P2 A GREENER, LOW-CARBON DANUBE REGION

SO2.1: Support greening the energy and transport sectors in the Danube Region by enhancing the integration of renewable energy sources

 

CityWalk 2.0 – Együtt az energiahatékony városi mobilitásért: A városi közlekedés széndioxid kibocsátásának csökkentése az aktív mobilitási formák szerepének növelése által

Partnerek

VEZETŐ PARTNER

  • Scientific Research Centre Bistra Ptuj (Slovenia)

PROJEKT PARTNEREK:

  • Első Magyar Felelősségteljes Innovációért Egyesület (Hungary)
  • URBASOFIA S.R.L. (Romania)
  • Bécsi Műszaki Egyetem (Ausztria)
  • Municipality of Centar Sarajevo (Bosnia and Herzegovina)
  • City Hall of Chisinau municipality (Moldova)
  • MUNICIPALITY OF SATU MARE (Romania)
  • MUNICIPALITY OF BUDVA (Montenegro)
  • City of Sremska Mitrovica (Serbia)
  • Statutory City of Pardubice (Czech Republic)
  • City of Valjevo (Serbia)
  • City of Karlovac (Croatia)
  • North-West Croatia Regional Energy and Climate Agency (Croatia)
  • Municipality of Nyiregyhaza (Hungary)

Időtartam és költségvetés

Időtartam:

30 hónap

2024 január 1. – 2026. július 31.

Költségvetés:

Teljes ktv:                                                                           2,466,800 EUR

NYMJV ktv.:                                                                      190,000 EUR

saját erő:                                                                             9,500 EUR

Kihívás

A CityWalk2.0 a Regiostars közönségdíjas CityWalk (2016-19) örökségére épít. A klímaváltozás gyorsulása, az energia-válság sürgős változásokat követelnek meg minden területen, ahol jelentős mértékben csökkenthetjük az energiafelhasználást és a szén-dioxid-kibocsátást. A városi mobilitás jelentős hozzájáruló mindkettőhöz – jelentős átalakítása tehát elkerülhetetlen.

Fő cél

CITYWALK 2.0’s A CityWalk2.0 fő célja a közlekedési szektor energiaváltásának előmozdítása, a városi közlekedés energiafelhasználásának drasztikus csökkentésével. A leghatékonyabb módja ennek az, hogy a városokban áttérünk az extrém energiaigényes (és alacsony hatásfokú), elsődlegesen autóorientált mobilitásról az aktív mobilitási formákra (gyaloglás, kerékpározás), mikromobilitásra és a közösségi közlekedés használatára.

Projekt tartalma

A CityWalk projekt elsődlegesen a gyalogosbarát város tervek módszertanának kialakítására koncentrált. A CityWalk2.0 ezzel szemben nemcsak a közlekedési feltételek átalakítását célozza, hanem a városlakók szemléletváltását is.

A CityWalk 2.0 kulcsfontosságú elemei:

  • az utcadesign átalakítása oly módon, hogy a városi utcák minél kedvezőbb és biztonságosabb feltételeket kínáljanak az aktív mobilitási formák számára ösztönzése és az autó használatának elkerülése érdekében,
  • a városban élők utazási szokásainak megváltoztatása, és a fenti változásokhoz elengedhetetlen döntéshozói elkötelezettség megerősítése.

A partnerség innovatív utca-design megoldásokat fog kialakítani, aktív mobilitást ösztönző utca-design mintákat fejleszt, szakpolitikai javaslatokat dolgoz ki, valamint a CityWalk módszertant ismerő és alkalmazni képes helyi szakembereket képez.

 

Támogatási szerződés

 



Bringás reggeli – Mit szólna, ha holnap kerékpárral menne munkába?

Arra ösztönzik a diákokat és a dolgozókat, hogy szeptemberben autó helyett kerékpárral járjanak iskolába vagy munkába, ezért már öt nyíregyházi oktatási intézmény és négy cég is csatlakozott a Bike2Work & Bike2School kampányhoz. Az egy hónapig tartó program részeként szombaton kora reggel bringa reggelit tartottak, amelyen a kerékpáros nagykövetek találkozhattak és oszthatták meg tapasztalataikat.

Egymás után gurultak be a kerékpáros nagykövetek a Kossuth térre, ahol bringás reggelivel fogadták őket. Ez a program része annak a szeptember elsejétől tartó kampánynak, amelyet a város önkormányzata a CityWalk 2.0 nemzetközi projekt keretében valósít meg. A programhoz több helyi iskola és nagyvállalat, köztük a LEGO gyár is csatlakozott.

– Sokkal népszerűbb a kerékpározás a kollégák körében, mint gondoltam volna. Látom mindenkin, hogy motivált, látom rajtuk a reggeli örömet, mikor büszkélkednek vele, hogy most én is bringával jöttem, úgyhogy szerintem élvezik

– hangsúlyozta Lackó Bálint, a LEGO Manufacturing Kft. alkalmazottja.

A pilot kampányhoz szeptember 5-ig csatlakozhattak a vállalatok és a középiskolák annak érdekében, hogy kiderüljön, ki a legelkötelezettebb kerékpáros munkáltató, valamint iskola.

– Fontosnak tartjuk a környezetvédelem ügyét is, és ezt nem lehet elég korán elkezdeni. Ebbe  beletartozik a közlekedés is. Ösztönözni szeretnénk az ÉVISZ diákjait, hogy minél többen járjanak kerékpárral. Szeptemberben még nagyon szép idő van, de erre egész évben rá lehet szokni

– hangzott el Szőke Zsuzsától, a Nyíregyházi SZC Vásárhelyi Pál Technikum pedagógusától.

Kiemelten fontos a biztonságos közlekedés

A városvezetés számára kiemelten fontos a biztonságos közlekedés. Dr. Kovács Ferenc polgármester a bringa reggelin elmondta: minden fejlesztés akkor éri el igazi lényegét, ha azt sikerül tartalommal is megtölteni. Nyíregyháza már 80 km hosszú kerékpárút-hálózattal rendelkezik, amelyet rendszeresen használnak a városlakók, de vannak biciklis rendezvények, és most már kampány is támogatja a kerékpározás népszerűsítését.

– Ez ideillik Nyíregyházára. Mert valóban 80 km-es kerékpárút-hálózatunk van, de ezt úgy terveztük meg, hogy fontos szempont volt: a munkahelyek és az iskolák biztonsággal elérhetők legyenek biciklivel. A feltételeket meg kell teremteni a mindennapokban is. És látom, még télen is, hogy sokan akkor is kerékpároznak. 

A Bike2Work and Bike2School kampány méréséhez a Strava alkalmazás nyújt segítséget, az applikáció elindításával lehet dokumentálni a megtett alkalmakat, és a letekert kilométereket. A legtöbb alkalommal kerékpárra pattanó vállalat és iskola vándorkupát nyer, továbbá a nyertes iskola jutalma még egy közösségi élménynap is lesz. 


Elindult a felkészülés: bringás nagykövetek tréningje Nyíregyházán!

2025. július 17-én a Városháza Bencs termében elrajtolt a CityWalk 2.0 projekt egyik kulcseseménye: a Bike2Work és Bike2School kihívás. A megbeszélésen a kampány kerékpáros nagyköveti tréningjét tartottuk meg, ahol felkészítettük azokat az iskolai és munkahelyi képviselőket, akik szeptemberben segítenek mozgásba hozni Nyíregyházát!

A résztvevők betekintést kaptak a kihívás részleteibe, megismerkedtek a STRAVA alkalmazással, valamint segítséget kaptak ahhoz is, hogy hogyan tudják motiválni saját közösségeiket.

Elkezdődött a visszaszámlálás! A város célja, hogy szeptemberben ösztönözze az itt lakókat arra, hogy minél többen járjanak munkába vagy iskolába biciklivel – környezetbarát, egészséges és közösségépítő módon. A bringás nagykövetek pedig már készülnek, hiszen fontos szereplői lesznek annak, hogy ez sikerüljön! A kampány 2025. szeptember 1-jén indul – most még csak annyit mondunk:
Nyíregyháza ősszel bringára pattan!

További részletek hamarosan a város hivatalos Facebook oldalán is elérhetőek lesznek:
Facebook: @Nyíregyháza MJV

#BringázzNyíregyháza #Bike2Work #Bike2School #CityWalk

 

 

Kerékpárral munkába és iskolába? - CityWalk 2.0 workshop Nyíregyházán

Mit tehetnek a városok annak érdekében, hogy csökkenjen az autós forgalom és az ezzel járó környezetszennyezés? Miért ragaszkodunk annyira az autónkhoz? Hogyan lehet rávenni az embereket arra, hogy amikor csak lehet, az autó helyett a gyaloglást, kerékpározást vagy éppen a közösségi közlekedést válasszák? Hogyan segíthet ebben a városi utcák és közterek kialakítása?

Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keresik közösen Európai városok az Interreg Duna Régió program által támogatott CityWalk 2.0 projekt keretében, melyben Nyíregyháza 2024 eleje óta vesz részt.  A projekt célja, hogy bővítse a partnervárosok szakmai tudását, teret adjon a tapasztalatcserének, és ezáltal elősegítse a fenntartható és energiatakarékos, környezetbarát közlekedési módok elterjedését. Ennek érdekében a CityWalk 2.0 konkrét megoldásokat javasol arra vonatkozóan, miként lehet az utcákat gyalogos- és kerékpáros-baráttá tenni, illetve, hogy mit tehet a város a városi lakosság szemléletformálása érdekében.

A projekt részeként Nyíregyháza kísérleti (pilot) akciót valósít meg, amelynek fókuszában a városi lakosság utazási szokásainak megváltoztatása áll, amit a kerékpározás népszerűsítése által kíván elérni. Ennek érdekében szeretnénk együttműködést kialakítani a helyi középiskolákkal és a helyi nagyvállalatokkal egy Bike2School (Kerékpározz az iskolába) és egy Bike2Work (Kerékpározz munkába) program elindítására. A célunk, hogy a kerékpározás mindennapi választássá váljon minél több diák és dolgozó számára az iskolába/munkába járáshoz – az egészségesebb életmód, a tisztább levegő és a fenntartható város érdekében.

2025.04.29-én megbeszélésre hívtuk meg az érintettek képviselőit, ahol bemutattuk a kezdeményezést, megosztottuk a programmal kapcsolatos terveinket, és közösen gondolkodtunk arról, hogyan lehetne a meghívottakat aktívan bevonni a kezdeményezésbe. A találkozón Kézy Béla, a MEGAKOM Tanácsadó Iroda ügyvezetője, akkreditált URBACT szakértő és Gál István, a projekt szakmai vezetője (NYHMJV) tartott előadást.

A pilot keretében a munkáltatók/középiskolák városi, a munkavállalók/tanulók pedig vállalati/középiskolai szinten versenyeznek, hogy ki a legelkötelezettebb kerékpáros munkáltató/iskola és munkavállaló/tanuló.

A találkozó eredményesnek bizonyult. A megjelentek nagy számban jelezték érdeklődésüket a részvétellel kapcsolatban. Következő lépésként tréningek vesznek majd részt és kinevezésre kerülnek minden iskolából és munkahelyről a kerékpáros nagykövetek. A kihívás 1 hónapos lesz és várhatóan ősszel indul el.

#citywalk20 #interregdanube #SustainableUrbanMobility

CityWalk 2.0 partnertalálkozó Bukarestben és Helyi támogatói csoport találkozó Nyíregyházán

Nyíregyháza 2024 eleje óta vesz részt az Interreg Danube Region program keretében támogatott CityWalk 2.0 projekt megvalósításában. A projekt célja, hogy szakmai tudást biztosítson a partnerek számára ahhoz, hogy a városok áttérjenek az energiaigényes autóalapú mobilitásról a mobilitás aktív formáira (gyaloglásra, kerékpározásra) és a közösségi közlekedésre.

2024 novemberében a projekt megvalósításáért felelős szakmai és városi partnerek Bukarestben találkoztak, hogy áttekintsék a projekt aktuális feladatait, és hogy szakmai workshopokon vegyenek részt, amelyek a jövőbeli feladatok elvégzéséhez szükséges tudást biztosítják.

A rendezvény házigazdája a projektben szakmai tanácsadó partnerként résztvevő URBASOFIA volt, amely egy bukaresti székhelyű, 2011-ben alapított, város- és regionális tervezéssel foglalkozó vállalkozás.

A rossz időjárási körülmények miatt Nyíregyháza részéről sajnos személyesen nem tudtunk részt venni a partnertalálkozón, de szerencsére az első nap szakmai előadásait online követni tudtuk.

A partnertalálkozó első napján röviden bemutatásra került a projekt előrehaladása, az eddig elért eredmények, valamint a következő periódusban ránk váró feladatok. A nap további részében a városi szakemberek interaktív előadások keretében ismerhették meg az utcák átalakításának, az utazási szokások megváltoztatásának és a döntéshozói elkötelezettség erősítésének legfontosabb szempontjait, kihívásait és módszereit.

A program lezárásaként pedig, a nap végén a találkozón részt vevő városi szakemberek egy online vizsga keretében sikeres CityWalk nagyköveti vizsgát tettek. Nyíregyháza képviseletében Gál István és Sulik Barbara lett CityWalk nagykövet.

A találkozó második napján, amin sajnos személyesen nem tudtunk részt venni, a partnerek egy egyedi módszer segítségével, úgynevezett „walkshop” keretében járták be a román főváros egyes utcáit. A „walkshop” során a partnerek a mozgáskorlátozott emberek szemszögéből, kerekesszékekkel, járókerettel és mérőszalagokkal felszerelkezve vizsgálták meg az utcákat.

A „walkshop” erőteljes élményt nyújtott mindenki számára, hiszen a séta során a kerekesszékkel vagy járókerettel közlekedő, mozgásukban amúgy nem korlátozott partnerek szabálytalanul parkoló autókkal, magas járdaszegélyekkel és rendkívül meredek rámpákkal találkoztak, szembesültek azzal, hogy mennyire nehéz az utcákon mozgáskorlátozottként közlekedni.

A „walkshop” jól szemléltette, hogy az utcák tervezése, a gyalogosbarát város fejlesztése során a fogyatékkal élők igényeit is figyelembe kell venni, biztosítva azt, hogy városaink utcái mindenki számára hozzáférhetőek és barátságosak legyenek. A partnertalálkozó után Nyíregyháza elkezdte a helyi szintű feladatok megvalósítását, amely keretében úgynevezett Helyi támogatói csoport találkozót tartott 2024 decemberében.

A projekt kertében a városi partnereknek helyi akciótervet kell kidolgozni arra, hogy városaikban hogyan kívánják elérni a projekt egyes céljait. A partnerségben részt vevő városok, így Nyíregyháza is, 2025-ben és 2026 első félévében ezért részletes tervet fognak kidolgozni, hogy meghatározzák az utcák átalakításának, az utazási szokások megváltoztatásának és a döntéshozói elkötelezettség erősítésének helyi szintű fő irányelveit és lépéseit.

A helyi akcióterv tervezésének fontos eleme, hogy abba minél szélesebb körben bevonják a városi élet szereplőit. A megbeszélésre ezért a város meghívta a városi közlekedés fejlesztése szempontjából meghatározó szervezeteket, mint például a NYÍRVV Nonprofit Kft.-t, a Nyíregyházi Rendőrkapitányságot, a Vakok és Gyengénlátók Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Egyesületét, a Vinibike KSE-t. A találkozón részt vettek az Önkormányzat, a Hárfa Alapítvány, valamint a város nagyfoglalkoztatói közül a LEGO Manifacturing Kft. és a Michelin Hungária Kft. képviselői is.

A találkozó keretében Kézy Béla, a MEGAKOM Tanácsadó Iroda ügyvezetője, akkreditált URBACT szakértő, tartott előadást a projekt céljairól, a város előtt álló feladatokról, és ismertette a résztvevők számára, hogy a várost miben és hogyan tudják majd segíteni a Helyi akcióterv tervezése során.

#citywalk20 #interregdanube #SustainableUrbanMobility

MEGHÍVÓ

Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata tisztelettel meghívja Önt a "CityWalk 2.0 – Együtt az energiahatékony városi mobilitásért: A városi közlekedés széndioxid kibocsátásának csökkentése az aktív mobilitási formák szerepének növelése által" című pályázat első Stakeholder Group meetingjére.

 

A CityWalk2.0 a Regiostars közönségdíjas CityWalk (2016-19) örökségére épít. A klímaváltozás gyorsulása, az energia-válság sürgős változásokat követelnek meg minden területen, ahol jelentős mértékben csökkenthetjük az energiafelhasználást és a szén-dioxid-kibocsátást. A városi mobilitás jelentős hozzájáruló mindkettőhöz – jelentős átalakítása tehát elkerülhetetlen.

 

A CityWalk2.0 fő célja a közlekedési szektor energiaváltásának előmozdítása, a városi közlekedés energiafelhasználásának drasztikus csökkentésével. A leghatékonyabb módja ennek az, hogy a városokban áttérünk az extrém energiaigényes (és alacsony hatásfokú), elsődlegesen autóorientált mobilitásról az aktív mobilitási formákra (gyaloglás, kerékpározás), mikromobilitásra és a közösségi közlekedés használatára.

A korábbi CityWalk projekt elsődlegesen a gyalogosbarát város tervek módszertanának kialakítására koncentrált. A CityWalk2.0 ezzel szemben nemcsak a közlekedési feltételek átalakítását célozza, hanem a városlakók szemléletváltását is.

 

HELYSZÍN: Polgármesteri Hivatal, Bencs terem

IDŐPONT: 2024. december 11. (kedd) 10:15 óra

 

PROGRAM:

10:15-10:45

Regisztráció/Snack, kávészünet

10:50-10:55

Köszöntő

10:55-11:20

A Citywalk2.0 projekt bemutatása, az eddig elvégzett feladatok ismertetése – Gál István, szakmai vezető NYHMJV

11:20-11:40

Helyi tervezési akciócsoport szerepe a Citywalk2.0 projekt nyíregyházi megvalósításában – Kézy Béla, ügyvezető, MEGAKOM Stratégiai Tanácsadó Iroda

11:40-11:50

A következő időszak feladatai, a találkozó zárása Gál István szakmai vezető, NYHMJV

 

 

Részvételi szándékukat a sulik.barbara@nyiregyhaza.hu e-mail címen megerősíteni szíveskedjenek a résztvevők létszámának, nevének és elérhetőségeinek megadásával legkésőbb 2024.12.06. munkaidő végéig! Megjelenésükre számítunk!

CITYWALK 2.0

A projekt célja

A CityWalk2.0 fő célja a közlekedési szektor energiaváltásának előmozdítása, a városi közlekedés energiafelhasználásának drasztikus csökkentésével. A leghatékonyabb módja ennek az, hogy a városokban áttérünk az extrém energiaigényes (és alacsony hatásfokú), elsődlegesen autóorientált mobilitásról az aktív mobilitási formákra (gyaloglás, kerékpározás), mikromobilitásra és a közösségi közlekedés használatára.

Nyíregyháza, mint partner szakmai tevékenysége

A korábbi CityWalk projekt elsődlegesen a gyalogosbarát város tervek módszertanának kialakítására koncentrált. A CityWalk2.0 ezzel szemben nemcsak a közlekedési feltételek átalakítását célozza, hanem a városlakók szemléletváltását is.

A CityWalk2.0 kulcsfontosságú elemei:

  1. az utcadesign átalakítása oly módon, hogy a városi utcák minél kedvezőbb és biztonságosabb feltételeket kínáljanak az aktív mobilitási formák számára, ezek ösztönzése az autó használatának elkerülése érdekében,
  2. a városban élők utazási szokásainak megváltoztatása és
  3. a fenti változásokhoz elengedhetetlen döntéshozói elkötelezettség megerősítése

A partnerség innovatív utca-design megoldásokat fog kialakítani, aktív mobilitást ösztönző utca-design mintákat fejleszt, szakpolitikai javaslatokat dolgoz ki, valamint a CityWalk módszertant ismerő és alkalmazni képes helyi szakembereket képez.

A projektben résztvevő partnerek

Vezetőpartner

  • Scientific Research Centre Bistra Ptuj (Szlovénia)

Projekt partnerek

  • Első Magyar Felelősségteljes Innovációért Egyesület (Magyarország)
  • URBASOFIA S.R.L. (Románia)
  • Bécsi Műszaki Egyetem (Ausztria)
  • Municipality of Centar Sarajevo (Bosznia-Herzegovina)
  • City Hall of Chisinau municipality (Moldova)
  • Municipality of Satu Mare (Románia)
  • Municipality of Budva (Montenegro)
  • City of Sremska Mitrovica (Szerbia)
  • Statutory City of Pardubice (Csehország)
  • City of Valjevo (Szerbia)
  • City of Karlovac (Horvátország)
  • North-West Croatia Regional Energy and Climate Agency (Horvátország)
  • Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata (Magyarország)

A pályázat költségvetése a következőképpen alakul:

• a projekt összköltsége: 2 466 800 EURO

• Nyíregyháza Megyei Jogú Város támogatási összege: 190 000 EURO

Ebből:

• Uniós társfinanszírozás mértéke (80%): 152 000 EURO

• Állami társfinanszírozás (15%): 28 500 EURO

• Önerő (5%): 9 500 EURO

Projekt facebook oldala: https://www.facebook.com/CityWalk.project

Project weboldala: https://www.interreg-danube.eu/citywalk-2-0

 

Project acronym: CityWalk2.0

Project title: Together for Energy-efficient Urban Mobility: Decreasing Carbon Intensity of Urban Transport by supporting Shift to Active Urban Mobility through rethinking street design and changing travel behaviour

Programme: Interreg Danube Region Programme

Duration: 01/2024 - 06/2026

Partner countries: Slovenia, Romania, Hungary, Croatia, Austria, Bosnia and Herzegovina, Moldova, Montenegro, Serbia, Czechia

CityWalk2.0 builds on the heritage of CityWalk (2016-2019), awarded the RegioStars Public Choice Award. The acceleration of climate change, the energy crisis call for imminent changes on all fronts where we can significantly reduce energy use and GHG emissions. Urban mobility is a major contributor to both – its transformation is inevitable and urgent.

CityWalk2.0’s main goal is to promote energy transition in the transport sector by  drastically reducing energy use of urban transport. The quickest, most efficient and cheapest way is to shift from extremely energy-intensive (and inefficient) car-based mobility to active forms of mobility (walking, cycling), micromobility and public transport the primary means.

CityWalk had a planning orientation with a walkability focus and targeted mostly the city level, CityWalk2.0 focuses on implementing the transformation both on the city and citizen level. Key elements of CityWalk 2.0: (i) redesigning streets to encourage active mobility and discourage car use, (ii) changing the travel behaviour of citizens, and (iii) strengthening the political will and commitment (crucial condition!) to implement the transformation.

After establishing the state-of-the art and presenting it in the Baseline Study, we review the current street design and travel behaviour in partner cities and identify main challenges and we design a transnational strategy (O1.1). We train the representatives of partners in street re-design and travel behavior change (capacity building) enabling them to translate and adapt the main findings of the the strategy in local plans. We design innovative, practical toolkits (3), while partners – using the knowledge and methods they have been provided - design local plans (O1.2) and action plans for pilot actions. City partners implement and assess pilots (O 2.1) with the support of knowledge providers to test and validate the toolkits. After having been tested and validated, all of these will eventually form our solutions. So, we develop 3 toolkits, implement 3 pilot actions, and deliver 3 solutions (O2.2). Finally, our partnership will also take specific steps to strengthen the commitment of decision-makers and to disseminate the solutions tailored to the target group beyond the partnership. We also identify specific policy changes necessary to implement on local and transnational level, and decision-makers will sign a position paper officially confirming and cementing the cooperation of partner cities and organisations (O3.1).

The 14 partners from 10 countries compose a synergic, professional partnership tailor-made to the project objectives in terms of geography, type of partner and expertise. 4 knowledge providers and 10 territorial partners ensure the balance of the necessary knowledge, piloting and policy proposals. The partnership is balanced in terms of old CityWalk partners and new partners, EU members and non-EUmembers.

Since the drivers of climate change are transnational (and global), not limited by regional/national borders, widespread and strong international cooperation is needed.

This project is supported by the Interreg Danube Region Programme with co-financing from Interreg Funds and the Hungarian Government.

The budget of the tender is as follows:

• Total cost of a project: 2,466,800 EURO

• Subsidy amount of Nyíregyháza County City: 190,000 EURO

Of this:

• Amount of EU co-financing (80%):152,000 EURO

• State co-financing (15%): 28,500 EURO

• Own power (5%): 9,500 EURO

Project facebook: https://www.facebook.com/CityWalk.project

Project website link: https://www.interreg-danube.eu/citywalk-2-0