Továbbra is a telefonos konzultáció az első az egészségügyi alapellátásban

Továbbra is a telefonos konzultáció az első az egészségügyi alapellátásban
Továbbra is a telefonos konzultáció az első az egészségügyi alapellátásban

Bár a sürgősségi ellátás áprilisban is működött az Egészségügyi Alapellátási Igazgatóság rendszerében, a május 4-i könnyítések után kezd visszatérni a mindennapi élet. Persze szigorú higiéniás viszonyok között, időpontra fogadják a betegeket, s a fogorvosi rendszer is egyre nagyobb intenzitású. Az önkormányzati alapellátásban a védőeszközök rendelkezésre állnak, a dolgozókat pedig önkéntes alapon szűrik a héten koronavírus-teszttel.

Kérdések és lázmérés

Az úgynevezett kis SZTK-ba érkezők protokoll szerinti előszűrést követően léphetnek be az épületbe. Az egészségi állapotra vonatkozó kérdéseket lázmérés és kézfertőtlenítés követi, csak ez után mehetnek az ellátásra. Az Egészségügyi Alapellátási Igazgatóság két ifjúsági védőnője van most beosztva a területre, hiszen az iskolák zárva vannak.

Felszerelések és teszt

Jól látható, hogy megfelelő a védőöltözetük, minden ilyen jellegű eszközből elegendő áll rendelkezésre az intézmény igazgatója szerint. Csikós Péter kérdésünkre elmondta, a héten még nem kötelező jellegű koronavírus-tesztelés zajlik dolgozóik körében.

Aktívabb fogorvosok

A legfontosabb most szerinte azonban az, hogy május 4-e után náluk is egyre inkább visszatérnek a mindennapi élethez, a fogorvosoknál még érzékelhetőbben korlátozott körülmények között. Ők a legveszélyeztetettebb kategóriába tartoznak, hisz porlasztott vízzel dolgoznak az emberek szájüregében, így a higiénés viszonyokra fokozottan figyelni kell.

Részletesen szabályozott higiénia

A fogorvosok is a rendelőket higiéniakompatibilissá teszik, de nyilván ugyanezek a szabályok vonatkoznak rájuk is. Ha fogorvoshoz megyünk, nem biztos, hogy óránként négy beteget el tudnak látni, hanem lehet, hogy sokkal több időt vesz igénybe. Fontos az, hogy a higiéniás viszonyokat biztosítani kell, a fogorvosnak, asszisztensnek megfelelően. Le van írva, hogy milyen védőfelszerelésben kell ellátni a beteget, maszk, pajzs, védőruha, gumikesztyű, lábvédő, s utána a fertőtlenítés hogyan történjen meg, s majd utána jöhet be a következő beteg

– mondta Csikós Péter.

Időpontra érkeznek

A sürgősségi fogászati ellátás egyébként Nyíregyházán áprilisban is biztosítva volt. Most előjegyzésre érkeznek a betegek, köztük például kedd délelőtt a Szent István utcai épületbe Lakatos István, aki azt mondta stábunknak, begyulladt a foga és röntgenre kellett jönnie, hogy a fogorvosa el tudja dönteni, hogy gyökérkezelés kell, vagy elég egy gyógyszeres kezelés.

Első a telefonálás

Az előjegyzés, még pontosabban az orvossal a telefonos kapcsolatfelvétel továbbra is elsődleges kívánalom az alapellátásban, gondolva a háziorvosokra, gyermekorvosokra, fogorvosokra egyaránt. E távkonzultáció során dönt az orvos, hogy kell-e a fizikai találkozás, ha igen, akkor időpontra hívja a beteget, akihez az a kérés, hogy érkezzen szájmaszkban, és a kézfertőtlenítés is a folyamat elmaradhatatlan része.

Óránként négyen

Óránként legfeljebb négy beteget lehet ellátni a hivatalos leírás szerint, előtte és utána megfelelő szellőztetéssel, higiéniás előkészítéssel. Továbbra is érvényes: ha a háziorvos 65 év feletti, vagy krónikus beteg, máshoz irányítja telefonon betegét.

Telemedicina

Az alap- és szakellátásban pedig egyre elfogadottabb, és nyíregyházi orvosok által is alkalmazott módszer az úgynevezett telemedicina, amiért a betegnek is tennie kell.

A telemedicinának két része van. A legegyszerűbb távkonzultáció telefonon keresztül felhívni a háziorvost, vagy Skype, videókonferencia segítségével. Már ezt is egyfajta táv- vagy telemedicinának lehet mondani. Utána, mikor azt kéri a háziorvosa, hogy fényképezze le a vérnyomásnaplót, a vércukormérő adatait, és küldje el a háziorvosnak, ez már az alapja. Ennek van egy profibb része, amikor olyan vérnyomásmérők, eszközök vannak, ami az adatokat felteszi a felhőbe, vagy el tudjuk küldeni az orvosnak, amit ő korrekten tud értékelni. A telemedicina elkezdődött, a szakma befogadta, de fontos, hogy a betegeknek is fel kell nőni hozzá, és el kell hinniük azt, hogy ha átküldi az adatokat, az orvos az alapján meg fogja tudni nézni, s nem kell az orvos-beteg találkozásnak megtörténnie fizikálisan

– hangsúlyozta az igazgató.

Működik az ügyelet is

Ha mégis baj van, ami nem háziorvosi, hanem azonnali, de nem mentőszolgálati ellátást igényel, akkor a korábban megjelentek szerint hívjuk a központi orvosi ügyeletet, akár felnőtt-, gyermekorvosról, vagy fogorvosról van szó. Ha fel kell keresni a telefonos konzultáció alapján az ügyeletet, akkor az épület előtt megtörténik a szokásos szűrés, még várósátor is rendelkezésükre áll, ha nem tud mindenki egyszerre bejutni az épületbe. Ezzel a betegeket és a dolgozókat is védik, elkerülve a csoportosulásokat.