Érkeznek az emeletes motorvonatok, Nyíregyházára is

 A MÁV-START a KISS vonatokat (emeletes motorvonatok) a nagy forgalmú Budapest–Vác–Szob és Budapest–Cegléd–Szolnok elõvárosi vasútvonalakon állítja majd forgalomba 2019–2020. között. A tervek szerint azonban a hétvégi idõszakban ­az utasok nemcsak Budapest elõvárosában találkozhatnak az új motorvonatokkal, hanem egyes kiemelt forgalmú távolsági vonatok esetén is: iskolaidõszakban Debrecen és Nyíregyháza térségében, a nyári szezonban pedig a Dél-Balatonnál és a Velencei-tónál. A további motorvonatok – az elõzõ két vasútvonal mellett – a késõbbiekben a Budapest–Újszász–Szolnok és a Budapest–Hatvan–Gyöngyös vonalszakaszokon közlekedhetnek.
Hétköznap elsõsorban Budapest elõvárosában utaznak nagyon sokan, iskolaidõszakban és turistaszezonban hétvégenként pedig a távolsági forgalomra helyezõdik a hangsúly. 2016-ban például hétvégenként átlagosan csaknem 6100 utas váltott jegyet a MÁV-Start Nyíregyházáról induló járataira (ebben nincsenek benne a díjmentesen utazók), ezért döntöttünk úgy, hogy Budapest elõvárosai mellett, ezen a vonalon is optimálisan ki tudjuk majd használni az emeletes motorvonatok nagy ülõhely-kapacitását – tájékoztatta a Nyíregyházi Napló szerkesztõségét a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. Kommunikációs Igazgatósága.

RÖVIDÜL A MENETIDÕ

Mint kiderült, mindemellett a Nyíregyházát és Debrecent a fõvárossal összekötõ vasútvonal pályafelújításai, továbbá az ETCS2 és a GSM-R rendszerek (vonatbefolyásoló berendezés) kiépítése is lehetõvé teszi a jövõben, hogy a vonalon kihasználják az új KISS motorvonatok 160 km/h-s megengedett legnagyobb sebességét, vagyis ezáltal a Budapest–Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vonalon érzékelhetõen csökkenhet a menetidõ is.

HÁROMSZOR TÖBB ÜLÕHELY

– A KISS hasonlít a jelenleg üzemelõ, 123 darab FLIRT motorvonatunkhoz, amelyekkel már a nyíregyházi állomáson is rendszeresen találkozhatnak az utasok. Azonban a KISS újabb konstrukció, a legutóbbi biztonsági szabványok szerint készül, háromszor több ülõhellyel rendelkezik, összesen hatszázzal (595 fix és 5 darab lehajtható ülésû), és kétszintes.
A konstrukció érdekessége, hogy csak kb. 30 centiméterrel magasabb az egyszintes FLIRT-nél (jelenlegi vonatok), de az alsó szinten és az emeleten is elférnek még a magasabb utasok is. A gyorsabb utascsere érdekében szélesebbek az ajtói. Egyébként ezek a jármûvek a MÁV-START kötelékében üzemelõ 123 darab – szintén Stadler gyártmányú – FLIRT motorvonattal is illeszkednek, ezért akár szinkronüzemben is összekapcsolhatók. A KISS hagyományos vonatoktól fõként abban tér el, hogy nem kell külön mozdony a vontatáshoz, nem kell több kocsit egymáshoz kapcsolni, ezzel a kocsirendezés és az ahhoz szükséges idõ is megspórolható – tudtuk meg a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. Kommunikációs Igazgatóságától. 

LESZ WIFI, LÉGKONDI, VALAMINT KERÉKPÁRTÁROLÓ

A kétszintes motorvonatok a kor követelményeinek megfelelõen korszerû utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, tágas utastérrel, wifivel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, valamint korszerû kamerarendszerrel rendelkeznek majd. Az emeletes motorvonatokon három hagyományos és egy mozgássérült WC lesz, a multifunkciós terek pedig négy kerekesszék, illetve 12 kerékpár vagy 5 babakocsi szállítására képesek (a kerékpárhelyek száma további 24 darabbal bõvíthetõ rugalmasan, igazodva ezzel a kerékpáros turisztikai szezonban megnöve­kedett utazási igényekhez.)

TERVEZIK AZ ÁTJÁRÓT

A vasúthoz kapcsolódó, nyíregyháziakat érintõ hír, hogy már tervezik a Kemecsei úti vasúti átjáró biztonságos gyalogos-kerékpáros átvezetését. A Korányi F. utcán végigvezetõ kerékpárút ugyanis a záhonyi fõvonal vágánypárjánál ér véget, s noha a másik oldalon a város már megteremtette a Sóstóra való átjutás modern feltételeit, ez a beruházás még várat magára. Veres István fõépítész arról tájékoztatta lapunkat, hogy az elõkészítés végül az önkormányzat feladata lett, míg a kivitelezést a vasútvállalat végzi majd várhatóan legkésõbb nyáron, amint az engedélyeztetési folyamat lezajlik.

(Szerző: Bruszel Dóra)

(Fotó: internet)