Változik a lomtalanítás - Nem lesznek hulladékhegyek az utcákon
Változik a lomtalanítás - Nem lesznek hulladékhegyek az utcákon

Hagyomány volt, hogy a lakosok minden évben április elején, egy kijelölt szombati napon a lomtalanítási táblával ellátott helyekre, illetve a családi házban élők az ingatlanuk elé kihelyezhették lomjaikat, és azokat az Észak-Alföldi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. elszállította. Ettől az évtől azonban ez a rendszer megszűnik. Most már csakis előre egyeztetett időpontban szállítják el – 2 köbméterig térítésmentesen – a háztartási lomokat. Négy nap közül lehet választani.

 

Korábbi évek tapasztalatai azt mutatták, hogy egy-egy lomtalanítás alkalmával szeméthegyek maradtak az utcákon, köztereken, és a lomok elszállítása után is helyeztek még ki hulladékokat a városlakók. Ezekre a problémákra kerestek megoldást a szakemberek. Ettől az évtől – ahogy már sok más nagyvárosban is – nem lehet a közterületekre a lomokat lerakni; a szolgáltató munkatársai az egyéni igényekhez igazodva, előre egyeztetett időpontban szállítják majd el azokat. A lomtalanításra való bejelentkezés időszaka március elsejével indul el – telefonon és online is foglalható időpont – és április 20-ig tart.

 

Előre egyeztetni kell

 

A tényleges lomtalanítás körzetenként változó időpontban lehetséges (a közszolgáltatóval előre egyeztetett időpontban, évente egyszer).

Minden körzetben 4 időpontból tudnak a városlakók választani (legalább egy héttel a kiválasztott időpont előtt), amíg egy-egy időpont kapacitása be nem telik. Az alábbi elérhetőségek valamelyikén tehetik meg:

Honlapon: a www.eakhulladek.hu/ugyfelszolgalat/telepulesek menüpont alatt, a vevőkód megadását követően, a településnél megjelölt időpontokra regisztrálva.

E-mailben: a lomtalanitas2020@eakhulladek.hu címen.

Telefonon: az ÉAK Nonprofit Kft. lomtalanítás-bejelentő telefonos ügyfélvonalán, 06-42/594-531.

Személyesen: a 4400 Nyíregyháza, Bokréta utca 22. szám alatti központi telephelyen.

 

A hulladékok kizárólag az ingatlan telekhatárán belül (kapun belül) helyezhetők el, közterületre nem és azt az ingatlanhasználónak vagy meghatalmazottjának kell átadnia. 

 

Lomtalanításkor átadható hulladékok:

–         bútorok (asztal, szék, szekrény, ágy, szőnyeg, matrac stb.) szétszerelt, mozgatható állapotban,

–         műanyag medence, játékok, textil, ruhanemű zsákolt, dobozolt, kötegelt állapotban,

–         háztartásonként maximum 4 db személygépkocsi-, kerékpár-, illetve motorkerékpár-gumi.

 

A társasházak közös képviselőjével

 

A lomtalanítás a társasházak esetében sem lesz másként. Itt is négy szállítási nap közül választhatnak a lakóközösségek, a konkrét dátumot a közös képviselőnek kell kérelmezni a társaságnál. A hulladékok kizárólag az ingatlan telekhatárán belül (kapun, társasház saját területén belül) helyezhetők el. Amennyiben a társasház a lom elhelyezésére alkalmas saját területtel nem rendelkezik, a közterület-használat helyi szabályai szerint köteles eljárni. Ebben az esetben a közszolgáltató legfeljebb 3 óra időtartamra hulladékgyűjtő konténert helyez ki a lomhulladék megfelelő átadása érdekében.

Éberhardt Gábor, az  Észak-Alföldi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. ügyvezetője szerkesztőségünknek elmondta, bíznak benne, hogy az új rendszer bevezetésével sokkal rendezettebben és könnyebben nyomon követhető lomtalanítást tudnak majd végezni.

A bejelentés nélkül történő hulladék közterületre való kihelyezése illegális hulladéklerakásnak minősül, mely szabálysértési eljárás megindításával jár.

 

(Szerző: Bakai Judit, Bruszel Dóra)