Csak akkor épül körfogalom, ha a Korányin élők is akarják: jövő hét péntekig dönthetnek
Jövő hét péntekig átgondolhatják a Korányi Frigyes utca és a Csaló közi kereszteződésben élők, hogy támogatják-e a körforgalom megépítését. Erről született megállapodás hétfő este a Városházán, a témában rendezett lakossági fórumon. A zsúfolásig megtelt teremben többféle álláspont ütközött, a vita ugyanis egy 1900 négyzetméteres zöldfelület miatt alakult ki. Ez, bár az önkormányzat úgy tudta a rendelkezésre álló adatok alapján, hogy az övé, kiderült, hogy 226 ingatlantulajdonos birtokában van és egyelőre az építkezés útjában áll – mindezt egy földhivatali, térképészeti és területszámítási hiba okozta. Az önkormányzat a lakók egy kérését már figyelembe vette, most az érintetteken a sor, hogy döntsenek a közlekedők ezreit érintő, balesetveszélyes kereszteződés fejlesztésének elfogadásáról.
Zsúfolásig megtelt a Városháza Krúdy terme hétfő este a Városházán. A Korányi Frigyes és a környékbeli utcák lakói is úgy gondolták, részt kell venniük azon a lakossági fórumon, amit a Korányi és a Csaló köz kereszteződésében épülendő körforgalom ügyében hívtak össze. Az ügy jelentőségét bizonyítja, hogy ez már a második ilyen találkozó volt.
Egy hiba okozta
A vita tárgya az, hogy az önkormányzat egyelőre nem tudja megépíteni a körforgalmat, mert azt egy 1900 négyzetméteres, jelenleg 226 ingatlantulajdonos birtokában álló, forgalomképtelen magánterület akadályozza, aminek egy részét érintené a beruházás. Az önkormányzat képviseletében Kósa Árpád kabinetvezető elmondta, a problémát egy évtizedekkel ezelőtti földhivatali, térképészeti és területszámítási hiba okozta; a területről a hivatalos iratok alapján úgy tudta az önkormányzat, hogy a tulajdonában van, ezért is tervezte és kezdte volna megvalósítani a fejlesztést.
Közös érdek a megépülése
Hozzáfűzte, az itt élők és az összes városlakó elemi érdeke, hogy megépüljön a körforgalom a Korányi és Csaló köz kereszteződésében, ám az önkormányzat elvi, etikai kérdésnek tartja, hogy ehhez járuljanak hozzá, egyezzenek bele az ott élők. Kifejtette, az önkormányzat jelképes összeget, 5000 forintot ajánlott fel ingatlanonként a tulajdonosoknak, mondván, más városrészekben az ott élők komoly pénzekkel járulnak hozzá egy útfejlesztéshez.
Sok helyen inkább kérnek, felajánlanak
Végül leszögezte, a Korányi lakói nélkül a város nem épít körforgalmat, ha az itt élők nem akarják, akkor nem valósul meg a beruházás, pontosabban majd máshol.
Ha a városban valahol másutt építünk utat, akkor a tulajdonosok ott területet felajánlanak. Sok olyan példa van az országban, ahol a lakosok fizetnek azért, hogy fejlesszünk egy területet, építsünk utat.
– jelentette ki Kósa Árpád.
Garanciát várnak
A lakossági fórumon többféle vélemény hangzott el. A tulajdonosok közül volt, aki az ott lévő 10-15 éves fákat féltette, volt, aki úgy gondolta, hogy a körforgalomhoz nem kellene járdát építeni, mert akkor kisebb területet igényelne. Dr. Együd Katalin, az egyik tulajdonos azt mondta, nem ellenzik a körforgalmat, de garanciát szeretnének kapni arra, hogyha átadják a városnak ezt a területet, akkor azzal nem él majd vissza az önkormányzat, további fejlesztésekre hivatkozva.
Nehézkes a közlekedés
Mások egyértelműen támogatták a körforgalom megépítését, mondván, a csúcsforgalom idején mellékutakról alig lehet kifordulni a Korányira, a kereszteződés rendkívül balesetveszélyes. Olyan vélemény is elhangzott, hogy ha a tulajdonosok most nagy pénzre számítanak az eladásból, akkor inkább gyűjtést rendeznek számukra, hogy végre lemondjanak az egyébként forgalomképtelen területről.
Balesetveszélyes kereszteződés
Köteles István például támogatta a körforgalom megépítését, sőt, a városvezetés figyelmébe ajánlotta a Gádor Béla utcát, ahol szintén szükség lenne körforgalomra. Halkóné dr. Rudolf Éva önkormányzati képviselő, aki szintén ott él, elmondta: a Csaló közből a Korányira kis ívben is bravúr kikanyarodni. Mindenképp támogatja a megvalósítást. Megérti, hogy kellemetlenséget okoz a környéken lakóknak. Ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy pont ezen a környéken felgyorsulnak az autók, biciklis, gyalogos baleset nem egy történt már ott.
Itt még nincs járda
Lövei Csaba, a terület önkormányzati képviselője úgy látja, egy városban kell gondolkodni, a Korányin például ez az egy szakasz maradt, ahol nincs járda. Kérdésként felette, hogy mi lesz a Lengyel utcával? Mert sokan a Csaló köz és a Kalevala sétány mellett ezt használják menekülőútként. Ugyanakkor leszögezte: támogatja a körforgalom megépítését.
Jövő péntekig dönthetnek
A fórumon kiderült az is, hogy a körforgalom közelébe tervezett buszöböl az itt élők kérésére nem épül meg, ezt a kompromisszumot elfogadta a város. Dr. Szemán Sándor címzetes főjegyző tájékoztatása szerint az érintettek jövő hét péntekig kapnak gondolkodási időt, hogy elfogadják-e ebben a formában a fejlesztést, hozzájárulnak-e, hogy jelképes összegért a város tulajdonába kerüljön az 1900 négyzetméteres, forgalomképtelen zöldfelület, tehát február 7-ig várják az érintett ingatlantulajdonosok visszajelzését a vagyongazdálkodási irodán. Az önkormányzat az érintetteket a döntésükről tájékoztatni fogja. Ha a többség támogatja, akkor nemsokára elkezdődhet az építkezés, ha nem, akkor más városrészben élők járnak majd jól, hiszen a forrás nem vész el. De egyelőre bíznak a pozitív végkicsengésben, és a közszemlére tett látványtervek megvalósulásában – az érintettek és a közlekedők ezreinek közös megelégedésére.