Autizmus Világnap – Hagyományteremtő céllal tartottak szakmai konferenciát a Göllesz Viktor iskolában
Az Autizmus Világnapja alkalmából tartottak szakmai konferenciát a Nyíregyházi Göllesz Viktor Szakiskola, Általános Iskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézményben. Az esemény célja az volt, hogy az autista gyermekekkel foglalkozók egy fórum keretein belül tapasztalt, a témában jártas szakemberek előadásain keresztül kapjanak minél sokrétűbb ismereteket az autizmus témakörében.
Hagyományteremtő szakmai konferencia
Műsorral fogadták a vendégeket a Göllesz Viktor szakiskola tanulói szerda délelőtt az intézményben, ahol először tartottak szakmai konferenciát az Autizmus Világnapja alkalmából. Az intézmény már 62 éve szolgálja a városban a sajátos nevelési igényű gyermekek oktatását. Harasztiné Laczkó Beáta, az intézmény főigazgatója hangsúlyozta: az autizmussal diagnosztizált gyermekek száma napról napra rohamosan nő, így ez hívta életre a rendezvényt. Az esemény hagyományteremtő céllal indult, melyre az autista gyermekekkel foglalkozó nevelő, oktató óvodapedagógusok, tanítók, tanárok és gyógypedagógusok gyakorlati munkáját szeretnék támogatni különböző módszertani témákkal. Azt tapasztalják, hogy igénylik a segítséget a szakmában dolgozók.
– A szakembereknek főként módszertani segítségnyújtásra van szükségük. Mi szeretnénk nekik a hétköznapokban is segíteni – tehát a hétköznapi tevékenységeik során –, olyan hasznos ismereteket átadni, melyekkel megkönnyíthetjük az autizmussal foglalkozónak a tevékenységét
– fejtette ki az intézmény igazgatója.
A babzsákos fejlesztő módszer
A szakmai konferencián összesen öt előadót hallgathattak meg a résztvevők, akik beszéltek gyakorlati tapasztalatokról, vizsgálati eljárásokról, az autizmus és evészavar témájáról, valamint a konfliktuskezelések nehézségeiről. Suszter Csabáné, a Göllesz autizmus spektrum szakos gyógypedagógiai tanára az autizmus-specifikus kiscsoportos társas-kommunikációs készségfejlesztő, azon belül is a babzsákos fejlesztő módszert mutatta be. Elmondta: még az 1980-as évek végén kezdtek el ezzel a játékos feladattal kísérletezni.
– Ez a babzsákos fejlesztő módszer megfelel a tudományos evidenciákkal támogatott autizmus-specifikus módszer ismérveinek, melyek viselkedéses megközelítést alkalmaznak, egyénre szabottak, strukturált, vizuális környezeti támpontokkal. Ezek mellett alternatív, augmentatív kommunikációs elemekkel támogatja a kölcsönös megértést, s az interakció sikerességét
– ismertette Suszter Csabáné.
Az előadó kiemelte: számos fejlesztési lehetőséget nyújt ez a játékos módszer. Segíti a gyermekek összpontosítási készségét, a fizikai közeledések könnyebb elviselését, csoportokra vonatkozó szabályok elfogadását, udvariassági szabályok tanulását, és sok más területen is erősíti a gyermekeket.
Fontos a gyermekek beillesztése és fejlesztése
A Nyíregyházi Tankerületi Központ számára is fontos a fenntartásuk alá tartozó iskolák támogatása. Pécsi Beáta Ágnes tankerületi igazgató a konferencián hangsúlyozta: fontos az autizmussal rendelkező gyermekek oktatása és speciális tanítása.
– Másképpen működik ezeknek a gyermekeknek az agya, másképpen viselkednek, szociális, kommunikációs nehézségekkel küzdenek a többségi társadalomhoz viszonyítva. S az ő fejlesztésük, beillesztésük az mindenféle szempontból a tankerületnek is nagyon fontos
– mondta a tankerületi igazgató, s hozzátette: a hátrányos helyzetű, beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségekkel küzdő gyermekeket is segítik, akár integráltan, akár speciális intézményben tanulnak. Tekintve, hogy hazánkban nagyjából 1000 autista gyermek születik évente, a Göllesz iskolában elkötelezetten dolgoznak azért, hogy olyan programokat szervezzenek, melyekkel a gyermekek megfelelő támogatást, elismerést kaphatnak annak érdekében, hogy fejlődjenek és minél harmonikusabb életet élhessenek.


