Közel 50 díj és 400 ezer vendégéjszaka: a tudatos attrakciófejlesztésekkel Nyíregyházának stabil helye van a turisztikai térképen

Ma már természetes, hogy Nyíregyházán fel lehet fedezni Ázsiát, Dél-Amerikát, s a sarkvidéket, hogy szinte néhány méteren belül találkozik az Andok világa a trópusok élővilágával, az Árpád kor a Kállay család emlékeivel, az ősi kultúra a modernizmus legszebb remekeivel. Ezekre pedig a világ minden részéről kíváncsiak a turisták. Fogadtunk már vendégeket – a teljesség igénye nélkül – a szomszédos országok mellett Ciprusról, Brazíliából, Grúziából, Új-Zélandról, Indiából, az USA-ból, sőt még Ausztráliából és Peruból is. Aki pedig egyszer megfordult itt, annak garantáltan olyan kellemes élményben lesz része, ami után azt mondja: ide vissza kell jönni, ezt meg kell mutatni másoknak is – vallja dr. Kovács Ferenc polgármester, akivel  a turizmus egykori és jelenlegi helyzetéről beszélgettünk az egymásra épülő beruházások összefüggéseit bemutató sorozat keretében.

 

Emlékeznek még, amikor a Sóstói Múzeumfalu nívós programjait esős időben csak sárban lehetett megközelíteni? És amikor a Nyíregyházi Állatpark helyén még Ifipark működött, és a piciny vadasparkban szinte elképzelhetetlen volt, hogy egyszer itt fókashow-t tartanak? De nem is olyan régen még a „rekortán” is ismeretlen fogalom volt Nyíregyházán, arról pedig álmodni sem mertünk, hogy az Atlétikai Centrumban három hónap alatt 1300 vendégéjszakát töltenek el a hozzánk érkező élsportolók, valamint edzőik. 2010 óta nagyot változott a világ a turizmusban, hiszen azóta számos fejlesztés megvalósult: a Sóstói Múzeumfaluban térkövezett sétányok vezetnek a néprajzi ritkaságok között, az állatkertben főszezonban naponta kétszer tekinthetik meg a vendégek a játékos kaliforniai oroszlánfókák bemutatóját, futhatunk rekortánon Sóstón, a Bujtoson, vagy köztéri parkjainkban, az Atlétikai Centrumban pedig ezekben a napokban a cseh válogatott edzőtáborozik.

Az állatpark háromszor nyerte el az Európa legjobbja címet, 20 milliárdos fejlesztést kapott az elmúlt években

 

Kiemelkedő látogatószámok

 

– Ma már egészen meglepő helyekről, a világ minden részéről érkeznek hozzánk turisták, ami pedig a vendég­éjszakaszámot illeti, jól példázza, hogy honnan hová jutottunk el – kezdte a beszélgetést a polgármester. 2010-ben összesen 126.977 vendégéjszakát töltöttek el nálunk a kereskedelmi és magánszálláshelyeken, 2023-ban pedig 389.943 éjszakát regisztráltak a turisztikai szálláshelyeken a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) tájékoztatása szerint. Attrakcióink látogatószáma is kiemelkedő. Tavaly a Nyíregyházi Állatpark 505.000, a fürdőink 360.000, a Sóstói Múzeumfalu a 100.000-et meghaladó, a Kállay Gyűjtemény pedig több mint 20.000 vendéget fogadott.

A múzeumfalu a szakma elismerése mellett átlépte a 100 ezres látogatószámot

 

Gyógyhely lettünk

 

– Amikor polgármester lettem, a turizmusról még Sóstógyógyfürdő és az állatpark jutott eszünkbe, bár ezeknél is bőven akadtak problémák – folytatta. – Az elhibázott fürdőfejlesztésen túl például: csak egy kút volt gyógyvízzé minősítve, azt is még valamikor az 1980-as években tették meg.

Mi az összes kutat minősítettük, és kiderült, hogy Nyíregyházán egyedi a gyógyvíz összetétele, innen léptünk tovább azzal, hogy megpályáztuk a gyógyhely minősítést. 2012-ben meg is kaptuk az Országos Tisztiorvosi Hivataltól és  2013 augusztusában az ország 16. gyógyhelyeként kerültünk bejegyzésre. 

 

A fürdőink ötcsillagosak és közönségvonzóak

 

Egészség a nyíregyháziaknak és a vendégeknek

 

– Nyíregyháza-Sóstógyógyfürdő gyógyhellyé nyilvánítása is tudatos fejlesztési program eredménye. 2011-ben a 10 hektáros, 22 medencés Parkfürdőt korszerűsítettük 1,7 milliárd forintért, majd 150 millió forintért a régi fürdőházát alakítottuk át háromcsillagos hotellé, 2013-ban pedig megnyílt az Aquarius Fürdőgyógyászat. Így ma már minden feltétel adott ahhoz, hogy fogadni tudjuk az egészségturizmus résztvevőit is amellett, hogy utóbbi is alapvetően a nyíregyháziaknak épült.

Sóstó gyógyhellyé vált és több fejlesztési projekt következtében egészen más képet mutat, mint egy bő évtizede

 

 Több száz milliós pluszköltség

 

– Ami az állatkertet illeti: 2010-ben adták át a Zöld Piramist és a benne lévő Ócenáriumot, amire kezdetben 1,6 milliárd forintot szántak és 50% önerőre volt szükség, kiderült azonban, hogy elkalkulálták az üvegárat, és nem 1,6 milliárd forint lesz a beruházás, hanem több mint kettő. Ehhez nagyon rossz feltételekkel további hiteleket kellett felvenni. (A beruházás ideje alatt én még a megyei önkormányzatnál dolgoztam ügyvédként és így figyeltem az eseményeket.)

 

20 milliárd az állatparkra

 

– Azóta összeszámoltam, összesen 20 milliárd forintos fejlesztés valósult meg a vidék leglátogatottabb turisztikai attrakciójánál, 100%-os támogatottság mellett. Nemhogy hitelt nem kellett felvenni, de saját forrást se kellett beletenni. Elkészült a Viktória ház, az Andok kalandok, az új látogatócentrum, a sétányok, a hópárduckifutó, a parkolók, és májusban átadjuk a Jégvilágot is.

– Annak ellenére, hogy egykoron csak az állatkert volt igazán reflektorfényben, mára teljesen megújultak fürdőink, valamint a múzeumfalu is, ahol már nem jelent nehézséget, ha több mint 20 ezer vendéget kell fogadni. Mindezek mellett a tó körül sétányt építettünk, rekortán futópályát alakítottunk ki, de játszóteret és kondiparkot is kapott Sóstó, nem beszélve a fényjátékkal teljes zenélő szökőkútról, amihez szezonban tömegek látogatnak.

 

Összehangolt, koordinált marketingmunka

 

– A turizmus egy fontos eleme a városmarketingnek, amely segít építeni és formálni a város imázsát. Pozitív hatása van a helyi lakosok életminőségére, miközben erősíti városunk jó hírnevét. Az attrakciófejlesztések mellett legalább ennyire fontosnak tartottuk, hogy fejlesztéseinket megismertessük másokkal is, ezért 2010-ben megkezdődött a tudatos értékesítési és marketingmunka, létrejött turisztikai szervezetünk, a TDM.

Az volt a célunk, hogy idehaza és külföldön minél többen megismerjék a Nyíregyházán zajló fejlesztések eredményeit, mindezt élményszerűen. Eredményeinket példázza, hogy 2 évvel később, 2012-ben az év TDM szervezete elismerést vehette át az országban elsőként a nyíregyházi iroda. Azóta pedig további közel félszáz turisztikai elismerést nyerhetett el Nyíregyháza.

Rengeteg díjat nyert Nyíregyháza, amiben a turisztikai szervezet marketingmunkája is benne van, itt éppen egy testvérvárosunkban népszerűsítik Nyíregyházát

 

Minőségi szálláshelyekre lett szükség

 

– A tudatos attrakciófejlesztésnek és marketingmunkának az lett az eredménye, hogy szálláshelybővítés vált szükségessé, ugyanis  egyre többen fedeztek fel minket és érkeztek hozzánk. Mivel a minőségi vendégkört céloztuk meg, számukra nívós szálláshelyet kellett kínálni, de Sóstógyógyfürdőn nem volt olyan nagy kapacitású, minimum négycsillagos szálláshely, amely többnapos tartózkodást tett lehetővé. Szálláshelyfejlesztés kapcsán egyébként a korábbi városvezetésnek volt már próbálkozása. A 2000-es évek elején lerakták egy új hotel alapkövét, amire aztán azt mondták viccesen, hogy nem is lehet megtalálni. Minden bizonnyal eszükben sem volt megépíteni, megjegyzem, abból a pályázati keretből nem is lehetett volna. 2018 őszén átadtuk a Nyíregyházi Állatpark 38 szobás szállodáját, a Pangea Ökocentrumot és Szállodát, 2019-ben pedig a 123 szobás, négycsillagos Hunguest Hotel Sóstót, amely amellett, hogy wellnessrészleggel is rendelkezik, az Élményfürdővel üvegfolyosó köti össze. Mindkettő önkormányzati tulajdonban van, tehát a város vagyonát képezi, ami komoly bevételt jelent.

 A Hunguest Hotel Sóstóval végre nagyvárosias, méltó négycsillagos szállodát kapott Nyíregyháza a Modern Városok Programban

 

Testvérvárosi kapcsolatok és a turisztikai marketing

 

– Újdonság volt nálunk az is, hogy testvérvárosi kapcsolatainkat nem politikai turizmusra használtuk, hanem arra, hogy minél többen ellátogassanak hozzánk, töltsék itt a szabadidejüket. Különösen kedvelt Nyíregyháza a román, a szlovák és a lengyel vendégek számára. Ez pedig nem véletlen, hiszen  a Nyíregyházi TDM szervezete számos testvér- és partnervárosban népszerűsíti Nyíregyházát. Turisztikai kiállítások és vásárok mellett kapcsolatot tartanak a szomszédos országok utazási szakembereivel, és sokaknak személyesen mutatják be városunk szépségeit. Ezek az együttműködések amellett, hogy a turizmusról szólnak, művészeti, kulturális, sőt gazdasági kapcsolatok terén is hasznosak.

 

Kulturális turizmus, karnyújtásnyira

 

– Sóstó mellett fontosnak tartottuk, hogy a belvárost is bevonjuk a turizmusba. Ma már ajánlataink között szerepel a Bujtosi Városliget, a Kulturális Negyed: a színház, a Kállay Gyűjtemény, a Szindbád Színháztörténeti Rendezvénytér, vagy a római katolikus templom kilátója is, ahonnan 28 méter magasból láthatjuk a nyüzsgő belvárost és környékét. Évekkel ezelőtt elindítottunk egy sorozatot, amelynek az a célja, hogy a kultúrát közelebb hozzuk az emberekhez és bemutassuk Nyíregyházán a nagy magyar festők alkotásait. 2018-ban Munkácsy Mihály festményeit, 2019-ben Szinyei Merse Pálét, 2020-ban pedig Rippl Rónai József életműtárlatát láthatták az érdeklődők. Tervünk, hogy ez a jövőben is folytatódjon.

 

A sportturizmus Nyíregyházán nem üres fogalom

 

– Ma már eljutottunk odáig, hogy a sportturizmus sem üres fogalom Nyíregyházán, hiszen a sportinfrastruktúra fejlesztéseinknek köszönhetően számos sportrendezvénynek adunk otthont. A Continental Arénában az elmúlt években tartottak már U16-os röplabda Eb-t, de játszott itt a magyar válogatott is, az Atlétikai Centrumban pedig 2024-ben hat nemzetközi versenyt tartanak és csak idén félszáznál is több sportrendezvény lesz a városban. Volt többször nálunk Rally Európa-bajnokság és nemzetközi kerékpárverseny is, hiszen a városban minden adott egy színvonalas rendezvény lebonyolításához.

 

Újabb hotelek, parkolóházak épülhetnek majd

 

– A gazdaságfejlesztési programunknak köszönhetően ma már az üzleti turizmus, mint idegenforgalmi ág is fellendülőben van Nyíregyházán, ezért is látjuk reális elképzelésnek, hogy 10 éven belül még két hotelt kell építeni városunkban, ugyanis igény lesz rá. Emellett is vannak előkészítés alatt lévő programjaink a belváros és Sóstó tekintetében, például konkrét tervekkel rendelkezünk parkolóházakra is. 

A Hotel Pangea állatparki tematikus szállodát a közönség mellett a szakma is díjazza

 

Idegenforgalmi díjak, elismerések, sikerek:

 

 1.    „Az év TDM szervezete” elismerés (az országban elsőként) – 2012

 2.    Belföldi díszvendég Nyíregyháza a budapesti Utazás Kiállításon – Kommunikációs különdíj, 2013

 3.    Sóstógyógyfürdő Nemzeti Gyógyhellyé nyilvánítása – 2013

 4.    Országos TDM konferencia helyszíne Nyíregyháza – 2013

 5.    Az év feltörekvő turisztikai települése cím elnyerése  –  szallas.hu, 2013

 6.    Az év turisztikai városa – Utazó magazin, 2013

 7.    Turizmus Trend Kommunikációs díj – 2. helyezés díj – Kommunikáció az eladás helyén kategóriában – 2014

 8.    Nyíregyháza Városért Bencs Kálmán díj – 2013

 9.    A világ legrangosabb ingatlanfejlesztési pályázatán  különdíjas a Zöld Piramis, a leglátogatottabb vidéki belépőjegyes kulturális és turisztikai attrakció az Európai Állatkertek Szövetségének végrehajtó bizottsági tagja – 2012

10.   „Az idegenforgalmi adóból a legtöbbet a turizmus marketingbe visszaforgató város” cím – az Utazó Magazin által felkért idegenforgalmi szakemberekből álló szakmai zsűri bírálata alapján – 2014

11.   Turizmus Trend Kommunikációs díj – Print, városmarketing kategóriában 2. helyezés

12.   „Kerékpárosbarát Település” cím – 2014 (összesen hatszor nyertük el)

13.   Az Év Turisztikai Kommunikációs Kampánya – „Szívek városa” című pályázattal a Településmarketing kategóriában a második hely, Nyíregyházi Turisztikai Nonprofit Kft. – 2015

14.   Európa legjobb állatkertje – A Nyíregyházi Állatpark – két dániai állatkerttel holtversenyben – az első helyen végzett az 500 ezer látogató alatti kategóriában egy független állatkerti elemző szervezet felmérése szerint – 2015

15.   Dr. Kovács Ferenc, Nyíregyháza polgármestere Pro Turismo-díjban részesült – 2016

16.   Az év turisztikai városa  – Utazó magazin díja – 2016

17.   Az év turisztikai városa – Utazó magazin díja – 2017

18.   Ötcsillagos fürdőminősítés 3 kategóriában az Aquarius Élmény- és Parkfürdőben, illetve az Aquarius Fürdőgyógyászatban – 2017

19.   Nyíregyháza felvételt nyert az ENSZ Turisztikai Világszervezetébe (UNWTO)   2017

20.   Az év turisztikai attrakciója Magyarországon a Nyíregyházi Állatpark a  szallas.hu  – Magyarország vezető szállásfoglalási portálja – által meghirdetett verseny alapján – 2017

21.   Az állatpark második alkalommal nyerte el az Európa legjobb állatkertje elismerést – 2018

22.   Az Aquarius Élmény- és Parkfürdő Magyarország turisztikai attrakciója lett, a szallas.hu által meghirdetett ver­seny alapján – 2018

23.   A Nemzetközi Ingatlan Szövetség (FIABCI) Magyar Tagozatának Ingatlanfejlesztési Nívódíj pályázatán a „Szálloda” kategória I. helyezettje a Nyíregyházi Állatpark állatkerti szállodája, a Hotel Pangea – 2019

24.   A Jósa András Múzeum „Év Múzeuma” elismerést kapott  – 2019

25.   Sikereket hoztak Sóstógyógyfürdő legújabb szállodái: a szallas.hu által kiírt Év Szállása versenyen a 4-5 csillagos hotel 70 szoba alatti kategóriában a második helyet érte el a Nyíregyházi Állatpark 2019-ben átadott tematikus szállodája, a Pangea Hotel.

26.   Ugyanitt az apartmanok, panziók, vendégházak kategóriában pedig a nyíregyházi Deluxe Apartman lett az első – 2019

27.   Három kategóriában Városmarketing Gyémánt díjat nyert Nyíregyháza, köztük „Turisztikai kampány Nyíregyháza testvérvárosaiban” kategóriában – 2019

28.   Ezüstérmet nyert a FIABCI Nemzetközi Ingatlanfejlesztési Nívódíj pályázatán a Hotel Pangea – 2020

29.   Egy nemzetközi, ukrajnai konferencián Crystal Lotus  díjat kapott Nyíregyháza legújabb szállodája,  a  Hunguest Hotel Sóstó**** – 2020

30.   Az Utazó magazin évente meghirdetett legjobb turisztikai szolgáltatóit díjazó közönségszavazásának eredményeként  2019-ben Nyíregyháza ismét az  Év Turisztikai Városa lett – 2020

31.   Nyíregyháza a Marketing Fővárosa – 19 Városmarketing Gyémánt díjat kapott Nyíregyháza, ezzel fődíjas lett – 2020

32.   5x-ös Marketing Gyémánt Díjban + Lounge különdíjban részesült a Móricz Zsigmond Színház – 2020 (később továbbiakat is elnyert, valamint a másik önkormányzati céget, az ÉAK-ot is többször díjazták)

33.   Art is Business Kulturális Turizmus Díj – 2021

34.   Az Év Szállása és Turizmus Kiválóságai versenyen (szallas.hu) a 4-5 csillagos hotelek (70 szoba alatti) kategóriában első lett a Pangea Hotel – 2021

35.   Ugyanitt harmadik helyezést ért el a Sziget Hotel 2021

36.   Az Év Turisztikai Attrakciója pedig a Nyíregyházi Állatpark lett 2021

37.   A Nyíregyházi Állatpark harmadik alkalommal nyerte el az Európa legjobb állatkertje elismerést – 2021

38.   A Magyar Marketing Szövetség Marketing Diamond Awards díjátadóján a Móricz Zsigmond Színház  2x-es Marketing Gyémánt Díj tulajdonosa lett – 2021

39.   A Magyar Vidéki Múzeumok Szövetsége a Kállay Gyűjteményt az Év Múzeuma 2022 pályázaton Különdíj-elismerésben részesítette.

40.   A Nyíregyházi Turisztikai Nonprofit Kft. elnyerte az „Év turisztikai szervezete díjat” – 2022

41.   Nyíregyháza – sorozatban harmadik alkalommal – elnyerte a  Marketing Fővárosa  díjat – 2022

42.   A szallas.hu által alapított Év szállása 2022 cím birtokosa lett két négycsillagos nyíregyházi szálloda: első díjat a  Sziget Hotel****,

43.   ugyanitt a harmadik helyezést a Pangea Hotel****  nyerte el – 2022

44.   Európa Zöld Városa Nemzeti Díj 3. helyezettje  Nyíregyháza a szökőkútpark és gyógyhely zöldfelületi fejlesztését is tartalmazó projekt eredményeként – 2022

45.   Nyíregyháza – egymás után negyedik alkalommal – elnyerte a Marketing Fővárosa díjat – 2023

46.   Újabb ötcsillagos fürdőminősítések – 2023

  (A felsorolás nem teljes, és csak szorosan a turizmushoz és marketinghez kapcsolódó elismeréseket tartalmazza, s nincsenek benne a múzeumfalu, könyvtár és kulturális intézmények díjai.)