Évente másfél ezer fogyasztói panasz
Magyarországon hozzávetőleg 15 millió mérőóra működik. Ha valakinek problémája adódik először a szolgáltatóhoz kell fordulnia. Amennyiben nem sikerül megegyezni, vagy a szolgáltató nem orvosolja a kialakult helyzetet, a fogyasztó panasszal élhet a Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatalhoz.
VESZÉLYES SPÓROLÁS
Évente átlagosan 1500 esetben érkezik valamilyen megkeresés a MEKH-hez. Jó részük a fogyasztómérő készülék szabálytalan használatával kapcsolatos. Sokan ugyanis spórolni szeretnének és hozzányúlnak a mérőórákhoz, ez azonban nemcsak tilos, de súlyos, életveszélyes következményekkel is járhat.
– A legfontosabb, hogy nem szabad hozzányúlni a készülékekhez a fogyasztónak. Ne hallgassunk szomszédra, barátra, ha egy újabb rezsicsökkentést ajánlana. Ne higgyük el hogy úgy tudják megmanipulálni a mérőt, hogy azt nem fogják észrevenni a szolgáltatók. Ez nem igaz, mert előbb-utóbb rá fognak jönni és súlyos kötbérrel fogják sújtani az adott felhasználót – Rajkai Péter, a MEKH Fogyasztóvédelmi Ügyfélkapcsolati Osztályának vezetője.
KÖTBÉR
Míg egy plomba sérülés, vagy annak hiánya 10-20 ezer forintnál nem jelent magasabb összegű bírságot, addig fogyasztási helytől függetlenül a kötbér összege 250 ezertől akár 9 millió forintig is terjedhet.
ÓVJA MÉRŐÓRÁJÁT!
A Hivatal munkatársai szerint a felhasználók nagy része nincs tisztában a villany- és gázóra ellenőrzésével, cseréjével kapcsolatos szabályokkal, valamint a szolgáltató és a fogyasztó jogaival. Ezt orvosolandó a MEKH Óvja mérőóráját! címmel, egy olyan kiadványt állított össze, amely a fogyasztómérőkkel és azok ellenőrzésével kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat tartalmazza, egyben szemlélteti azt is hogyan védjük és használjuk fogyasztásmérőnket. A piros és kék színű tájékoztató kiadványokhoz a kormányablakokban lehet hozzájutni, ingyenesen.
Piszár Tünde