Átadva még nincs, de már használható és gyorsabb

A Bethlen Gábor–Vasgyár–Mező utca csomópont forgalomba helyezése ugyan még nem történt meg, de az arrafelé autózók már észlelhették az elmúlt napokban, hogy a csomópontfejlesztési projekt végéhez közeledve megszűnőben vannak a torlódások.

 

 

Ezzel együtt a forgalmi rend is változott több ponton, mely a projekt korábbi ismertetéseiből is kiderült, s a rendőrségnek a héten nyilvánossá tett közleményében is olvasható. Eszerint tájékoztatják a lakosságot, hogy Nyíregyházán, a Mező utcai csomópont átépítését követően tilos balra kanyarodni a közlekedőknek a Mező utcáról a Bethlen Gábor utcára, a Bethlen Gábor utcáról a Pacsirta utcára, illetve a Pacsirta utcáról a Bethlen Gábor utcára.

 

Egyben arra kérik a járművezetőket, hogy az útkereszteződésekben ne rutinból, hanem a megváltozott forgalmi rendnek megfelelően, körültekintően közlekedjenek.

 

Mint írják: a Nyíregyházi Rendőrkapitányság munkatársai a balesetek megelőzése érdekében az érintett útkereszteződéseket visszatérő rendőri jelenléttel ellenőrzik.


Légifelvétel: Kohut Árpád

 

Javítani az áteresztőképességet

 

De vajon miért nem lehet most balra fordulni? – tették fel szerkesztőségünknek a kérdést olvasók. Az építtető Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. közleménye szerint: a jelenlegi közlekedési fázisok kialakítását a nyíregyházi önkormányzat által terveztetett és a Magyar Közút által is elfogadott engedélyezési tervek tartalmazták. A cél a csomópont áteresztőképességének javítása volt – hangsúlyozta a beruházó NIF.

 

Összehangolva, többen, hamarabb

 

– Az átépítést és a forgalmi rend megváltoztatását a csomópont áteresztőképességének növelése indokolta a főirányok összehangolásának biztosításával – erősítette meg szintén kérdésünkre adott válaszában a Magyar Közút Nonprofit Zrt. – A beruházás jelenleg folyamatban van, forgalomba helyezése még nem történt meg. A megépült csomópont biztosítja, hogy a közlekedők által korábban megszokott összehangolás a továbbiakban is megmaradhasson a főirányokban, vagyis a nagyobb forgalmat lebonyolító körúti szakaszon, ezzel is támogatva – a lehetőségeken belül – a csomóponton az átmenő forgalom zökkenőmentes áthaladását – tartalmazza a Közút közleménye.

 

Légifelvétel: Kohut Árpád

 

Bármikor újragondolható

 

A városháza tájékoztatása szerint mindezt alapos forgalomszámlálás és tervezés előzte meg, ráadásul, amennyiben ez szükséges, újra lehet gondolni a balra kanyarodás lehetőségét a Mező utcáról is. Mint írják: „A forgalomirányító jelzőlámpák követelményeiről, tervezési, telepítési és üzemeltetési előírásairól szóló rendeletben foglaltak szerint, az üzembe helyezést követő 3 hónap elteltével utóvizsgálatot kell elvégezni, és a szükséges módosításokat végre kell hajtani.” Igaz, akkor viszont az eredeti szándék – a nagyobb áteresztőképesség, a gyorsabb haladás – veszhet el.

 

A balra kanyarodás tiltása egyébként egyáltalán nem különleges ötlet a nagyvárosokban, ugyanilyen logika mentén.

 

Mindenesetre több olyan jelzés is érkezett a szerkesztőségbe, hogy az alapvető cél érvényesül: simább, zökkenőmentesebb a haladás a térségben, mert a sávok száma jelentősen növekedett, ugyanis három új, jobbra kanyarodó sáv segíti a közlekedőket, melyek hiánya az elmúlt évtizedekben rendszeres zsúfoltságot okozott. Csak ez kevéssé kap nagy hangot.

 

Légifelvétel: Kohut Árpád

 

„Én minden reggel és délután ott közlekedek. Egy álom lett a korábbi torlódásokhoz, a felüljáró tetején túl érő sorokhoz képest. Gratulálok a döntéshez és a kivitelezőknek a gyors, szakszerű munkához. Olvastam, hogy még nem készült el a csomópont, de állítom, már most is nagyon hatékonyan segíti az arra közlekedőket” – osztotta meg velünk egy kertvárosi olvasónk a véleményét.