Így készítsük fel a gyerekeket a zökkenőmentes iskolakezdésre
Már csak egy hét van hátra a nyári szünetből, utána kezdetét veszi egy újabb tanév az iskolákban. A visszaállás sokszor nehéz a gyermekek számára. A legnagyobb kihívás ilyenkor az első osztályosokat, a felső tagozatba lépőket és a kilencedik évfolyamosokat érinti, hiszen egy teljesen új életszakasz veszi kezdetét. A szakemberek különböző módszereket javasolnak a szülőknek azzal kapcsolatban, hogyan segíthetnek gyermekeiknek ráhangolódni az új kihívásokra.
Fontos a megfelelő napi rutinok kialakítása
Hamarosan kezdetét veszi egy újabb tanév az oktatási intézményekben. Az iskolakezdés jelentős változást jelent minden gyermek életében. A legnagyobb mértékben azonban az első osztályosokat, felső tagozatba lépőket és a kilencedik évfolyamosokat érinti, hiszen számukra egy teljesen új korszak kezdődik. Az életciklus váltásból ráadásul számos probléma keletkezhet. A szakemberek manapság már erre is segítenek felkészülni a szülőknek. A Nyíregyházi Tankerületi Központ fenntartásában működő Szabolcs- Szatmár- Bereg Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat munkatársai különböző foglalkozásokat tartanak a témában. Jasku Henrietta, klinikai szakpszichológus, főigazgató kérésünkre elmondta, mit tehet a szülő a gyermek eredményes iskolakezdése érdekében. Elsősök esetén kiemelte: érdemes kialakítani a megfelelő napi rutinokat.
– Érdemes a megfelelő, minőségi alvási időt megteremteni, időben lefektetni a gyerekeket. Hozzászoktatni ahhoz, hogy esetleg most már korábban kell felkelni, mint azokban az időszakokban, amikor még az óvodába jártak a gyerekek. Ott ugye lehet késni, iskolában már nem annyira szeretik. Itt fontos az is, hogy a reggeli rutin, készülődés az olyanná alakuljon, ami kényelmes a gyereknek és kényelmes a családnak is. Fel kell készülni, időben el kell készülni, erre érdemes trenírozni, játékokat csinálni ebből. Tehát valahogy olyan otthoni tevékenységeket kell csinálni, amelyek abban segítenek, hogy felkészüljön a gyerek arra, hogy egy reggeli rutint hogyan kell végigcsinálni. A szokások kialakítása ugyanilyen fontos tud lenni ebben az időszakban
– fogalmazott Jasku Henrietta.
Az alvás, étkezés minősége, rutinok kialakítása sokat segít a megfelelő tanulási folyamatokban, koncentrációban.
Figyeljünk a különböző jelzésekre
A szakember azt is javasolja: fontos, hogy a gyerek tudjon kérdezni az őt érintő változásokról. A szakpszichológus a különböző viselkedési változásokra is figyelmeztet: jelzés lehet a szétszórtság, nyugtalanság egyaránt. Ha ezeket a szülők észlelik, érdemes valamilyen játékos módon felderíteni a probléma hátterét. Jasku Henrietta hozzátette: a gyermekek mozgására is figyelni kell, hiszen ez a kisebbek egyik alap eleme, az idegrendszer fejlődéséhez, feszültség levezetéséhez is hozzájárul.
A felsősök és középiskolások is komoly odafigyelést igényelnek
A szakpszichológus a felső tagozatosokról is beszélt. Esetükben már több önállóságot várnak el a felnőttek.
– Itt már nem egy vagy két pedagógussal van kiemelt kapcsolata a gyereknek, hanem sok pedagógus tanítja őket. Itt már erre is érdemes időt fordítani, hogy hogyan tud a gyerek, önállóan tanulni, felkészülni, s az önállóságot egy magasabb fokra emelni. Szintén nehézséget szokott okozni, kell a gyereknek az érzelmi támogatás, megértés, bátorítás és a buzdítás arra, hogy erőfeszítéseket tesz bizonyos helyzetekben
– folytatta a szakember.
Középiskolások esetében az új személyek megismerése mellett általában az új intézménybe kerülés jelenti a legnagyobb változást. A pszichológus szerint ez egy jó fejlődési, valamint újrakezdési lehetőséget ad. Azonban ugyanolyan problémák jelentkezhetnek, mint az elsősök esetében. A szakember éppen ezért hangsúlyozta: a kamaszokkal is ki kell alakítani a szükséges rutinokat, valamint meg kell teremteni a megfelelő környezetet és helyzeteket a kommunikációra. Elmondható tehát, hogy a különböző apróbb feladatok, alapos utánajárások, rutinok kialakítása felkészíthetik a gyermekeket az új helyzetekre. A legfontosabb azonban az odafigyelés, megfelelő kommunikáció és az érzelmi támogatás, melyek mind hozzájárulnak egy eredményesebb iskolakezdéshez.


