Évtizedes adósságokat dolgozunk le a fejlesztésekkel - Átgondolt stratégia mentén

Évtizedes adósságokat dolgozunk le a fejlesztésekkel - Átgondolt stratégia mentén
Évtizedes adósságokat dolgozunk le a fejlesztésekkel

Az előkészítés sokszor évekig tart és a beruházás alatt is kell a türelem

Hatalmas hátránya gyűlt össze Nyíregyházának az előző évtizedekben az infrastruktúra fejlesztése terén, aminek gőzerővel folyik ugyan a ledolgozása, de ez hosszú folyamat – fogalmazott szerkesztőségünknek Kósa Árpád. A polgármesteri kabinetvezető hozzátette: bár most az lehet az érzete a lakosságnak, hogy szinte minden egyszerre történik, de egyrészt ez tavaly és azelőtt is jellemző kép volt Nyíregyházán, másrészt egy projekt konkrét megvalósítása előtt már akár évekkel elkezdődik a munka a tervezéssel, a források megszerzésével.

Olyan utakat, fejlesztéseket tudunk most, s az elmúlt néhány esztendőben megvalósítani, amire egy évtizeddel korábban esély sem volt a rengeteg adósság és tartozás miatt, viszont minden nyíregyházi számára fontos

– mondta a kabinetvezető.

Átgondolt stratégia mentén

– Nyíregyháza polgármestere és az önkormányzat egyértelmű, határozott koncepció alapján újíttatja fel az útjainkat, elsősorban a nagy forgalmúakat. Ám ezekhez rendszerint elkészülnek a csatlakozó utak. Számos csomópont is megújult, vagy elkezdődött az átalakítása, esetleg első kapavágásra vár a beruházás, például a Hímesben vagy Örö­kösföldön, bár a lakosok még nem érzékelhetik.

Fontos tudni, hogy ezek nem véletlenül, vagy kampányszerűen történnek, hiszen például a sikeres önkormányzati pályázatok révén a városba érkező rengeteg állami és uniós forrás felhasználásának szigorúan meghatározott szabályai vannak.

Így a pályázat kiírásától a tervek előkészítésén, a minőségellenőrzésen, a kivitelező közbeszerzési eljáráson történő kiválasztásáig akár két-három év is eltelhet a kötött határidők miatt, s csak eztán kezdődik a gyakorlati kivitelezés, ami ennek sokszor a töredéke.

Komplex beruházások

Kósa Árpád azt is hozzátette, ezek ráadásul döntően komplex beruházások.

Valamikor régen csak ráhúztak egy aszfaltréteget az utakra, ma azonban, felülírva a korábbi gyakorlatot, ezek a projektek tartalmazzák a kapcsolódó csatornahálózatok, közművek, sok esetben a járdák, vagy a buszöblök teljes felújítását is, modern technológiával, stabil alapokkal és nem feledkezünk meg a környezetszépítésről, zöldítésről sem, a polgármesteri fásítási program részeként.

Viszont ez több időbe, részletesebb tervezőmunkába is kerül. S ne feledjük, emlékezhetünk régről, hogy a kisebb-nagyobb felújítások is erősen belenyúltak az iskolai időszakba, akár még a télbe is. Most ugyan mindent megteszünk a gyorsításért – a kertvárosi jelentős utak, a Derkovits, Dugonics és Legyező is elkészültek őszre, a Korányi is túljutott az első ütemen –, de vannak kötelezően betartandó határidők, vagy sokáig tartó beruházások. A Korányin például több kilométerről beszélünk és új körforgalom is épül, ezért zajlik hónapokig.

Türelem a munkálatoknál

A polgármesteri kabinetvezető azt mondja, sokszor az is hátráltatja a programokat, hogy nem tudják, mi várja őket a föld alatt.

– Az előző vezetés finoman szólva is pontatlan közműtérképeket hagyott ránk, sokszor beruházás közben szembesülünk azzal, hogy nem ott van valami, ahol papír szerint lennie kellene, vagy éppen ellenkezőleg.

De a lényeg, hogy szerzett és saját forrásból is folyamatosan tudunk fejleszteni, idén is milliárdos nagyságrendben költhetünk utakra, járdákra, kerékpárutakra.  Hatalmas dolog, hogy ennek részeként 1,2 milliárd Ft értékben önerőből is utat tudtunk építeni. Ez jelenti a gazdasági erejét és stabilitását ma már a városnak!  S ne feledjük, hogy régi nagy, közös álmainkat is meg tudtuk valósítani, hiszen megépült a jégpálya, átadás előtt van a belvárosi uszoda, elkezdődött az Atlétikai Centrum megvalósítása és például szállodákkal is gazdagodtunk.

Mindehhez kérjük továbbra is a lakosság és a beruházásokkal érintett területeken élők, ott áthaladók türelmét, mert bár tudhatják, hogy a projektek értük valósulnak meg, egy-egy közlekedési dugóban szükség van a pozitív hozzáállásra, amit előre is köszönünk – fogalmazott Kósa Árpád.