Gimnáziumi rangsor – Ismertették a Top 100-as lista felépítését és módszertanát
Országos körút keretei között mutatja be a Mathias Corvinus Collegium országos gimnáziumi rangsorának módszertanát, mely során a lista összeállítását is ismertetik. A turné egyik első állomásaként tartottak kerekasztal-beszélgetést kedden az MCC nyíregyházi képzési központjában, ahol a vármegye három legjobb intézménye is képviseltette magát.
Országos turné
A Mathias Corvinus Collegium és az Oktatási Hivatal ünnepélyes gála keretében ismerte el és díjazta Magyarország 100 legjobb gimnáziumát. Az MCC Országos Gimnáziumi Rangsora 400 iskola teljesítményét vizsgálta átfogó módon, közhiteles adatok felhasználásával. Az MCC most egy országos körutat indított, melynek egyik első állomásaként Nyíregyházán tartottak kerekasztal-beszélgetést kedd délután az MCC nyíregyházi képzési központjában. A rendezvényen szó esett a felmérés módszertanáról, a Top 100-as gimnáziumokat érintő kihívásokról és jövőjéről, a tehetséggondozásról, a megváltozott diákokról, valamint a siker mögött meghúzódó tényezőkről is.
Három nyíregyházi iskola is a legjobbak között
Az eseményen a vármegye legjobb három intézményének vezetője is részt vett: a Krúdy, a Kölcsey és a Zrínyi gimnázium mind bekerült a legjobb százba. Chriszt Gyula, a Krúdy Gyula Gimnázium igazgatója elmondta: büszkék az eredményre, mely a tanárok és a diákok közös érdeme. Hozzátette: sok terület van, amely segíti az ilyen sikerek elérését.
– Nagyon sok olyan terület van, ahol egy iskola ki tud törni, nemcsak kizárólag az oktatás-nevelésnek a sokszínűsége segíti ezt elő, hanem az is, hogy egy intézmény mennyire próbál meg a diákokkal együttműködésben eredményt elérni. Nem feltétlen csak elő kell írnunk, ki hogyan teljesítsen, hanem igazából azokra az ötletekre is támaszkodnunk kell, melyeket a diákok saját maguk szeretnének elérni
– mondta a Krúdy Gimnázium igazgatója, aki úgy látja, akkor is van hova fejlődnie egy intézménynek, ha a vármegye legjobb iskolájáról van szó. Többek között szeretnék elérni az iskola azon tanulóit, akik még nem mutatták meg, milyen lehetőségek rejlenek bennük, és ösztönözni őket az aktívabb jelenlétre.
A tankerületi központ mindenben támogatja az iskolákat
A Nyíregyházi Tankerületi Központ számára is nagy büszkeség az az eredmény, amelyet ez a három általuk fenntartott intézmény elért. Pécsi Beáta Ágnes tankerületi igazgató kiemelte: mint üzemeltető, munkáltató, szakmai támogató, minden területen segítik az iskolákat.
– Mindig azokat a pontokat keressük, ahol tudunk emelni az iskola teljesítményén, s abban fogjuk támogatni. A top 3 Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei gimnázium esetében is az iskoláknak, a pedagógusoknak, diákoknak hosszú, kitartó munkája, a szülők háttértámogatása, azok a célok, amelyeket a diákok a szülőkkel és az iskolával közösen elhatároznak, abban nap mint nap közösen tevékenykednek. Mondhatni, hogy egy-egy ilyen siker, mint ez a top 100-ba kerülés, a jéghegy csúcsa. Ilyenkor látszik meg az, hogy ők éveken keresztül a hétköznapokban milyen színvonalú és minőségű munkát végeznek
– fejtette ki Pécsi Beáta Ágnes.
A tankerületi igazgató kiemelte: a diákok tehetséggondozása is fontos számukra, hiszen elsődleges cél a továbbtanulás lehetőségének megteremtése. Éppen ezért nagy hangsúlyt fektetnek az egyetemekkel való szoros kapcsolat ápolására. Pécsi Beáta Ágnes azt is hangsúlyozta: annak ellenére, hogy ez a rangsori teljesítmény hatalmas felelősséget ró a gimnáziumokra, úgy látja, a siker okozta jövőbeli kihívásokra felkészültek.
Hét mutató alapján készítik a rangsort
A rangsor összeállítása során a szakemberek több, az előző tanév adatain alapuló szempontot vettek figyelembe annak érdekében, hogy objektív és összehasonlítható képet nyújtsanak az iskolák teljesítményéről. Setényi János, az MCC Tanuláskutató Intézet igazgatója elmondta: hét olyan mutatót választottak ki, amelyek az Oktatási Hivatal statisztikai adatbázisában is rendelkezésre állnak.
– Ez a hét mutató erősen teljesítmény- és verseny elvű. Tehát a felvételi, tanulmányi eredmények, az országos vizsgaeredmények és tanulmányi verseny eredmények képezik a magvát ennek. Aki egy kicsit lágyabb értékelést akar szülőként, az sem fog csalódni ebben, mivel ez egy elég objektív és jól használható lista. A jövőben viszont tovább fogjuk fejleszteni abba az irányba, mely a szellemiség, az értékek, a tanuló központúság felé mutat
– fogalmazott az intézet igazgató.
Setényi János szerint a módszertan kifejezetten jó, de van egy jelentős továbbfejlesztési irány, az úgynevezett hozzáadott érték területe. Ez azt jelenti, hogy a kiváló gimnáziumok olyan fiatalokkal dolgoznak, akiknek erős családi háttértámogatása is van, így nehéz megállapítani, mekkora az iskola hozzáadott értéke. Éppen ezért a jövőben családi adatokkal is szeretnének dolgozni, hogy ezt a területet jobban feltárhassák. Továbbá minden tanácsot, meglátást szívesen fogadnak az intézmények vezetőitől, hogy milyen módosításokkal lehet a rangsorolás módszertanát ennél is hatékonyabbá tenni.


