A módosított Nemzeti alaptanterv korszerű módszertani alapelvekre épül
A Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége megítélése szerint a módosított Nemzeti alaptanterv (NAT) minden gyermeknek – lakóhelytől, társadalmi és szociális helyzettől függetlenül – ugyanazokat a lehetőségeket biztosítja. A Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetségek pedig üdvözlik a Nemzeti alaptanterv módosítását, amelynek értelmében csökken a tanórák száma, hogy a diákok terhei ne növekedjenek.
A szervezet közleményben kiemelte: a módosított NAT deklarált célja, hogy a köznevelés rendszeréből kilépő fiatalok 2030-ra a világ élvonalába kerüljenek.
E cél eléréséhez a legeredményesebb és legmodernebb nemzetközi pedagógiai gyakorlatokat ötvözik a magyar oktatás hagyományos, nemzeti identitást erősítő értékeivel.
– írták.
Hozzátették: a NAT az unió által ajánlott kulcskompetenciákra épít, de azokat a hazai sajátosságokat figyelembe véve határozza meg. Előremutatónak nevezték, hogy a módosított NAT az egységesség és a differenciálás alapelvét követi.
Az egyénre szabott tanulási lehetőségek elve és a képesség kibontakoztatásának támogatása egyaránt lehetővé teszi a tehetséggondozást és a hátrányos helyzetű, valamint sajátos nevelési igényű gyermekek differenciált fejlesztését – írták.
A Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetsége üdvözli a tanórák számának csökkentését a módosított Nemzeti alaptantervben
A szervezet az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében azt írta: a NAT korszerű módszertani alapelvekre épül. Ezek közé sorolják az egyénre szabott, aktív tanulási lehetőségeket, az ismeretek kreatív felhasználását lehetővé tevő tanulói kompetenciák fejlesztését és a multidiszciplináris témák hangsúlyozását.
Ahhoz, hogy a közoktatásban a diákok terhei ne növekedjenek, a NAT a tanórák számának csökkentését irányozza elő.
– emelték ki.
Hozzátették: az Európai Unió által ajánlott és a magyarországi sajátosságokkal összhangban lévő kulcskompetenciák a 21. század elvárásaihoz igazodnak. Ezt a célt meglátásuk szerint jól szolgálja az új tantárgyak bevezetése is.
Az alaptanterv lehetőséget biztosít a tanároknak, hogy szabadon válasszák meg az adott tananyaghoz az adekvát módszertani, értékelési módokat.
– áll a közleményben.
A Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetsége kedvezőnek értékelte, hogy a Kárpát-medence magyarságának irodalmát, szellemi örökségét egységben kezeli a módosított alaptanterv.
Forrás: hirado.hu