Folytatódik a buszmenetrend átalakítása: indul az új 55-ös Örökösföldről Sóstóra
Fotó: Szarka Lajos

Azzal, hogy tavaly sikerült az önkormányzatnak tízéves közszolgáltatói szerződést kötnie a Volánbusz Zrt.-vel, elkezdődhetett a közösségi közlekedés hosszú távú fejlesztése – hangzott el egy szerdai, városházi sajtótájékoztatón. A polgármester kiemelte: ez tette lehetővé a buszmenetrend régóta áhított felülvizsgálatát, átalakítását, melynek újabb módosításait múlt héten fogadta el a közgyűlés. Július 4-től például egy új járat közlekedik majd Örökösföldről Sóstógyógyfürdőre, a Jósaváros érintésével, 55-ös jelzéssel.

Nehéz alaphelyzet 2010-ben

Rossz induló helyzetet örökölt a 2010-ben alakult új önkormányzat a korábbi városvezetéstől, hiszen a 2006–2010 közötti időszak nem volt pénzügyileg lezárva a szolgáltatóval – hangzott el a városházán.

Jobb, mint az országos átlag

A komoly elszámolási viták 2012 decemberére rendeződtek, emellett a buszpark állapota elöregedett és korszerűtlen volt. Az akkori környezetterhelő, dízel buszok felét felváltotta a modern, gázüzemű flotta, így a teljes buszpark átlagéletkora 14,4 évről 7,7-re csökkent, ami sokkal jobb, mint az országos átlag.

Hosszú távú szerződés a szolgáltatóval

A tájékoztatón elhangzott, a korábbi városvezetés nem kezdett bele a sok vitát kiváltó menetrend átfogó felülvizsgálatába sem, amit csak most lehetett elindítani, hiszen – a perek lezárásával – 2019-re sikerült a Volánbusszal hosszú távú, tízéves szerződést kötni. Ennek máris van eredménye.

Megtakarított a város

– A 41 CNG-s busz üzembe állt, ennek nemcsak a környezetünkre, a város levegőjére van nagyon jó hatása, hanem a város pénzügyi helyzetére is, mert 2019 volt az első teljes év, aminek az eredményeként 148 millió forinttal kevesebb volt a fizetendő rész, úgyhogy ez pénzügyileg is nagyon fontos – emelte ki dr. Kovács Ferenc polgármester.

Menetrend újratervezés

A finanszírozás kérdése mellett napirendre kerülhetett a menetrend, illetve a hálózat megújítása is. Ennek már látható jele volt a május elsejei, még veszélyhelyzeti menetrend bevezetése, melynek már volt egy finomhangolása, július 4-től pedig új elemekkel bővül – köztük egy régi igény kiszolgálásával. Erről a menetrendet tervező szakértői csapat, a Mobilissimus Kft. ügyvezetőjét, Ekés Andrást kérdeztük.

Tesztüzemben az új 55-ös

– Elindul az új, 55-ös autóbusz, ami átszállásmentes kapcsolatot fog biztosítani Örökösföldről, Jósavárosból Sóstógyógyfürdőre, azaz nem kell most már átszállni a Sóstói úti Kórháznál. A 8-as mellett lesz egy új lehetőség is a belvárosba, illetve a Jósavárosba és Örökösföldre eljutni. Az 55-ös egyelőre tesztidőszakban fog közlekedni, pénteken, szombaton és vasárnap, jellemzően 30–60 percenként – tájékoztatott az ügyvezető.

Ellenőrizték a pontosságot

A tervezéssel párhuzamosan folyamatos az ellenőrzése a pontosságnak, a menetidő tartásának. A városházi sajtótájékoztatón Pató István azt nyilatkozta, sokszor ellentmondó adatokat kaptak, két megálló között két busz nem ugyanannyi alatt futotta le a távot. Így a konkrét tesztelések alapján úgy látták, érdemes rövidíteni a mentidőkön.

A pontatlanságok helyreigazítása

– Annak semmi értelme nincs, hogy hosszabb ideig közlekedjen egy busz, és az utasok azért bosszankodnak, mert túl lassan megy, de annak meg végképp nincsen, hogyha esetleg hamarabb elmegy a busz, mert az legalább akkora bosszúság. Úgyhogy nagyon sok ilyen típusú javítás lesz a mostani menetrendben. Helyreigazítjuk gyakorlatilag ezeket a pontatlanságokat – mondta a Nyíregyházi Televíziónak a Városfejlesztési és Városüzemeltetési Osztály vezetője.

Augusztusban és decemberben véglegesedik

S indítanak például néhány olyan járatot, ami segíti a munkába közlekedőket. Emellett a képviselőkkel is konzultáció zajlik a menetrendi kérdésekről, így augusztus 20-a a belterületi menetrend bevezetésének a céldátuma. S bár ősszel még lehetnek korrekciók, a decemberi, külterületi átalakításokkal egy korszerű, minden szempontból megfelelő menetrend lehet Nyíregyházán.

Zöld, elektromos buszok?

S hogy mit hozhat a közeli jövő? Egyrészt még az előző projektből készül a telephely a flottának, másrészt a kormány meghirdette a Zöld Busz Projektet, ami az elektromos járművekre való átállást célozza meg. E kettő össze is kapcsolódik Nyíregyházán. A polgármester hangsúlyozta: – Hét megyei jogú város van a projektben első körben, köztük Nyíregyháza is. Mi már a telephely tervezésébe is beintegráltuk. Egy olyan telephelyet szeretnénk, ami nemcsak a gázüzemű buszokat, hanem az elektromos buszokat is tudja tölteni, kiszolgálni, szervizelni, fogadni. Ez azért is fontos, hogy ne csak egy lábon álljunk hosszú távon – mondta. Mint ismert, az elektromos és a gázüzemű buszok ma a legmodernebbek, legkörnyezetbarátabbak. Nagyjából 80 busz látja el a közlekedést, aminek a fele már ultramodern, a másikat kell még megoldani.

Kapcsolódó galéria

Tömegközlekedés Nyíregyházán - sajtótájékoztató