Csillogó vb-érmek egy nyíregyházi tervezőtől
Egy sportoló számára mindig különleges élmény, ha egy versenyen nyert medálját a nyakába helyezik, melyről fotó- és filmfelvételek ezrei születhetnek. Ezek a tárgyak ugyanakkor nem csak a díjátadón, hanem sok-sok évvel később egy vitrinben pihenve is ragyogóan mutatnak. Egy tervező számára kihívást jelent egy-egy ilyen tárgy kidolgozása. Különösen igaz lehet mindez egy magyar szakember számára, ha a Budapesten és Balatonfüreden rendezett és a napokban is zajló 17. FINA Világbajnokság, ismertebb nevén a vizes vb dobogósai számára tervez medált.
– Tavaly októberben kezdődött a bennünket különleges kihívások elé állító munka – nyitja beszélgetésünket Ördögh László, a Graphasel Design Stúdió alapítója és egyik vezetője. – Az elmúlt évek folyamán komoly hazai és nemzetközi ügyfelek számára terveztünk logókat, egyedi arculatot. Munkánk gyümölcseként született meg a Google budapesti irodája, de büszkék vagyunk rá, hogy részt vehettünk az eredetileg 2024-re tervezett budapesti nyári olimpiai projekt pályázati logójának tervezésében is. Amikor a mostani vb medáljait terveztük, örvénylő formában gondolkoztunk. Nagyon büszkék vagyunk a Balaton és a budapesti Duna-part vonalát tükröző érmekre, melyet nemrég mutattunk be a világnak.
Egy, a Magyar Pénzverő Zrt. számára is dolgozó vállalkozással együttműködve „hangolták” a terveket, vizsgálták, hogyan lehet átültetni a gyakorlatba mindazt, ami nagyon jól mutat a tervezőasztalon. Elképzeléseiket meg kellett feleltetni a FINA, vagyis a Nemzetközi Úszószövetség szigorú elvárásainak is. Ördögh Lászlóék ezer szállal kötődnek azonban a gigarendezvényhez, mely vitathatatlanul az idei év egyik, ha nem a legnagyobb sporteseménye lesz. A közös munka a szervezőkkel csaknem két évvel korábban már elkezdődött.
MESTER ÉS DIÁK EGYÜTT DOLGOZOTT
– Egy tanítványom, Hetsch Ferenc készített egy tervet arra a pályázatra, melyet a világbajnokság szervezőbizottsága írt ki a rendezvény logójának, arculati elemeinek elkészítésére – folytatja. – Ő egy nagyon ötletes, igényes munkát tett le az asztalra. A kész eredmény már a közös munkánk gyümölcse. A Svájcban székelő sportszervezet marketing osztálya egy kézikönyv pontos leírásai mentén dolgozik, mely munkában a világ egyik legnagyobb reklám és marketing ügynöksége, a Dentsu is közreműködik. Pontosításokat, finomításokat követően ők is jó szívvel adták áldásukat a végeredményhez, mely elnyerte a FINA vezetőinek tetszését is.
A végleges arculat bemutatását követően azonban cseppet sem enyhült a munka intenzitása, hiszen Ördögh Lászlóék számos olyan feladat megvalósításában, véglegesítésében vettek részt, melynek eredményét naponta láthatjuk a televíziós közvetítésekben és persze a helyszíneken. Ezek az elvárások már sok esetben túlmutattak azokon az elvárásokon, melyekről azt feltételeznénk, egy design stúdió csapatától még elvárható. A főváros szívében, az Erzsébet téren korábban felállított visszaszámláló óra tervezése komoly kihívás, ugyanakkor a Duna Aréna folyosóinak, irodáinak, közönségforgalmi területeinek vagy a sajtót és a versenyzőket kiszolgáló egységeinek tájékoztató táblákkal, jelekkel való ellátása végtelenül komplex feladatok elé állította őket. A visszajelzések szerint a gyakorlatban nagyon jól működik az általuk „komponált” jelzőrendszer, és a közlekedőket segítő egyedi nyilak, táblák.
A FINA egységes arculatot vár el a rendezőktől, ezért olyan részletekre is kellett ügyelniük, hogy milyen mellényeket terveznek a versenyek fotósainak vagy a csapatokat szállító különféle autóbuszokon hol jelennek meg az arculati elemek, logók. Óriási kihívás elé állította őket, hogy Budapestnek a vb szempontjából kiemelt közlekedési területeit – szintén a Nemzetközi Úszószövetség elvárásai mentén – önálló forgalmi jelekkel kellett ellátni, amelyek a vendégek és a járművezetők tájékozódását segítik. Az elhelyezett tábláknak, irányítójelzéseknek – a repülőtértől a belvárosig és azon is túl – mindenképpen felhasználóbarátoknak kellett lenniük, összhangban a FINA arculati kézikönyvében foglaltakkal.
MEGFELELNI A SZPONZORI IGÉNYEKNEK IS
A Margitszigeten sétálgatva már messziről feltűnhet a látogatóknak egy, a pesti oldalon látható színes, a vb-t hirdető támfal. Ennek arculata is Lászlóékat dicséri. E feladatot az is bonyolította, hogy olyan módon kellett a terveket elkészíteni, hogy a kivitelezők számára teljesen egyértelműek, könnyen értelmezhetőek legyenek, hiszen egy apró félreértés hatalmas költségekkel járhat, és persze az eredmény akár szembemehet az arculati elvárásokkal is.
Kárpáti Gáborral, a világbajnokság szervezőbizottságának marketing igazgatójával kiváló munkakapcsolatot alakítottak ki Ördögh Lászlóék, mely nagyon megkönnyítette az együttműködést a FINA-val is, akik – a szponzoraiknak megfelelve – határozottan érvényesítik az igényeiket. Sokszor éjszakába nyúló egyeztetéseket igényelt, hogy akár egy levél fejlécezése kapcsán a legpraktikusabb, legstílusosabb megoldás szülessen, amelyet mindenki a magáénak érez, aki készítette.
ÚJ SZIMBÓLUM SZÜLETETT: A FONTÁNA
A nagyszabású megnyitó ünnepség egyik kulcsmomentuma volt, amikor Egerszegi Krisztina egy különleges edényből vizet öntött a Dunába, s ezt követően egy szinte szobornak is nevezhető fontánából, azaz kútból víz csapott ki. Ez jelképezte a vb kezdetét. A páratlanul igényes műtárgy első alkalommal jelent meg a versenyek történetében, melyet hagyományteremtő szándékkal hívtak életre. A kút tervezése szintén a Graphasel csapatát dicséri.
– A formaterv a miénk, a munka elvégzésére még egy latyakos januári napon kaptunk felkérést – idézi fel. – Építészekkel, statikus mérnökkel is kellett dolgoznunk, de óriási segítséget kaptunk a Design Donum formatervező csapatától is. Az elhelyezés miatt az épület előtti födémet át kellett törni, arról nem is beszélve, hogy egy rozsdamentes acélból készült tartályt is el kellett rejteni, mely a vízutánpótlást biztosítja a kútnak. A műtárgy megépítése kezdetben megoldhatatlan feladatnak látszott, hiszen egy olyan fontána kellett, amelyet nem színez át idővel a víz, ugyanakkor nem túlzottan csillogó, mégis jól mutat. Esztétikusnak kellett lennie nappal, és az esti díszkivilágításban is. A munkatársaimmal sokszor azon filozofáltunk, vajon létezik olyan szakma, mely képes egy ilyen komplex feladatot egy kézben kezelni?
Akár igen, akár nem, a közös gondolkodás és a sok befektetett munka meghozta gyümölcsét: a fontánát a versenyzők, a szurkolók és – nem utolsó sorban – az úszóvilágot összefogó szervezet döntéshozó tagjai is nagyon szeretik. A Graphasel Design Stúdió munkája a 2019-es dél-koreai Kvangdzsúban tervezett vb-n is megjelenhet majd, ha más nem, kiváló minta formájában az ottani szervezők asztalán, de akár többről is lehet szó…
Ezres nagyságrendben érkeztek pályázatok a vb kabalájának tervezésére. Tatai Tibor készített nagyon ötletes koncepciót, ami elnyerte a szervezők tetszését. Lászlóék jól ismerték őt, a busójárás számára tervezett arculati munkáit különösen szeretik. A végleges formában elkészült kabala tervét ők is ötleteikkel gazdagították. Egy térhatású videót is gyártottak a „jelöltekről”, megfigyelve, mozgás közben hogyan érvényesülnek a kabalák, arányaik megfelelőek-e. Az így megszületett Lali és Lili úgy a felnőttek, mint a gyermekek kedvencévé vált. A világhírű sztár, Ashton Kutcher csemetéi is örömmel játszottak velük a Duna Aréna lelátóján.
LASSAN KEZDŐDNEK AZ UTÓMUNKÁK
– Napi feladatainkat jelenleg meghatározza a vb, hiszen a szervezők naponta megjelenő igényeit is ki kell elégítenünk – mondja. – Már látszik, hogy a világversenyek után is kapcsolatban maradunk azokkal a szervezőkkel, akikkel most együtt dolgozunk, mivel döntés született arról, hogy a margitszigeti Hajós Alfréd Nemzeti Sportuszodán és a Duna Arénán egységes piktogramok jelenjenek meg. Az utóbbi létesítmény ideiglenes lelátóit lebontják, átalakulnak a terek, melyek jelöléseinek elkészítésében ránk is számítanak. A ház tervezőjével, Ferencz Marcellel is együtt dolgozunk, és közös gondolkodásunk mentén formálódik a végleges épület külső homlokzatának stílusa is.
Bár a versenyek még tartanak, a tervezők gőzerővel dolgoznak, hogy a sportolók és a FINA részéről időközben felmerülő igényeket minél gyorsabban kielégítsék. Természetesen ez azt is jelenti, hogy a Graphasel csapatának nincs elég ideje, hogy a versenyeket nézze, azonban már biztos, hogy az utolsó pár napban az egész team ellátogat majd a Duna Arénába, hogy közösen szurkoljanak mindannyian a magyaroknak, és lélekben is lezárjanak egy két éve elkezdődött, csodálatos munkát.
Szabolcsi Richárd
(Érem fotók: Flashback Stúdió – Villányi Csaba)