Ezért fizetünk ennyit a benzinért

Külföldi kitekintéssel kezdjük, hiszen mi nem vagyunk meghatározó olajkitermelők. A világ olajkereslete a korábban vártnál gyorsabb ütemben növekszik majd az idén, így az OPEC, a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete és az Egyesült Államok termelésének a növekedését ellentételezve nagyban hozzájárul majd a világpiacot terhelő készletek leépítéséhez, az egyensúly helyreállításához – állapította meg a Nemzetközi Energiaügynökség, az IEA minap kiadott havi jelentésében.

A szervezet legújabb becslése szerint a globális olajkereslet az idén napi 1,5 millió hordóval nő, szemben az előző havi jelentésben prognosztizált napi 1,4 millióval. Jövőre pedig további napi 1,4 millió hordóval emelkedik az olajkereslet.

 

Gyorsabb a kereslet a vártnál

 

Az olajtermelők számára igencsak megnyugtató lehet a tudat, hogy az olajkereslet gyorsabb ütemben nő a korábban vártnál – írja az IEA jelentése, hozzátéve, hogy még inkább lehetne bízni azonban a piaci egyensúly helyrebillentésében akkor, ha a termeléskorlátozási megállapodás egyes résztvevői nem éppen akkor lazítanának a gyeplőn, amikor már kezdtek felülkerekedni a helyzeten.

Az OPEC termelésének napi 1,2 millió hordós csökkentését vállalta fel az idén januártól kezdődően 2018. márciusáig. A szervezeten kívüli legnagyobb termelők további napi 600 ezer hordós csökkentéssel csatlakoztak a vállaláshoz.

 

Egész évben ez lesz

 

Tovább bővült a benzin és a gázolaj kiskereskedelmi forgalma az év első felében 2016 azonos időszakához képest – mondta Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára legutóbbi sajtótájékoztatójukon. Közölte, hogy a MÁSZ-tagvállalatok kútjai az első fél évben csaknem 860 millió liter benzint és majdnem 1500 millió liter gázolajat forgalmaztak, előbbi 3, utóbbi 3,7 százalékos növekedés a tavalyihoz képest.

Kiemelte: a legfontosabb árbefolyásoló elem, a kőolaj ára mellett a jövedéki adó szintje is jelentősen befolyásolja az üzemanyagok árát. Ennek megfelelően a tavalyi utolsó és az idei első negyedév magasabb adószintje miatt az üzemanyagok ára is magasabb volt. Grád Ottó jelezte: arra számít, hogy a magasabb jövedékiadó-tartalom az utolsó negyedévre visszaállhat, de a kőolaj világpiaci ára valószínűleg stagnálni fog egész évben.

 

Nézzük, hogyan tevődik össze a hazai benzinár

 

Három fő alkotórész határozza meg a magyarországi benzin árát:

a forint/dollár árfolyama,
a finomított termékek jegyzésárai,
és az üzemanyagárak összetétele.
Az üzemanyagárak szempontjából az olaj világpiaci árának alakulása nem közvetlenül, hanem a finomított termékárak dollárban nyilvántartott jegyzésárai az irányadóak. Ahhoz, hogy az olajárak alakulását tökéletesen lekövessék az üzemanyagárak, először az kell, hogy az olajár változás megjelenjen a benzin és a gázolaj jegyzésárakban is. Ehhez jön a forint/dollár árfolyamának alakulása. Ez jelentősen ráerősíthet az olajáresésre, vagy éppen teljes egészében ki is olthatja azt. Például amíg 2014 januárja óta a finomított termékek jegyzésárai (benzin, gázolaj) 60-70 százalékkal csökkentek dollárban, addig a forint a dollárral szemben 36 százalékkal értékelődött le. Azaz a finomított jegyzésárak csökkenésének jótékony hatását nagy részben elvitte a forint leértékelődése.

A harmadik fő tényező a hazai üzemanyagárak összetétele. A portfolio.hu korábbi elemzése szerint a termelői ár mindössze a harmadát teszi ki a benzin és a gázolaj kiskereskedelmi árának, a jövedéki adó és az áfa viszont jórészt a felét.

 

Üzemanyagár: kétszáz forint az adó

 

Egyetlen liter benzin jövedéki adója 2017. április 1-je óta 120 forint, a gázolajé pedig 110,35 forint. A költségvetés idén 638,3 milliárd forintot tervez beszedni az üzemanyagok jövedéki adójából. Továbbá, – egy 2016-os jogszabály szerint – ha a kőolaj világpiaci hordónkénti ára tartósan ötven dollár alá csökken (jelenleg 45 dollár az irányadó Brent típus), akkor a benzin adója 125, a gázolajé pedig 120,35 forintra nő. A Nemzeti Adó-és Vámhivatal azonban épp a múlt csütörtökön jelentette be, hogy júliustól nem emelik az adót.

Tehát a hazai üzemanyagáraknak alulról van korlátja. Hiába esik az olaj világpiaci ára például tíz dollárt, a hazai benzin és gázolaj áraknál nehezen képzelhető el, hogy kétszáz forint körüli szintekre essenek, hiszen ebben az esetben már csak az adók képeznék az árat.

Fentiekből jól látható, hogy miért nem tapasztaltak a hazai autósok a benzinkutakon az olajár eséséhez hasonló csökkenést az üzemanyagárakban.

 

Ennyit fizetünk most a kutakon

 

Jelenleg a benzin és a gázolaj átlagára 343 forint körül van. A benzinár 2012. április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint.

(Forrás: hirado.hu)