Amiről az utcák mesélnek... - Epizódok a helyi buszközlekedés történetéből 4.
Amiről az utcák mesélnek... - Epizódok a helyi buszközlekedés történetéből 4.

A helyi és a távolsági buszközlekedés megszervezését nehezítette a rendelkezésre álló buszok kevés száma (1956-ban mindössze 33 autóbusz közlekedett a megyében), valamint a gépjárműpark is folyamatos felújításra szorult.

Ez indította az AKÖV Dolgozó Ifjúság Szövetségének (DISZ) tagjait arra 1955-ben, hogy a fellelhető autóroncsokból és motorokból egy 67 ülőhelyes és 43 állóhelyes Chausson-autóbuszt építettek augusztus 20-a tiszteletére. Ez a busz a vasútállomástól a Beloiannisz (ma Hősök) téren át az ekkoriban épített Bocskai utcai SZTK megyei rendelőintézet között szállította az utasokat.

A város tömegközlekedéséről 1966-ban készült jelentésben kimutatták, hogy a villamosok befogadóképessége 747 ülő- és állóhely volt, azonban a kocsipark elavult és folyamatos karbantartást igényelt. A villamos vonalán túli részeken pedig tíz autóbuszjáratot állítottak be személyszállításra. Az utasok száma azonban folyamatosan nőtt. Az illetékesek döntésére a kisvasutat és a villamost kivonták a város tömegközlekedéséből és a fejlesztéseket az autóbuszjáratokra fordították. A villamos utolsó járatai 1969. május 31-én közlekedtek. A belvárosi vasúti pályát felszámolták és egy várost elkerülő szakaszt építettek a kisvasútnak. Ezután az AKÖV vette át a forgalom lebonyolítását a MÁV állomás és Sóstó, a MÁV állomás és a tbc szanatórium között.

1967-ben két hatvanszemélyes, „szupermodern” IKARUSZ 630-as típusú autóbusz átadása két új városi körjárat kiépítését tette lehetővé. Ezt a 12-es sorszámot kapó, nyolcas alakú járatútvonalat kedvezően fogadták az utasok, hiszen pl. az Északi Alközpontból átszállás nélkül, 17 perc alatt juthattak el a dolgozók az almatárolóba. Szintén az 1967-es év újdonsága, hogy a városi közlekedésben is megjelentek az első csuklós autóbuszok.

A változtatások egy új autóbusz-pályaudvar építését is szükségessé tették. Ezt 1963-ban még a Lenin (ma Szabadság) téren képzelték el, 1971-ben azonban a Jókai téren adták át. 1972-ben a város 16 vonalán 28 autóbusz közlekedett.

 

(Szerző: Ilyés Gábor helytörténész, www.emlekjelek.hu)