Műszakivizsga-változások – Drágulás, egyszerűsítés és uniós irányváltás
2025-ben jelentős változások léptek életbe a műszaki vizsgáztatásban, amelyek az autósokat és a vizsgaállomásokat is érintik. Drágult a vizsga és az eredetiségvizsgálat, ugyanakkor egyszerűsödött az ügyintézés, például már nem szerepel a motorszám a forgalmiban. Júniustól a használt uniós autók honosítása már magán vizsgaállomásokon is intézhető, ezáltal gyorsulhat az ügyintézés. Az EU újabb szigorításokat tervez: kötelező éves vizsgát az idősebb autókra, valamint a szervizekben rögzíteni kellene az aktuális kilométerállást is.
2025-ben nagy változások kezdődtek a műszaki vizsgáztatásban Magyarországon, amelyek teljesen átalakítják a járművek vizsgálatát, honosítását és nyilvántartását. Az új rendszer nemcsak drágább lett, hanem egyszerűbbé is vált, és több szolgáltatást kínál, igazodva az uniós előírásokhoz. Az év elején, majdnem húsz év után, 64 százalékkal nőtt a vizsgadíj: egy személyautónál ez 16 290 forintról 26 700 forintra emelkedett, a szervizköltségekkel együtt pedig akár 30–40 ezer forintra is rúghat.
Egyszerűsödött az ügyintézés
Április 1-jétől egyszerűsödött az ügyintézés is, az új forgalmikból már kimarad a motorszám és a motorkód.
„Az okmányirodák által újonnan kiadott forgalmi engedélyek már nem tartalmazzák a motorszámot, illetve a motorkódot. A motorszámot és a motorkódot illetően más jogszabályi változás nem történt. Mit jelent ez a gyakorlatban? Egy olyan gépkocsinál, amelynek a motorját esetlegesen kicserélik valamelyik szervizben, motorszám-megállapítás válik szükségessé, ezzel ugyanúgy el kell menni egy műszakivizsga-állomásra, ahol ezt elvégzik, aztán bevezetik a KÖKÉNY rendszerbe. Ott ez hivatalosan dokumentálva lesz, azonban most már nem küldik el az ügyfeleket az okmányirodába, a kormányablakokba, hogy ezt kijavítsák”
– részletezte Kovács Péter, a Csősz Kft. szerviz vezetője.
Nőtt a vizsgabiztosok felelőssége
Az év folyamán az eredetiségvizsgálat és a rendszámtáblák is drágábbak lettek. Az eredetiségvizsgálat most már 23–27 ezer forintba kerül, szemben a korábbi 17–20 ezerrel. A rendszámok ára is nőtt, főleg az egyedi rendszámok esetében tapasztalható jelentős drágulás. A használt autók honosítása terén is lényeges változás történt.
„Idén június 1-jétől már nemcsak az állami hatóságok végezhetik a járművek honosítását, hiszen erre a jogot megkapta a mintegy 1400 magánkézben lévő műszakivizsga-állomás is. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ezek az állomások is elvégezhetik az Európai Unióból érkező gépkocsik honosítását és műszaki vizsgáztatását. Ezeknek az autóknak az ellenőrzése tulajdonképpen ugyanúgy megtörténik, viszont jóval nagyobb a felelőssége a vizsgabiztosoknak, mert az Olaszországból, Ausztriából, Németországból érkező autók okmányainak az ellenőrzése és átvezetése a magyar adatokra az ő felelősségük lesz. Emiatt a változás még nem minden vizsgálóállomáson indult el”
– tette hozzá Kovács Péter.
Uniós irányelv
Az Európai Unió új szabályozásai szerint a 10 évnél idősebb autók és furgonok évente kötelező műszaki vizsgán esnének át, a dízelmotoroknál pedig mérnék a károsanyag-kibocsátást. A 125 köbcenti feletti motorokra is rendszeres vizsga várna, és minden javításkor rögzítenék a kilométeróra-állást egy közös, tagállamok között megosztható adatbázisban. További fontos változás, hogy 2026-tól zöld rendszámot már csak a tisztán elektromos járművek kaphatnak. A televíziónknak nyilatkozó szakember hozzátette, társaságuk jelentős tapasztalattal rendelkezik a vizsgáztatás és az eredetiségvizsgálat terén, és hamarosan a külföldről behozott járművek honosítását is megkezdik.


