolygott Őry Tamás, a viadal társrendezője. – Egyrészt először rendeztünk versenyt ebben a felállásban, másrészt külföldi vendégeink is voltak az FIA, illetve az Európa-bajnokság promótere részéről, ők folyamatosan mozgásban tartottak minket. S ehhez jött még, hogy az időjárás nem igazán volt kegyes hozzánk – a köd nélkül sokkal látványosabb versenyt rendezhettünk volna –, illetve a logisztikai feladat, hogy lezártuk egy megyeszékhely komplett belvárosát a péntek esti, belvárosi gyorsaságihoz.

Utóbbinak milyen visszhangja volt?

Versenyzői és szurkolói oldalról is abszolút pozitív. Itt szeretném megköszönni a nyíregyháziaknak a türelmet, és azt, hogy ilyen fegyelmezetten vették tudomásul a lezárásokat. Rengetegen jöttek ki megnézni a szakaszt, igaz, a ködtől nem láttuk őket, de érzékeltük a jelenlétüket.

Külföldön már láttunk ilyesmit, de itthon még szokatlan. Mit szóltak a külföldi megfigyelők?

Tetszett nekik, sőt, a pályaépítés és a biztosítás miatt kimondottan megdicsértek minket.

A versenyzők is imádták a pályákat, méltó volt ez a futam a bajnokavatáshoz. Még akkor is, ha a szombati köddel sokak baja meggyűlt.

Érdekes, hogy a ködre sem volt sok panasz, profi pilótákról beszélünk, ráadásul szerencsénkre csak az összekötő szakaszon volt köd, a pályán nem. A korlátozott látási viszonyok inkább a közvetítésben jelentettek gondot: a városi és a szombati első, mádi szakaszt közvetítettük – ez új kezdeményezés, de nagyon tetszett mindenkinek.

Pénteken lezajlott egy másik fontos esemény is a belvárosi szakaszon kívül: a nemzetközi promóter képviseletében Jean-Baptiste Ley bejelentette, hogy a nyíregyházi futam bekerült az Európa-bajnokság jövő évi előzetes naptárába. Meglepte?

Őszintén mondom, hogy igen. A sajtótájékoztató előtt huszonnégy órával érkezett a kérés, hogy hívjunk össze egy sajtótájékoztatót, s mindenképp pozitívum, hogy a kommunikációt velünk együtt tervezték meg – az FIA-val folyamatosan egyeztetve. Szerencsés az is, hogy ilyen illusztris társaságban tudtuk bejelenteni a jó hírt: dr. Szabó Tünde sportállamtitkáron kívül képviseltette magát a város vezetősége, és a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség elnöke is elfogadta meghívásunkat, csakúgy, mint az Európa-bajnokság két állandó magyar pilótája.

Mit jelent pontosan az, hogy a versenyük része az előzetes naptárnak?

Azt jelenti: jó esélyünk van arra, hogy véglegesítsék a részvételünket. A világtanács döntésére azonban december elejéig még várni kell.

Mi volt az FIA-megfigyelő véleménye? Hiszen az ő értékeléséhez kötötték a kandidálásunk sikerét. Egyáltalán mit csinált ő a versenyhétvége során?

A legfontosabb feladata az volt, hogy a verseny előkészítését ellenőrizze – a versenykiírást, a biztonsági tervet. Erre azért volt szükség, hogy megértse a rendezés struktúráját. Amikor ezzel megvolt, az összes gyorsasági szakaszt végigjárta: ellenőrizte a felszereltséget, az emberek felkészültségét, a gyors-beavatkozó autót, a mentőt, és szándékosan próbálta hibára kényszeríteni a sportszakmát – így tesztelve őket a pálya szélén. Kora reggeltől késő estig úton volt, úgyhogy alapos munkát végzett. Az ő szeme előtt egyetlen kérdés lebegett: képes-e ez a csapat biztonságosan megrendezni a versenyt?

És tudjuk, hogy milyen konzekvenciákat vont le?

A végeredményt az FIA-nak küldi majd el, és a világtanács december 5-ei ülésén derül ki fehéren-feketén, hogy milyen véleménnyel volt rólunk – a végleges versenynaptár fogja ezt megmutatni.

A nézőknek is nagyon tetszettek a pályák és persze a párharc is. Sokan voltak?

Igen, de megoszlottak. Jövőre szeretnénk elérni, hogy jobban koncentráljuk őket a látványos helyszínekre. A pályák olyan pontjaira, amelyeken ki tudjuk szolgálni őket, mert ezen a téren még van hová fejlődni. Ami azonban a sport színvonalát illeti: azt láttam, hogy a magyar mezőny nincs messze a nemzetközitől, sőt, az R5-ös mezőny eleje Európa-bajnoki szintű produkciót nyújtott ezen a hétvégén. Mindkét bajnoki címért küzdő versenyzőnek szívből gratulálok ezért. Szóval ebből a szempontból közel vagyunk a nemzetközi színvonalhoz – a körítés tekintetében azonban van lemaradásunk.

Egy év elég lesz, hogy behozzuk ezt a lemaradást?

Mindenképpen hosszú távra tervezünk – egy évre nem is kötnek nemzetközi szerződést –, és én nagyon kíváncsi vagyok, hogy az elképzeléseink találkoznak-e majd a nézők terveivel. A pilóták oldaláról sok pozitív visszajelzést és tanácsot kaptunk – utóbbiakat meg fogjuk fogadni. De hogy a nézőkben megvan-e az igény, hogy visszataláljanak a pályák szélére, azt nem tudom. A külföldi versenyzők és szurkolók érkezése remélhetőleg pozitívan hat majd rájuk is. No és abban is bízhatunk, hogy Észak- és Kelet-Magyarországon mindig is szerették a ralit – szóval van ennek ott hagyománya.

Mi az elsődleges feladatuk az elkövetkező hetekben?

Folyamatosan egyeztetünk a nemzetközi promóterrel, aki természetesen más szemszögből nézte a versenyt, mint az FIA szakembere, és készülünk arra, hogy december ötödikén jó híreket kapjuk. De addig lezárjuk ezt a rendezvényt, és elkezdjük a szponzori tárgyalásokat, mert támogatók nélkül nem megy.

Az ön szemszögéből beváltotta ez a verseny a hozzá fűzött reményeket?

Igen. Én azt szerettem volna, ha a Nyíregyháza Rally gond nélkül lemegy, és bár ez nem mindig teljesen a rendezőn múlik, de nagyon örülök annak, hogy nem történt személyi sérüléssel járó baleset. Az időjárás, a köd miatt lehetnék csalódott, de a verseny ilyen körülmények között is parádés volt – és a rali egyébként is az improvizációról szól. Rendkívül fontos volt, hogy tudtuk tartani az időtervet, ami óriási sportszakmai hátérmunkát igényelt, és nagyon boldoggá tett a sok pozitív nézői és versenyzői visszajelzés is.

 

Forrás: nyiregyhazarally.hu