„Akik arra születtek...” – Élményalapú előadásokon keresztül ismerhették meg a pedagógusszakmát a konferencia résztvevői
Előadásokkal és felállított standokkal népszerűsítették a pedagógusszakmát a Nyíregyházi Egyetemen. A Pedagógus álláshelyek 2024. országos rendezvénysorozat a Magyar Tudomány Ünnepe ideje alatt látogatott Nyíregyházára, hogy mélyebb betekintést engedjen a szakma iránt érdeklődőknek. A Belügyminisztérium programja eddig összesen 9 helyszínen fordult meg.
Fejlődések a pedagógushivatásban
Rengeteg volt az érdeklődő a Magyar Tudomány Ünnepe programsorozat szerdai egyik konferenciáján, az „Akik arra születtek...” című rendezvényen, melyen a pedagógusképzés népszerűsítésére törekedtek. A Belügyminisztérium a Nyíregyházi Egyetem közreműködésével szervezte az eseményt az A épületben, ahol a vendégek az Eszterlánc Északi Óvoda Kerekerdő Tagintézményének bemutatója után szakmai előadásokon ismerhették meg a pedagógushivatást. Dr. Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevelési helyettes államtitkára elmondta: ezt a programot eddig összesen 9 helyen tartották meg az országban, lényege pedig, hogy biztosítsák a jelen és a jövő pedagógusait arról, hogy mennyire fontos a munkájuk és mit tesznek azért, hogy ezt számukra is vonzóbbá tegyék. A legjelentősebb lépés ennek érdekében a 2024. év eleji történelmi mértékű béremelés első fázisa volt, melyet 2025-ben tovább folytatnak. Az államtitkár úgy látja: ez már most sokakat bevonzott, és elegendő számban lesznek pedagógusok hazánkban.
– Nagyon bizakodóak vagyunk, és nagyon jó eredményeink is vannak. Azt elmondhatjuk, hogy 2022-höz képest megduplázódott a pedagógusképzésekre jelentkezők száma. Ez már egy jó biztosíték arra, hogy elegendő pedagógus lesz Magyarországon, illetve azt is látjuk, hogy az egy évvel ezelőtti adatokhoz képest több mint 3000 pedagógus jött vissza erre a pályára, vagy kezdte meg azt
– mondta az államtitkár, aki szerint fontos az olyan közös munka, kapcsolat, mint ami az egyetemmel van. Szükséges a szoros szakmai együttműködés, hiszen a jövő pedagógusait fel kell arra készíteni, hogy miként álljanak helyt a mai gyerekek között és a mai köznevelésben. A programsorozat eddig nagyon sikeres volt: voltak helyszínek, ahol a kiállítók konkrét önéletrajzokat kaptak a hallgatóktól, és azóta többen el is helyezkedtek a szakmában.
Változások a képzésben
A Nyíregyházi Egyetem egyik legerősebb szegmense a pedagógusképzés, melyben hamarosan változások is végbemennek annak érdekében, hogy a leendő tanárok, óvónők, nevelők a mai elvárásoknak megfelelő képesítésekkel rendelkezzenek. Dr. Szabó György, az egyetem rektora elmondta: a köznevelés visszatért a régi gyökereihez, éppen ezért inkább a gyakorlati elemekre kell építeni a képzést.
– Ami egy lényeges különbség lenne a megújuló pedagógusképzésben, a gyakorlati, hétköznapi életre reflektáló képesség fejlesztése. Szemben a tisztán akadémikus, nagy tudományi egyetemek elhivatott tudósaival, ahol mondjuk Nobel-díjas biológusokat, matematikusokat, fizikusokat akarnak képezni, a Nyíregyházi Egyetemnek nem ez a feladata és küldetése. A térségi viszonyokra való tekintettel mi kiváló tanárokat szeretnénk képezni
– fejtette ki a rektor.
Fontos megismerni a szakma szépségeit és nehézségeit is
A Tudomány Ünnepe programja, melynek keretein belül ez az országos rendezvénysorozat is az egyetemre látogatott, szinte az összes kart végigjárja előadásokkal és szakmai beszélgetésekkel. A pedagóguskonferencián is sok érdekességbe vezették be a résztvevőket. Pécsi Rita neveléskutató például egy motivációs előadást tartott, mely a pedagógiai pálya kihívásait és fontosabb részeit is bemutatta. Elmondta: a köznevelésnek megvannak a maga szépségei, de nehézségei is, ezeknek kezelésére pedig vannak módszerek, melyeket érdemes megismerni.
– Ma már vannak élménypedagógiai módszerek, kooperatív módszerek, a legkülönbözőbb múzeumpedagógiai módszerek. Azok a legjobb módszerek, amik nagyon sok ideig kiszorultak. Ma már az agykutatások is azt mondják, hogy semmilyen ismeret nem jut el a hosszú távú memóriába, csak az, amit egy élménnyel lepecsételünk. Itt nagyon sok olyan eszköz van, melyeket úgymond ki lehet most a rendezvényen nyitni, de egyébként mindig is jelen voltak a pedagógusok eszköztárában. Azt mondhatom, hogy a hatékony, igényes pedagógusképzés ma már ezek átadására odafigyel. Vannak az országban olyan úgynevezett műhelyek, melyekben sok ilyen módszert lehet tanulni
– mondta a neveléskutató, aki szerint fontos elemei a nevelésnek a zene, a mesék világa, melyek segítenek a fejlődés során. A pedagógusoknak figyelni kell továbbá az empátia jelenlétére, valamint arra, hogy az oktatáson túl mekkora szerepük van az emberformálásban. A rendezvényen számos szakképzési centrum és tankerületi központ is képviseltette magát: ők felállított standjaikon keresztül mutatták be a pedagógusszakmát a résztvevők számára.