Élénkülő autópiac

A gazdasági válságot követően hazánkban minimális számú volt az új autók forgalomba helyezése, majd 2012 és 2016 között újra megindult a növekedés és most beállt egy egészséges fejlődésre. Az év első öt hónapjában másfél százalékkal adtak el több új személygépkocsit, mint egy évvel korábban. Az élénkülést a magánvásárlók visszatérése hozta, hiszen korábban a céges flotta-értékesítések jelentették a forgalmat. Miután stabilizálódott a gazdaság, és a kétezres évek közepén vásárolt autók megöregedtek, a tulajdonosok bátrabban gondolkodnak a vásárláson, az igényeiket pedig a XXI. század autógyártásának kínálatához igazítják. Széles Tamás az Autó Széles kereskedelmi vezetője elmondta, régebben voltak a 2 és a 3 milliós autók, ma már az ügyfelek többsége és 4 és 5 milliós kategóriából vásárol. Az is jellemző, hogy akár a kisebb kategóriából, de nagyon jól felszerelt személyautót választanak a praktikum és a kényelem okán.

 

BIZTONSÁGOS FINANSZÍROZÁS

 

Az új személygépkocsik vásárlásánál a finanszírozás is jelentősen megváltozott. A gazdasági válság előtti időkben az emberek többsége az autó ára 10 vagy 20 százalékának befizetésével, akár tíz éves futamidejű hitelt vállalt, alacsony havi törlesztőrészlettel, sajnos jórészt devizában. Sokan még most is nyögik az akkori döntésük és a válság következményeként felhalmozódott adósságot. Ma már ilyen nem fordulhat elő, a Magyar Nemzeti Bank felügyelete már csak átlátható, biztonságos hiteltermékeket enged a piacra. Emellett a vásárlók is óvatosabbak lettek, ha hitelre vásárolnak személyautót, általában a vételár 30-40-50 százalékát befizetik, és 3-4-5 éves futamidővel, akár 3 és 6 százalék közötti kamattal törleszthetik az adósságukat.

Szoboszalai Tibor