Hamarosan elfogynak a hárombetűs-háromszámos rendszámok – Mire számíthatunk?
Fotó: Illusztráció

Újabb betűsorozatot kezdtünk a hazai rendszámok kiadásánál. A rekordgyorsan elfogyott R betűjelű rendszám után már csak négy betűt lehet felhasználni, aztán elfogy minden hárombetűs-háromszámos kombináció. Pár évig még ugyan kitart a jelenlegi rendszer, de hamarosan időszerű lesz a leendő kiválasztása. Több megoldás is felvetődött.

Rekordidőn belül, bevezetése után mindössze 16 hónappal, elfogytak az R betűvel kezdődő rendszámok tavaly, és már az év végén az új, S betűjelű sorozat jelent meg. Mindez köszönhető az újautó-piac lendületének, valamint a használtautó-importnak.

Már csak négy betű maradt

Korábban egy-egy betűszéria akár öt évig is futott, mire kipörögött valamennyi kiadható variációja. Így például az autópiacot is keményen sújtó válság időszakában az L 2007-től egészen 2012-ig kitartott, míg az utána következő M 2011-től futott 2015-ig. Az elmúlt 15 évben azonban átlagosan három évig tartott, amíg egy betűsorozat elfogyott.

Míg például 2009-ben 147 ezer új rendszám került forgalomba, addig 2016-ban már 360 ezer. Egyelőre pontos szám még nincs a tavalyi mennyiségről, de az biztos, hogy meghaladta a korábbiakat. A mostani rendszámrekord pedig így előrevetíti, hogy a korábban számoltnál hamarabb elfogyhatnak a hárombetűs-háromszámos lehetőségek.

Néhány éve még úgy tűnt, hogy ezzel a problémával elég lesz nem sokkal 2030 előtt foglalkozni, a mostani becslések szerint azonban már 2025-ben szükség lehet újfajta rendszámokra, ha továbbra is kitartó lendületben marad az autópiac.

Az biztos, hogy decemberben már megjelent néhány S betűs zöld rendszám az utakon, januárban pedig a hagyományos, fehér-fekete regisztrációs azonosítókból is került fel az újonnan forgalomba helyezett járművekre. Az újak kiadása eltérő lehet egyes területeken, vagyis előfordulhat, hogy, ahol kevesebb autót helyeztek forgalomba, ott még maradt az okmányirodákban az R betűs rendszámokból. Egy-egy autószalon, kereskedés közelében pedig már bőven az S betűsek kerültek sorra, amelyek egyes szakértők szerint akár már jövő év elejéig elfogyhatnak.

Azt követően pedig már csak három betű marad. A rendszámoknál felhasználható kezdőbetűk közül ugyanis csupán a T, a V és a Z betűjelű adható ki a jelenlegi kombináció leváltásáig.

Tudta? – A rendszámtábla olyan hatósági jelzés, ami nem az autó tulajdonosáé, hanem a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatal tulajdona. – Elveszített rendszám esetén legyártanak egy harmadikat. Újabb elveszítést követően viszont teljesen újat kap a jármű. – Külföldi út esetén a szélén lévő H jelzés nem váltja ki a kötelezően kihelyezendő államjelzést. Az uniós rendszámtáblás járművekkel az Európai Unióban külön felségjelzés nélkül is lehet szabályosan közlekedni. – Nem lehet I, O vagy Q az utolsó betű, mert könnyen számnak nézhetők. Ezért az utolsó I végű az ACI, az utolsó O végű az ACO, az utolsó Q-ra végződő az AWQ-999 volt. Q ráadásul első és középső betű sem lehet, mert O-nak nézhető. – Dubajban olyan digitális okosrendszámok bevezetését tervezik, amelyek képesek lesznek önmaguktól megvenni és kifizetni a különböző út- vagy parkolási díjakat.

Több megoldás is szóba jöhet

Az 1990 augusztusában bevezetett hárombetűs-háromszámos rendszámok még nagyjából öt-hat évig használhatók, de ahogy Gyulainé Tóth Zsuzsanna, a Magyar Autóklub jogi igazgatója fogalmazott, nem vitás, hogy véges a rendszer. Így hamarosan el kell dönteni, hogy milyen kombinációs szisztéma lépjen utána életbe.

Több megoldás is szóba jött, jöhet. Egyrészt kiút lehet a személyhez kötött rendszám, vagyis, ha egy jármű adásvételét követően az új tulajdonos a korábbi autójának az azonosítóját kapná meg. A legegyszerűbb és legolcsóbb a forgalomból véglegesen kivont rendszámok újbóli kiadása lenne. Ugyanakkor ez sem tekinthető véglegesnek, de jelentős tartalék van a lehetőségben.

– mondta.

Előbb-utóbb azonban elkerülhetetlen egy teljesen új rendszer bevezetése. Erre a legjobb minta a már itthon is sokat emlegetett és többször felvetett területi alapú rendszámozás lenne. Ez azonban egy általános rendszámcserével járna, és a teljes állomány leváltása több évbe is telhet, valamint jelentős költségeket emésztene fel a szakértő szerint.

A területi alapú rendszám Nyugat-Európában már egy bevált rendszer. Előnye például, hogy bármilyen közlekedés szituációban, balesetben egyből beazonosítható, hogy hova tartozik a közlekedő. Ugyanakkor adásvételkor cserélni kellene, hiszen például egy Debrecenből a fővárosba kerülő autóra ebben az esetben szükséges új azonosító igénylése.

– tette hozzá Gyulainé Tóth Zsuzsanna.

Szerinte még van idő a megfelelő rendszer kiválasztására. Jelenleg, tudomása szerint nem is szerepel a téma a Belügyminisztérium elsődleges, kidolgozandó kérdései között, de amikor időszerű lesz, egy alapos elemzés kell a megoldáshoz.

Változtak az ideiglenes rendszámok

Január elsejétől az uniós gyakorlatot követjük, és ennek megfelelően az Országgyűlés döntése értelmében egységesült az ideiglenes rendszámok rendszere. A korábbi E, M, P, SP és Z betűk helyett egységesen I betűsök lettek. Emellett megszűntek az ideiglenes behozatali vámeljárás alá vont járművekre kiadott V betűsök is, illetve már nem kapnak Y betűjelű rendszámot a lassú járművek sem.

Különcködés százezrekért 

A sorozatrendszámok mellett kérhetők egyéniek is, ami szintén három betűt és három számot tartalmazhat. Ennek az ára jelenleg 112 ezer forint.

Mellettük egyedi rendszámok is igényelhetők, amelyek akár négy vagy öt betűből is állhatnak két vagy egy számmal. Ennek igénylési ára 435 ezer forint.

Mindkettő nagy divat, mivel az elmúlt két évben rekordot döntöttek az igényléseik. Ezeknek a kiadása azonban feltételekhez kötött.

Szabadnak kell lenni a kiválasztott kombinációnak, illetve nem ütközhet közrendbe, közerkölcsbe vagy jogszabályba. Nem sértheti Magyarország államberendezkedésének és jogrendszerének az alaptörvényben meghatározott alapvető elveit és intézményeit. Nem utalhat önkényuralmi rendszerre, jelképre. Nem lehet trágár, megtévesztő vagy félelemkeltésre alkalmas.

Három betű, három szám, harminc év

A mostani rendszer első rendszáma 1990 augusztusában jelent meg. Az AAB-001-es indította el a sorozatot. Azóta nem is változott az elv, csupán a 2004-es uniós csatlakozásunk után a piros-fehér-zöld zászló helyett az unió 12 csillagos emblémája került rá. Az EU címeres rendszámok sorát a JDA-001 nyitotta. Az egyes betűk az autópiac alakulásától függően futottak ki.

Az A 1990 és 1992 között, a B, a C 1991 és 1992, a D 1992 és 1995, az E 1993 és 1995, az F 1995 és 1996, a G 1996 és 1999, a H 1999 és 2002, az I 2001 és 2003 között, a J 2003 és 2005, a K 2005 és 2007, az L 2007 és 2012, az M 2011 és 2015, az N 2015 és 2016, az O nem került forgalomban, mert összetéveszthető a nullával, a P 2016 és 2018, a Q nem használható karakter, az R 2018 és 2020 között, az S 2019 végétől használatosak.

 

Forrás: hirado.hu