Bevált az online oktatás – A számonkérés okoz nehézséget a tanároknak

Bevált az online oktatás – A számonkérés okoz nehézséget a tanároknak
Fotó: Illusztráció

A tanulók, a pedagógusok és a szülők részéről is nagy kihívás a digitális oktatás. Az online órák legnehezebb feladata a számonkérés, hogy a diákok valódi tudását értékeljék a tanárok. A jelenlegi helyzetnek azért előnye is van, a digitális kompetencia nagymértékben fejlődik minden korosztály esetében, ezt a jövőben is tudják majd hasznosítani a diákok, tanárok és szülők egyaránt.

Március 11-én rendkívüli jogrendet, országos veszélyhelyzetet hirdetett a kormány, még aznap bejelentették, hogy az egyetemi oktatás távoktatásban működik tovább. Két nappal később, március 13-án este Orbán Viktor egy videóüzenetben közölte, hogy az iskolák is bezárnak. Új oktatási munkarend lépett életbe március 16-tól, ezt tantermen kívüli digitális munkarendnek hívják. Ennek értelmében a tanulók nem járhatnak be az intézményekbe, a tanároknak digitális eszközökkel kell folytatni a tanítást. A virtuális tantermek ilyen széles körű használata egy teljesen új rendszer volt hazánkban, a helyzet nem volt egyszerű.

Tapasztalatok a Túróczyban

Több hét távlatából már úgy látják a pedagógusok, hogy így is tudnak haladni a tananyaggal, mesélte Lugosi Mónika, a Túróczy Zoltán két tanítási nyelvű iskola tanára. Mindenki fel volt készülve, hogy a rendszer az elején még nehézkesen fog működni az újdonsága miatt, de ez sokkal jobb megoldás volt, mint egy esetleges évismétlés. A Túróczyban az új helyzet első hetében felállították a rendszert, online classroomokat indítottak, így egy egységes platformon dolgozhatnak a gyerekekkel, majd összeállították a digitális órarendet is.

„A második két hét arról szólt, hogy a gyerekekkel felvettük a kapcsolatot és elkezdtük a gyakorlatban is kipróbálni azt, amit előtte csak magunktól fölállítottunk és hát itt azért voltak nehézségek, azért, mert a gyerekek életkorából adódóan a kisebbek nehezebben tudnak egyedül bekapcsolódni és itt nagyon fontos volt a szülői háttért, hogy a szülő ott legyen mellette és technikailag tudja segíteni a gyereket. Sajnos ez nem történt meg minden esetben, de nagyon nagy százalékban komolyan vették a gyerekek ezt a fajta új átállást és ezért azt gondolom, hogy sikeresnek is bizonyult ez az egész rendszer. Természetesen van nagyon sok probléma, egyrészt a személyes kontakt és a személyes kommunikáció hiányából megszaporodik az a fajta időtöltés, amit a kommunikációval töltünk írásban. Tehát, amit szóban elmondok egy perc alatt, azt írásban körülbelül 10 perc alatt tudom lekommunikálni, hogy az a gyerek szintjének megfelelő legyen. A szülővel is gyakorlatilag így kommunikálok, ez nagyban megnehezítette a munkát és nagy terhet rótt a tanárokra” – tette hozzá a pedagógus.

Rugalmasságot igényel a helyzet

A rendszer korábban nem volt tesztelve, így nekik kellett menet közben kitapasztalni és megoldani például olyan problémákat, hogy a gyerekek ne lássák egymás háziját, tette hozzá a pedagógus. Lugosi Mónika jelenleg 246 gyermeknek tanít angol nyelvet, véleménye szerint a tantárgyaktól is függ, hogy mennyire nehéz digitálisan oktatni, például a matematikát sokkal nehezebb online formában megértetni a diákokkal. Az online oktatás legnehezebb része a számonkérés.

„Itt nincs meg az a lehetőség, hogy a tanár ellenőrizni tudja, hogy a szülőnek mennyi része van abban, hogy a gyerek hogyan készíti el a házi feladatát vagy szóban hogyan tudom lefeleltetni. Előfordulhat, hogy a szülő ott ül a háttérben és próbál segíteni, ami egyébként nem jó dolog, mert a gyerekének nem segít ezzel hosszú távon, de vannak olyan platformok, olyan digitális lehetőségek, amivel nagyon gyorsan lehet számon kérni, egy-egy szó beírásával, igaz-hamis állításos mondatokkal. Meg lehet találni azokat a felületeket, azokat a lehetőségeket, amivel számon lehet kérni, de az biztos, hogy az a fajta számonkérés, ami az iskolában működik, hogy csak a gyerek van ott és csak az ő tudását tudjuk mérni, az picit csorbul, illetve a lehetőség megvan arra, hogy ez nem valós képet tükröz majd” – mondta Lugosi Mónika, a Túróczy Zoltán Evangélikus Óvoda és Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola pedagógusa.

Hiányoznak a diákok

A nyelvoktatást akár erősítheti az online tanulás, rengeteg ingyenes elérhető feladat, program segítheti a diákokat. Lugosi Mónika azt is kiemelte, azért előnye is van a jelenlegi helyzetnek, a digitális kompetenciák nagymértékben fejlődtek a diákok, pedagógusok és szülők részéről is, ezt pedig a jövőben nagyon jól tudják majd hasznosítani. A pedagógus természetesen azt is hozzátette, nagyon hiányzik nekik a tantermi oktatás élménye, mivel a pedagógus hivatás egyik lényege, hogy nap mint nap gyermekek között és velük együtt dolgozhatnak.