A dubai koronaherceg Nyíregyházáról kért segítséget

„Fényt vittek” Dubaiba a fejlesztőink és a kórházunk tetejére is. (Megjelent a Nyíregyházi Napló szeptember 7-ei számában.)


Ejtőernyőzés, lovaglás, kötélcsúszás, mélytengeri búvárkodás. Csupán néhány kedvtelés, amelyben Dubai trónörököse, Hamdan bin Mohammed bin Rashid Al Maktoum sejk jeleskedik. Ha ez nem lenne elég, a 35 éves milliárdos sarj világutazó, elismert költő és megszállott pilóta – éjszaka is. Három magánrepülőtere van, ahol most már sötétedés után is lehetséges a felhők közelébe emelkedni. Persze, ehhez nyíregyházi fejlesztőkre is szükség volt...

Dubai vakmerő trónörököse a legnagyobb betűs Életet éli. Az interneten több mint 5 milliós követőtábora van, szinte mindennap megosztja rajongóival irigylésre méltó milliárdos életének legkülönlegesebb pillanatait. Apja vagyona 2013-ban a becslések szerint elérte a 13,9 milliárd dollárt! Hamdan bin Mohammed bin Rashid Al Maktoum sejk történetétől azonban ugorjunk még vissza egy kicsit időben és térben a szabolcsi megyeszékhelyre. Nyíregyházán ugyanis dolgozik egy fejlesztőcsapat, akiknek a nevéhez kötődik Argentínában, az Andok előhegyén lévő digitális meteorológiai radar átjátszó állomás kiépítése, egy szibériai fúrótorony robbanásbiztos akadályfény-lámpájának kivitelezése, de az Arab Emirátusok királyi palotájának ünnepségén rendezett lézershow megvalósítása is. Hogy hogyan jutnak el a szabolcsi csapat fejlesztései a tengeren és óceánon túlra, arról a cég korábbi tulajdonosával, jelenleg egyik fejlesztőjével beszélgettem...

Megjárta a lépcsőfokokat

Horváth Zoltán bár nem Nyíregyházán született, de már több mint negyven éve a szabolcsi megyeszékhelyen él. Kezdetben hivatásos katonaként dolgozott, a Kecskeméti Vadászrepülőtéren állt alkalmazásban, mint radartechnikus. Az élet azonban úgy hozta, hogy 1978-ban Nyíregyházára költözött, az itteni repülőgépes szolgálatnál helyezkedett el, közben pedig elkezdett repülni és megszerezte a motoros oktató pilóta jogosítványát, majd megalapította a Nyíregyházi Légisport Egyesületet. Mindezek mellett repülőtéri elektronikai eszközöket kezdett el fejleszteni társaival.

– Az első ilyen eszközünk egy navigációs rádióadó NDB volt, ami először a Sármelléki Repülőtérre készült, de jutott belőle később Debrecenbe, Szegedre és Nyíregyházára is. Ezt követően megvalósítottuk a digitális meteorológiai radar rendszert. Meg is keresett minket egy olasz cég, akik arra kértek minket, hogy építsünk ki nekik egy hasonló radart Dél-Amerikában. Szerencsére nagyon nagy sikere lett, ezért plusz feladatot is kaptunk tőlük. Egy digitális átjátszó állomást kellett még telepítenünk az Andok egyik előhegyén, amivel lehetőség nyílt arra, hogy a radarképet elküldjük a központba. Gyalog, hátizsákkal jártunk fel oda, hiszen nem volt rá más lehetőség. Még további három ilyen radarberendezés működik hazánkban, büszkék vagyunk erre a fejlesztésre, hiszen teljes egészében magyar szellemi termék.

Szibériai fúrótornyokra is dolgoztak

– Szerencsére nagy sikereket értünk el, ezért maradtunk ezen az úton és tovább fejlesztgettük a repülési eszközöket. Láttuk, hogy a ledvilágításban van a jövő, ezért ezzel kezdtünk el foglalkozni. A repülőtereket céloztuk meg. Az első termékeink a piros színű akadályfény-lámpák voltak, amik világítanak antennatornyokon. Régebben 100 wattos fölvételt produkáltak, mi megcsináltuk ledből 6 wattal. Sikertermék volt, vittünk belőle külföldre is. Még robbanásbiztos változatra is lett igény. Ilyen került szibériai fúrótornyokra, vagy például az arabokhoz.

Most már éjszaka is

– Magyarországon körülbelül 30 helikopter-leszállópálya van, ezek megvilágítását, vezérlőrendszerét is mi fejlesztettük és építettük ki. A fejlesztésnek köszönhetően a pilóta most már a fedélzetről a saját rádiójával föl tudja kapcsolni a fényeket, de szabályozni is tudja azokat. A nyíregyházi Jósa András Oktatókórház leszálló fényeit is mi készítettük.

Óvják a dubai sejket

– Öt évvel ezelőtt kaptunk egy megkeresést Dubaiból is. A koronaherceg repülőterére kellett kiépíteni az éjszakai világítást, mert sötétedés után is szeretett volna repülni. Örömmel teljesítettük a feladatot. Találkoztunk vele mi is személyesen, emlékszem, nagyon vigyáztak rá. Ha egyedül elment repülni, rögtön követte egy másik gép, nehogy eltűnjön a sivatagban.

Még több lézer, még több led

– Szerencsére ezt követően többször is járhattunk Dubaiban. Veres Zoltán magyar műrepülő Európa-bajnok például megkért minket arra, hogy mivel Dubaiban tart majd egy éjszakai bemutatót a világ legnagyobb lóversenypályájának gálaversenyén, építsünk ki ledet és lézert a gépére. Aztán a következő évben a szárnyra világító feliratot is készítettünk, majd egy „bombatárat” fejlesztettünk ki, amibe rotáló kis világító helikoptereket tettünk, 90 darabot! Repülés közben Veres Zoltán a tengerparton ezeket engedte ki. Mondanom sem kell, nagyon látványos volt.

A sivatag felett is

Zoltánék kiépítették a világítást a sejk 1600 méteres aszfaltos repülőterén is, ami Dubaiban, a sivatagban van, a közelmúltban pedig egy újabb tervet küldtek el neki. Ez már a híres Pálmaszigeten lévő repülőteret érintené. Horváth Zoltán jelenleg már csak mint egyéni vállalkozó dolgozik tovább a cég profiljában, mert mint mondja, többet szeretne repülni... Így a hobbija és a munkája most már összekapcsolódik.

 

Bruszel Dóra