A szobrokba álmodott nő
Medgyessy Ferenc ülő kislányát csupa üdeség és báj jellemzi, míg az arc és a testtartás a gyermeki ártatlanságot tükrözi. őszinte örömet fejez ki Győry Dezső alkotásán annak a copfos lánynak az arca, aki a felé karjait nyújtó apjához fut. A kórházi környezetbe elhelyezett szoborpáros üzenete egyértelmű. Egyszerűen megformázott, de sokat kifejező alkotás B. Hadik Magda térdeplő lánya a Móricz Zsigmond Általános Iskola udvarán. Ugyanő egy éneklő lánnyal is megajándékozta a várost. Szathmáry Gyöngyi lányai egy padon ülnek, csendesen szövik álmaikat a botanikus kert fái alatt. Talán arról a szerelemről álmodnak, amelyben Rátonyi József Szabadság téri csókolózó szerelmespárja már részesült. A Júlia fürdőbe érkezőket egy gyönyörű strandoló látványa, Kisfaludi Strobl Zsigmond márványszobra fogadja. Nem rejti véka alá bájait Kincses Mária napozója sem a Sóstói-tó szigetén. Csontos László és Szigeti Magda fekvő női szintén Sóstógyógyfürdőn találhatók. Előbbi a Krúdy Vigadó közelében hívogat megállásra, míg utóbbi a Szódaház utca egyik épülete előtt rejtőzködik. Nagy Sándor kőből kiszabadított nőalakjai nyersek és kemények, mint például kendős parasztasszonya a Sóstói úti egyetemünk parkjában. Hívogató a tenger sós vizéből kilépő szerelem istennője, Kisfaludi kecses Vénusza a Benczúr téren, míg a Zrínyi Ilona utca elején látható fürdőzők életvidámak. Berczeller Rezső mandolinos nője arctalan, titkoktól övezett, akárcsak a Júlia fürdő előtti merengő nőalak. Büszkén viszi korsóját Halmágyi István nőalakja Sóstógyógyfürdő első szobrán (képünkön), míg Kocsis András Kálvin téri pásztorlánya is derűsen néz a távolba.
Legszebb női hivatás az anyaság, amelyet Lantos Györgyi kőszobra, a gyermekét karjaiban tartó anya látványa is sugall. Andrássy Kurta János menekülő anyja viszont tele van aggódással, szorosan magához öleli gyermekét. Fekete Géza ülő asszonya pedig csendesen tekint vissza életére a Sóstói Szivárvány Idősek Otthonának parkjában.
Szerző: Ilyés Gábor helytörténész, www.emlekjelek.hu