Elsőbbsége mindig annak van, akinek megadják?!

Levelét az alábbiakban részleteiben közöljük...

OLVASÓI LEVÉL

„...Két héttel ezelõtt történt, amikor a reggeli órákban, iskolába menet, át akartam haladni a zebrán a Búza utca–Bethlen Gábor utca keresztezõdésénél. Egy autós jobb kis ívben le akart kanyarodni a Búza utcára, de nem törõdött azzal, hogy elsõbbséget kell nekem adnia. Le sem lassított.
Összeütköztünk, leestem a biciklimrõl, aminek a hátsó kereke teljesen összetört. Nem hívtam a rendõröket, mert szerencsére nem lett semmi bajom az ijedtségen kívül, de mélységesen felháborít, hogy az autós segítségadás nélkül tovább hajtott.
Nem is foglalkozott azzal, megütöttem-e magam, az autóból hátra fordult és csak mutogatott, hogy mit keresek a kerékpárúton...”


Az érintett útszakaszon egyébként azóta történt még egy baleset, de az már személyi sérüléssel is járt és mentõ szállította kórházba a kerékpárost – tudtuk meg Bordás Béla városgondnoktól, aki hozzátette, sajnos egyre gyakoribbak a bicikliseket érintõ közúti közlekedési balesetek. Mint elmondta, sok esetben a jármûvek nem veszik figyelembe az egyirányú vagy kétirányú forgalmi sávból kanyarodáskor a kerékpárutakat.

KÖRÜLTEKINTŐNEK KELL LENNI!

– Az elmúlt 2 hétben három olyan baleset történt Nyíregyháza belterületén, amelyben kerékpáros sérült meg. Két esetben mentõt is kellett kérni. Felhívom a jármûvezetõk figyelmét arra, hogy vezessenek körültekintõen és álljanak meg ott, ahol elsõbbségadási kötelezettségük van. A kerékpárosoknak pedig ugyan csak lakott területen kívül kötelezõ láthatósági mellényt viselni, de a balesetek elkerülése végett ajánlott ezt lakott területen belül is megtenni.

SZABADSÁGVESZTÉS IS JÁRHAT

Az olvasó levelével megkerestük a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Rendõr-fõkapitányságot is. Fedor Rita rendõr százados, sajtóreferens hangsúlyozta, aki hasonló balesetet szenved, mint az olvasó, az minden esetben lehetõleg próbálja megjegyezni a gépkocsi rendszámát, esetleg típusát és azonnal értesítse a rendõrséget a 107-es vagy a 112-es segélyhívószámok valamelyikén. Az az autós ugyanis, aki nem adja meg az elsõbbséget, komoly bírságra számíthat.
– A rendõr a szabályszegõt figyelmezteti, helyszíni bírságolja vagy feljelenti. Keresztezõdésekben egy elsõbbségi szabályszegés több különbözõ módon valósulhat meg. A teljesség igénye nélkül lehetséges például a kanyarodási szabályok megsértésével, tábla és útburkolati jel figyelmen kívül hagyásával, elõzési szabályszegéssel elkövetni. A rendõri intézkedés kimenetele és lefolytatása függ attól is, hogy történt-e közlekedési baleset, azon belül személyi sérülés. Ha nem történt baleset, akkor hirtelen irányváltoztatásra kényszerült-e valaki stb. A kiszabott szankció mindig az elkövetett szabályszegéshez igazodik.

A rendõr a közúti közlekedési szabályok megszegéséért a helyszínen figyelmeztetést vagy ötezer forinttól ötvenezer forintig terjedõ pénzbírságot szabhat ki. Feljelentés esetén pedig, mint szabálysértési hatóság, a figyelmeztetéstõl az ötvenezer forintig terjedõ pénzbírságot. A közlekedési szabályok megszegésébõl közlekedési bûncselekmény is lehet, amelynek elkövetõje akár letöltendõ szabadságvesztéssel is sújtható – tette hozzá.

FOKOZOTT VESZÉLYHELYZET

Az útkeresztezõdésen való áthaladás mindig fokozott veszélyhelyzetet jelent. Elsõ jó tanácsként egy régi igazságot szeretnénk közölni: elsõbbsége mindig annak van, akinek megadják! A gépjármûvezetõk részérõl elvárható, hogy elsõbbségadási kötelezettségük esetén annak eleget tegyenek. A bizalmi elv alapján a kerékpárosnak bíznia is kell ebben, azonban ez a bizalom nem lehet vak. Minden esetben meg kell gyõzõdnie arról, hogy az elsõbbséget megkapja-e és részérõl is fennáll a baleset elhárításának kötelezettsége – amennyiben ez lehetséges. Ha tehát a kerékpáros fülében fülhallgatóval, fején csukjával közlekedik, vajmi keveset tesz biztonsága érdekében. Kérjük, hogy közúti közlekedés esetén koncentráljanak, fokozottan figyeljék környezetüket, a többi közlekedõt. Amennyiben a keresztezõdésen a kerékpáros szabályosan, azt hajtva haladhat át, akkor is célszerû figyelnie a gépjármûveket, szemkontaktus útján érzékelheti, hogy a gépjármû vezetõje észrevette-e õt és szándékát.
Célszerû tehát a nagyobb forgalmú keresztezõdéseknél lassítani és biztonságosan meggyõzõdni arról, hogy az elsõbbséget megkaptuk-e. Ha a kerékpárral a keresztezõdésen (kiemelten a gyalogos-átkelõhelyeken) hajtva áthaladás nem szabályos, úgy fokozott balesetveszélynek tesszük ki magunkat! Ne kockáztassunk, tartsuk be a szabályokat! – hívta fel a figyelmet a sajtóreferens.

(Szerzõ: Bruszel Dóra)