Gördülékeny volt az átállás – Egy hete lépett érvénybe az új buszmenetrend Nyíregyházán

Gördülékeny volt az átállás – Egy hete lépett érvénybe az új buszmenetrend Nyíregyházán
Fotó: Szarka Lajos

Egy hete lépett érvénybe az új buszmenetrend Nyíregyházán, a változásokat pedig összességében jól fogadták az utasok. Szeptember elsején a vártnál is nagyobb volt a forgalom a városban, ezért néhány vonalon kisebb késést tapasztaltak a felhasználók. A tanévkezdési hajrá után azonban tarthatóak lesznek a menetrendek – erről tájékoztatta televíziónkat a járatokat tervező cég ügyvezetője.

 

Egymás után érkezik a 14-es, majd utána az 5-ös busz a Jósavárosi Piachoz. Nem véletlenül halad szinte együtt a két járat, az egyszerű átszállást segíti a menetrend. Ehhez hasonló finomhangolások és változások történtek a nyíregyházi buszmenetrendben az elmúlt időszakban. A módosítások augusztus 30-án, vagyis múlt hét hétfőn léptek életbe.

Torlódás a csúcsforgalomban

Szeptember elsején soha nem látott forgalom volt a reggeli órákban a városban, ezért nagy torlódásokat érzékelhettek az utasok. Az első reggeleken még kisebb késéseket okozott a nagy forgalom bizonyos vonalakon. Az első szeptemberi napok után várhatóan beáll majd a korábbi szintre a reggeli és délutáni forgalom, így tarthatóak lesznek az új menetrendek.

Tartható lesz a menetrend

„Az elmúlt hónapokból, még a nyári szünet előtti időszakról nagyon sok úgynevezett OBU-ból, vagyis a buszokon lévő fedélzeti egységekből származó adatokat kaptunk, több tízezer menetidő adat alapján próbáltuk meghatározni azokat a menetidőket is, amik például tanítási időszakban szükségesek. Alapvetően ezeket jól sikerült kalibrálni, de azért egy Tiszavasvári úti felüljáró felújításából adódó torlódást nagyon nehéz menetrendesíteni, mert egyik nap pontosan közlekednek a buszok, a másik nap öt perc késés van. Ha utóbbira kalibráljuk, viszont még sincs torlódás, akkor hamarabb fognak közlekedni a buszok, ami egyértelműen kerülendő. Azt kell látni, hogy az utóbbi években 20-30 százalékkal nőtt a Nyíregyházát használó személygépkocsiknak a száma. Ez egy hatalmas nagy növekedés, amely sajnos azt okozza, hogy mivel nagyon kevés helyen van igazi előnyben részesítés az autóbuszok számára – akár buszsáv, akár olyan lámpás csomópontok, ahol az autóbusz hamarabb tudna elindulni, behaladni a csomópontba –, emiatt nagyon sok helyen ugyanabban a torlódásban araszol a busz, ahol a személyautók is” – nyilatkozta Ekés András, a Mobilissimus Kft. ügyvezetője.

Javult a szolgáltatás

A helyi buszközlekedés rengeteget javult az elmúlt években, a 80 darab autóbusz közül valamennyi alacsony padlós, kényelmes és tágas, valamint jelentősen lecsökkent a járművek átlagéletkora is Nyíregyházán. Így egyre több utas számára lehet megfelelő alternatíva a közösségi közlekedés a személyautókkal szemben.

Megközelíthető külterület

A menetrend megújítása nemcsak a belvárost érintette, bővült a nagyfoglalkoztatókhoz közlekedő szolgáltatás is, illetve a külterületi városrészek elérése is változott, ütemesebb menetrend lépett életbe augusztus 30-án.

„Lett egy új autóbuszvonal, a H30-as, amelyik a rozsréti iskola érintésével közlekedik Oláhrét, illetve Butykasor felé. Azt tapasztaljuk, hogy elkezdték már ezt az új járatot keresni az iskolások, ugyanakkor ez egy hosszabb menetidőt eredményez azoknak, akik Oláhrét felé vagy felől utaznak. Itt meg kell találni azt a kompromisszumot, hogy az iskolások is be, illetve haza tudjanak jutni, viszont például akik munkából jönnek vagy munkába mennek, nekik se legyen egy többlet menetidő. Mindenképpen komoly változás, hogy ütemesebb menetrend szerint közlekednek a külterületi autóbuszok, a H35-ösön, a H40-esen is, ami azt jelenti, hogy a csatlakozások jobban kiszámíthatók, a bel- és a külterületi vonalak között most már jobb hangolás van és a legfontosabb, hogy be lehet jutni azokba a műszakokba, például a 6-14-22-es műszakokba vagy a 8 órás munkakezdésre, akár hétvégén is, amelyekre nem lehetett az elmúlt időszakban” – tette hozzá Ekés András.

Széles körű tájékoztatás

Az átállást térképes szórólapok segítik, amit több mint tízezer példányban nyomtattak ki, szeptember eleje óta megvásárolható az új komplett menetrendkönyv, a Volánbusz honlapján pedig már augusztus második fele óta minden információ elérhető, az új menetrend mobilalkalmazásban is hozzáférhető, utazástervező funkcióval együtt, így a lehető legjobb, legrövidebb úton lehet eljutni A pontból B-be a nyíregyházi tömegközlekedéssel, akár átszállással is. A változásokat összességében jól fogadták az utasok, de így is rengeteg észrevétel érkezett az elmúlt napokban a felhasználóktól, ezeket az önkormányzat, a Volánbusz, valamint a tervező Mobilissimus Kft. munkatársai egyesével megvizsgálják.