Fordulat az autópiacon - már nem a Suzuki Vitarából vették a legtöbbet
Fordulatot hozott az idei év az autópiacon: már nem a Suzuki Vitarából vették a legtöbbet a magánszemélyek, hanem a Suzuki SX4-ből. Ranglista az autópiac ritkábban látható oldaláról.
Folytatódott a növekedés a magyar autópiacon, igaz, a korábbi tempónál visszafogottabban. A Datahouse adatai szerint összesen az év első három hónapjában 34 355 személyautó kelt el, ez 9 százalékos emelkedésnek felel meg, de elmarad a 2018-ban egészében elért 17,5 százalékos bővüléstől és a 2018 első negyedévére vonatkozó 30 százalékos emelkedéstől is.
Bázis, reexport
A mérsékeltebb mostani emelkedésben szerepe van a bázishatásnak, azaz annak, hogy a tavalyi első negyedévben kiugróan sok autó kelt el az egy évvel korábbi szinthez képest. Az összeladásoknál figyelembe kell venni azonban a reexport hatását is, ami azt jelenti, hogy az új autók egy része csak bejön az országba, majd szinte azonnal külföldre távozik, ez pedig torzítja a számokat.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) szerint a reexporttal korrigált számok szerint valamivel több mint 28 ezer új személyautó talált gazdára január és március vége között, ez pedig 6 százalékos emelkedést jelent.
Trónfosztás
A másik fontos tényező az autópiac értékelésekor, hogy a statisztika együtt mutatja a cégek, az állami intézmények és a magánszemélyek vásárlásait, érdemes ezeket azonban külön-külön is megnézni. A már említett reexport nélküli 34 ezer darabos eladás 39 százaléka köthető a magánszemélyekhez, azaz ők több mint 13 ezer új autót vásároltak, ha feltételezzük, hogy egyikük sem reexportálta az új autóját.
Tavaly még a Suzuki Vitarából vették a legtöbbet a magánszemélyek, ám az idei adatok szerint ez a modell elveszítette az első helyet. A magánszemélyek kedvence egy másik Suzuki volt, az SX4 S-Cross, amelyből 1448 darab kelt el. Második helyen áll a Vitara 1109 darabos eladással. A harmadik pedig a Dacia Dustere, amelyből 689 került a magánszemélyekhez. Az első tízben szerepel még az Opel Corsa, a Suzuki Swift, a Dacia Sandero, a Toyota Yaris, az Opel Mokka X, a Suzuki Baleno és a Dacia Logan - utóbbiakból 488-263 darabot adtak el a kereskedők.
A tágabban vett toplistán - a legnépszerűbb ötven autó - között szerepelnek még az alábbi modellek (a márkákat nem az eladási darabszámok, hanem ABC-sorrendben soroltuk fel):
- Dacia: Lodgy, Dokker
- Fiat: Tipo, 500
- Ford: Kuga, Focus, Fiesta, Ecosport, C-Max
- Honda: Civic, Jazz, CR-V, H-RV
- Hyundai: Tucson, Kona, i20
- Kia: Ceed, Sportage, Venga, Stonic
- Mazda: Mazda CX-3, Mazda 6
- Nissan: Qashqai, Juke
- Opel: Astra, Crossland X
- Peugeot: 2008, 3008
- Renault: Clio
- Seat: Arona
- Skoda: Octavia, Rapid, Fabia
- Suzuki: Ignis
- Toyota: CH-R, RAV4,Corolla, Aygo
- Volkswagen: T-Roc
A különböző modellek eladásaiból látszik, hogy a Suzuki az egyik legkedveltebb márka. Az Opel a második, de mindössze 1 darab autóval előzte meg a harmadik Daciát. A tízben helyet kapott még a Toyota, a Ford, a Kia, a Honda, a Skoda, a Renault és a Nissan is. A Volkswagen eggyel kevesebb autót adott el a magánszemélyeknek, mint a Nissan, így a tizenegyedik helyen végzett az első negyedévben.
A különböző típusok és márkák sorrendjét persze befolyásolják a modellváltások, az új verziók megjelenése miatt esetenként egy-egy negyedévben az adott modell vagy márka eredménye elmaradhat vagy kedvezőbb is lehet a korábbiaknál.