„Így tanítom a Természettudományt” – Konferenciákban gazdaggá teszi a Nyíregyházi Egyetemet a Magyar Tudomány Ünnepe
Színes ismeretterjesztő előadásokkal tették érdekessé a Magyar Tudomány Ünnepe alkalmából szervezett „Így tanítom a Természettudományt” című rendezvényt. A konferencia keretein belül a természettudomány különböző ágait mutatták be a résztvevőknek, valamint megismertették velük a terület szakmai oldalát is.
Tájékoztatják őket a lehetőségeikről
A Nyíregyházi Egyetem a Magyar Tudomány Ünnepe részeként egy olyan programsorozatot indított novemberben, mely az egyetemen található megannyi kar és tudományos szakág népszerűsítését tűzte ki célul. Az elmúlt időszakban már több konferenciát tartottak, kedden a természettudományok területe következett, a hozzá köthető szakmai előadásokat a B épületben hallgathatták meg az érdeklődők. Dobróné dr. Tóth Márta, a Környezet- és Természettudományi Intézet tanára a rendezvénnyel kapcsolatban elmondta: fontosnak tartották, hogy a gyakorló pedagógusokat tájékoztathassák a lehetőségeikről.
– Nagyon sok olyan természettudományos kutatás van itt, az egyetemünkön, melyeket az oktatásba be tudunk építeni. Ezen kívül pedig, mivel három éve indult országos szinten a Természettudomány, Környezettan tanári, osztatlan szak, ezért nagyon fontosnak tartjuk, hogy a gyakorló pedagógusokat tájékoztassuk a lehetőségekről. Ugyanis nemcsak a kutatási eredmények, hanem amit üzen a természettudomány tanítása, a komplex gondolkodás – ha jól végignézzük, négy tantárgynak a komplexitásában kell gondolkodnia a pedagógusoknak, akik ezeket a tárgyakat fogják tanítani –, azokat alkalmazni nem könnyű. Ehhez ad módszertani segítséget ez a program, mely részben a kísérletezésről, megfigyelésről és terepi tapasztalatokról szól. Ezeket a pedagógusok pedig be tudják építeni a tanítási gyakorlatukba
– részletezte a főiskolai tanár.
Gyakorlati részek ismertetése
A Környezet- és Természettudományi Intézet kollégái számos olyan kutatást végeznek a komplex természettudományok területén, melyeket bemutatnak az ilyen jellegű rendezvényeiken az érdeklődőknek. Az „Így tanítom a Természettudományt” című konferencián azonban a gyakorlati részekbe is bevezették a résztvevőket. Sójáné Gajdos Gabriella, az Eötvös József gyakorló tanára az érettségi tantárgyként is választható természettudomány és a fenntarthatóság tárgyakból való felkészülés menetéről tartott előadást. Úgy látja: ez a két terület egyre népszerűbb vizsgatárggyá válik.
– A diákok eddig főleg biológia, kémia, fizika tantárgyakból érettségiztek. A természettudomány tantárgyat ott tudják igazából érettségi tárgyként választani, ahol konkrétan ilyen tárgyat tanulnak. Vannak még olyan gimnáziumok, ahol inkább megmaradt a klasszikus biológia, földrajz, fizika, kémia választása, de már olyanok is, melyek a komplex – azaz a természettudomány – tárgyat választják. Tehát amelyik iskolában ez a típus van, na ott tudnak érettségi vizsgát tenni belőle a diákok. S én úgy látom, egyre népszerűbb lesz ez az érettségi tantárgy
– fogalmazott a középiskolai tanár.
Szükséges az interaktív, élményalapú oktatás
Az előadók saját szakmai tapasztalataikat is bemutatták a rendezvényen. Az egyetemen 2020-ban végzett Kékedi Levente természettudományban tanító pedagógusi pályájáról beszélt a vendégeknek. Szerinte ma már a száraz anyagok olvasása, tanulása nem köti le a gyerekek figyelmét. Tanárként igyekszik inkább interaktívvá és élményalapúvá tenni az óráit. Gyakran szervez tanulmányi kirándulásokat osztályainak.
– Szerintem ahány pedagógus van, annyiféleképpen lehet megközelíteni ezt a tantárgyat. Van a klasszikus módszer, amikor kinyitjuk a tankönyvet, elolvassuk vagy leírunk valamit és megtanuljuk. Én azonban azt tapasztaltam: ez nem fogja meg annyira a gyerekeket, s a legfontosabb talán az lenne, hogy a figyelmüket felkeltsük, valamilyen úton rávegyük őket arra, hogy ezt a tantárgyat megszeressék. Nálam például az órák részét képezik a megfogható dolgok, élőlények ténylegesen ott vannak az óráimon vagy épp kimegyünk a természetbe. Én azt tapasztaltam, hogy a száraz definíciók, fogalmak annyira már nem ragadnak meg a gyerekekben, de az, hogyha látnak vagy ők maguk kipróbálhatnak egy adott dolgot, gondozhatnak egy állatot, az sokkal jobban megmarad
– magyarázta a fiatal pedagógus, aki szerint az interaktív tanítással ráadásul magát ezt a szakmát is népszerűvé lehet tenni a fiatalok körében, valamint reméli: előadásával is sokakat motiválhat arra, hogy érdeklődjenek az ilyen pedagógiai terület iránt. A Nyíregyházi Egyetem további rendezvényekre és konferenciára várja még az érdeklődőket a tudomány ünnepe keretein belül.