Hidak, bevezetõ utak, nagykörút – a Közút is dolgozik

Nyíregyházán az önkormányzaté mellett más útfelújítási projektek is futnak. (Megjelent a Nyíregyházi Napló 2018. július 6-i számában.)


Értetlenkedõ üzenet érkezett nemrégiben szerkesztõségünkhöz, melyben azt nehezményezték, hogy hetek óta szûkebb lett a Tiszavasvári úti felüljáró közlekedésre szolgáló felülete, de munkást sehol nem látnak. Az észrevétel pontosításra szorul, mert ez nem Nyíregyháza (az önkormányzat) dolga, hanem a Közúté. Egyébként pedig alapvetõen minden a tervezettek szerint halad – és nem csak ezekben az útfelújítási programokban.
 
Kevesen vannak tisztában vele, de attól még tény: Nyíregyháza nem minden útja Nyíregyházáé. Mármint a kezelés, fenntartás, felújítás szempontjából. A jelentõsebb bevezetõ utak, azok hídjai (felüljárói) és például a Nagykörút is a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezében van. Õk pedig minden tõlük telhetõt megtesznek, hogy állami és uniós forrásból jó gazdái legyenek ezeknek a szakaszoknak. Ez a téli üzemeltetési idõszak után általában a tavasszal induló rekonstrukcióknál érhetõ tetten, melybõl az idén is van bõven.

 

Egymilliárdból, hét helyszínen

 

A Közútnak ugyanis létezik egy 2020-ig tartó útfelújítási stratégiája a teljes megyére, melynél vastagon fogott ebben az esztendõben a tervezõi ceruza a megyeszékhelynél is. Ami konkrétan Nyíregyházát illeti: a hazai és TOP (uniós) finanszírozású munkák mintegy 12,5 km hosszban, 1 milliárd forint értékben valósulnak meg 2018-ban.

 

A Tiszavasvári úti felüljáró

 

Kezdjük azzal, ami az egyik leginkább szem elõtt (és autókerék alatt) lévõ terület, a 36. számú Polgár–Nyíregyháza fõút rövid szakasza, ami a valóságban a Tiszavasvári úti felüljáró. A Közút megyei igazgatója szerkesztõségünknek azt mondta: a jogszabályi elõírások 10 évenkénti ciklusának megfelelõen 2017-ben is elvégeztették a Nyíregyháza–Záhony vasút fölötti híd fõ- és célvizsgálatát, melynek keretében a szakértõk részletes dokumentációt állítottak össze a híd aktuális állapotával kapcsolatosan. Mivel nem volt tartható biztonsági szempontból a helyzet, ezért kellett a burkolatszûkítést elvégezni. – Ennek alapján elsõ körben a 2x2 forgalmi sávos úton a hídszerkezet felújításáig a belsõ forgalmi sávok szélessége 3,5 méterrõl 2,75 méterre, míg a külsõ forgalmi sávok szélessége 3,5 méterrõl 3 méterre változott, ám ez még a szabványon belül van, csak korábban volt az átlagosnál szélesebb a sáv. A felújítási munkák tervezett kezdése 2018. augusztus elsõ hete, mellyel megtörténik a burkolatfelújítás – mondta Csapó László.

 

Jövõre komplexebben

 

Ám ezzel nem ér véget a 40 éves híd rekonstrukciója, mely komplexebb felújításának elõkészítésén folyamatosan dolgoznak a Közút szakemberei. A tervezett beruházás során minden nyílásban a szélsõ 3-3 tartógerenda cseréje, valamint a szerkezet teljes felújítása várható, emellett a csatlakozó útszakaszok távlati terveivel összhangban szélesítés is szükséges, a gyalogosok és kerékpárosok átvezetésének helybiztosítása érdekében. A munkálatok idején a hídon az építés alatt minimum 2x1 forgalmi sávon haladhat majd a forgalom, valamint a kerékpáros- és gyalogosforgalmat ettõl elválasztva biztosítják a szakemberek. – Jelenleg a tervezési versenyeztetési dokumentáció összeállítása van folyamatban. A tervezõvel 2018 szeptemberében köthetünk szerzõdést, a konkrét építési tervek 2019 márciusára készülhetnek el. Ezt követõen a kivitelezõ kiválasztására irányuló közbeszerzési eljárást kell lefolytatni, mely 2019 májusára fejezõdhet be, utána haladéktalanul elindulnak a munkák, melyek várhatóan 2019 novemberére érhetnek véget – sorolta a terveket a megyei igazgató.

 

A Debreceni úti felüljáró

 

A Debrecen felé közlekedõk érzékelhetik, hogy a héten az aszfaltmarással megkezdõdtek egy másik felüljáró felújítási munkái is. Ez a Nagykörút szélén lévõ, hivatalosan a 4. számú Budapest–Debrecen–Záhony fõút 670 méteres szakasza. Itt a munkák befejezési határideje 2018. augusztus 10.

 

Nyírjes és Nyírpazony felé

 

Arról már korábban beszámoltunk, hogy a 49148. számú, Oros–Nyírjestanya bekötõ út közel 1,3 kilométerét május közepére felújították, ennek megtörtént a mûszaki átadása is. A 4. számú fõút másik szakaszán is történik beavatkozás, mégpedig Záhony irányában, több ponton. A várostáblától Nyírpazonyig tulajdonképpen elkészültek az aszfaltozással, már a terelõvonalakat festik. Ezen túl – bár ez már nem tartozik szorosan a megyeszékhelyhez – még a kabalási keresztezõdéstõl is felújítanak egy nagyjából egy kilométeres szakaszt a kishídig, valamint a Nyír­tura másik végétõl a 403-as csomópontjáig lévõ 650 métert.

 

Nagykörúton a tûzoltóságig

 

A Nagykörút jelentõs részét néhány esztendõvel ezelõtt felújították, most újabb 1,3 km van soron. A Bethlen Gábor utcától a Kossuth utcáig, azaz a nemrégiben átadott, megnagyobbított áteresztõképességû Mezõ utcai csomóponttól a tûzoltóságig. A befejezési határidõ hivatalosan ez év október közepe, de talán már szeptembertõl használható lesz.

 

A kórház elõtt

 

A 41. számú Nyíregyháza–Beregsurány elsõrendû fõútnak is megújul egy rövidebb, belterületi szakasza. Bár valóban néhány száz méterrõl van szó, azonban nagyon fontosról, hiszen ez a valóságban a Bocskai utca kórház elõtti területét érinti, a nagykörúti csomóponttól a Család utcáig. Ha minden jól megy, ez is hamarosan elkezdõdik.

 

Nyírszõlõs felé

 

S végül a legnagyobb, egybefüggõ beruházásnak a Nyírszõlõsben élõk, illetve a Kótaj és Buj térsége felé közlekedõk örülhetnek. A Területi és Településfejlesztési Operatív Program keretein belül a 3822. sz. (hivatalosan Nyíregyháza–Kótaj) összekötõút 2+100-7+550 kilométerszelvények közötti szakaszát újítják fel, tulajdonképpen a Nyugati elkerülõ út majdan eddig nyújtózkodó csomópontjáig. Ennek a felújítási munkának az úgynevezett verseny­újranyitási eljárása folyamatban van.

 

Az önkormányzat újabb beruházásai

 

Az önkormányzati és központi forrásból megvalósuló építkezések és rekonstrukciók mellett (lásd folyamatosan frissülõ híreinket a nyiregyhaza.hu oldalon) a városnak megítélt, megpályázott uniós forrásokból is zajlanak majd  építkezések. Ezúttal Örökös­földön, Borbányán és a Kertvárosban jelennek meg hamarosan a munkagépek. Dr. Ulrich Attila alpolgármester a Nyíregyházi Televíziónak elmondta, Örökösföldön a Törzs, a Szalag és a Semmelweis utcákat aszfaltozzák, valamint járdát építenek, és kerékpárosbaráttá is teszik a forgalmat. – A 41-es és a 4-es fõút felé is nyitunk egy-egy lekanyarodó sávot, illetve meg is hosszabbítjuk a forgalom gyorsítása érdekében. Július közepén kezdõdnek a munkák, amelyek komolyabb közlekedési fennakadásokkal járnak majd. A befejezés várható idõpontja a jövõ év tavasza. A kertvárosi Bottyán János és a borbányai Lujza utcákban a burkolat felújítása, megerõsítése, irányhelyes kerékpáros létesítmény kijelölése, a hiányzó járdaszakaszok kiépítése és a meglévõ járdaszakaszok akadálymentesítése valósul meg. A munkálatok a csapadékvíz-elvezetés kiépítésével kezdõdnek, a Lujza utcán a célforgalom közlekedése lesz megengedett az útszakaszon, a Bottyán János utca becsatlakozó útjait pedig egyirányú forgalomra korlátozzák. Ezeket a beruházásokat a tervek szerint még idén befejezik. Az érintett városrészeken forgalomkorlátozások lesznek, így az önkormányzat nevében az ott lakók, az arra közlekedõk türelmét kérjük, s bízunk benne, hogy sokak örömére, kényelmére szolgálnak majd ezek a fejlesztések is – fogalmazott az alpolgármester.

(Szerzõ: Tarczy Gyula)