Zsuzsáék a koronavírus idején is fantasztikus élményekkel gazdagították kislányuk életét

A Bakonyban próbálta ki először a via ferrata-t Csenge, 5 évesen. Háttérben a Cseszneki vár.

A tavalyi év jelentős részében a világjárvány a négy fal közé szorította az embereket. Sokakat ez nagyon nehezen érintett, de különösen azokat, akiknek lételeme a jövés-menés, a mozgás, az utazás. Habár a szigorú szabályokkal tűzdelt tavasz után nyáron fellélegezhettünk, ősszel újra kénytelenek voltunk (a magunk és mások érdekében) visszavonulót fújni. Aki viszont mozogni akart, az megoldotta, mert mozogni mégiscsak kell.

Így volt ezzel az a nyíregyházi család is, akiknek szinte lételeme a mozgás, például új sportokat kipróbálni és a természetben barangolni. Zsuzsa és László a megismerkedésük óta gyakran választották szabadidejükben az aktív pihenést, ehhez az életvitelükhöz már a kislányuk is hozzászokott.

4 évesen a Megyer-hegyi tengerszemen

Ne gondoljuk, hogy kicsi gyermekkel nem lehet kimozdulni a lakásból, egy jó kis frissítő programra. Az egészséges életmód fenntartásában fontos szerepet játszik a mozgás, a friss levegő, a természet közelsége. A napokban jutott eszébe Zsuzsának egy fényképről, hogy kislányuk első túrája hol is történt.

„A Megyer-hegyi tengerszem volt az első alkalom, amikor Csenge már a saját lábain sétálva jött velünk a természetet megcsodálni. Igaz, nem egy nagyon meredek terepről beszélünk, gyorsan körbe lehet járni és persze segítettünk is neki, de azt hiszem, számára ez már akkor, 4 évesen egy túra volt.”

Akkor Zsuzsa úgy vélte, ha a lányuk ilyen ügyes, akár máskor is mehetne velük.

„Születésnapra, névnapra már inkább közös élményeket, családi programokat ajándékozunk. Úti céljaink megtervezésekor részletesen utánanézek minden túrahelyszínnek, kifejezetten olyat szoktam választani, amit Csenge is élvezni tud.”

Egy következő alkalommal, egy szép februári napon Dobogókő volt a cél, a Zsivány-sziklákat is érintette az útvonaluk.

„Ez a kirándulásunk is egy gyerekbarát útvonalon vezetett, Csengének tetszett a befagyott patak, a havas kis területek és a fák között beszűrődő nap fénye. Élvezte, ezért egyre biztosabbak voltunk abban, hogy érdemes vele a természetet járni.”

A Zsivány-sziklák és a Dera-szurdok is őrzi már a nyíregyházi család lépteit.

2020, ami felborította a terveiket

A kis család 2020-as terveibe eléggé beleszólt a COVID, utazás is maradt el, de nem ijedtek meg: úgy döntöttek, hogy a természetközelibb programokat választják kikapcsolódásképpen.

„Szerencsére a házunktól nem messze van egy kis erdő és néhány kisebb-nagyobb domb, ezért amikor tavasszal elkezdődött számunkra is a home office, úgy döntöttünk, mindennap sétálunk egy nagyot az erdőben. Mivel van két kutyánk, ezért így öten, közösen, mindennap megtettünk egy 4-5 kilométeres sétát. A négylábú családtagjaink miatt Csenge is könnyebben kimozdult a meleg házból.”

Csenge szívesen sétálgat a lakóhelyükhöz közeli erdőben, főleg, ha a kutyusaik is velük tartanak.

A nyári enyhítéseknek nagyon örültek, hiszen tudtak menni strandolni – bár, ott sem csak napozással és úszkálással töltötték az időt.

„Megismertük a SUP-ot, ez a Stand Up Paddle, magyarul leginkább állószörf vagy állva evezés. Kipróbáltuk és megtetszett, mert így zavartalanabbul tudjuk megfigyelni a természet élővilágát, és kárt sem teszünk benne. Nem mellesleg, edzésnek sem olyan rossz. Csenge is párszor felpattant rá. Tetszett neki, ügyesen evezett, de túl sokáig nem foglalta le. Jobban szeret homokozni és pancsolni. Tavaly tavasztól terveztük, hogy elvisszük úszásoktatásra, de a COVID miatt ez még nem jött össze.”

Csenge, a SUP, és természetesen a család kutyusai.

Ősszel jött a via ferrata és újabb túrák...

„Lacival mi már próbáltuk a via ferratát a Megyer-hegyi tengerszemen, de oda nem vittük magunkkal a lányunkat. Hallottuk, hogy a Bakonyban van lehetőség kicsi gyerekeknek is kipróbálnia ezt a sportot, ezért októberben ott ünnepeltünk egy szülinapot. Csengével a gyerekpályát választottuk. Menet közben felfelé volt egy-két kisebb hiszti, hiszen nem volt még akkor teljesen érthető, mit hogyan kell csinálni, de kapott segítséget a felnőttektől. Amikor felértünk, meglepődésünkre azt mondta, hogy nagyon tetszett neki és menjünk még egy kört. Kérésének eleget téve, újra sorba álltunk, és ismét felmásztunk. Akkor már csak a karabinerezésben szorult segítségre, egyébként simán feljutott. Ezt az élményt azóta is emlegeti, így a következő szülinapjára biztos, hogy ezt a programot választjuk.”

Csengének annyira megtetszett a via ferrata, hogy azóta is emlegeti.

A nyári programok között volt még egy túra a hutákban, ott a 14 kilométeres, sík terepet nagyon könnyen teljesítette a már öt és fél éves kislány. A tavasszal kapott biciklijét is nyáron már használták, mi több: augusztus 20-án eltekertek Tokajba is.

A télnek is örülnek: szeretik a havat és a szánkózást, és amikor Bánkúton először leesik a hó, szinte biztos, hogy ők elsők között érnek oda. Tavaly, életében először korcsolyázott is a kislány, ami nagyon jól ment neki.

A bánkúti szánkózás is csupa pozitív élményekkel töltötte fel Csengét.

„Nem mondom, hogy nincsenek néha hisztik, kisebb-nagyobb nehézségek vele, de amikor túljut ezeken a pontokon, utána magabiztosabbá válik. Hosszú távon pedig azt látom, hogy a kitartása is fejlődött, és jól érzi magát a természetben is Csenge.”

Egy kérdés végig foglalkoztatott engem az interjú közben: hogyan lehet rávenni egy kicsi gyermeket erre a sokféle mozgásra?

„Figyelünk az igényeire, és amikor inkább pihenni szeretne, megengedjük neki. Négy cica és két kutya mellett otthon is nagyon jól érzi magát. Igazából a kutyák az aduász: ha őket is visszük magunkkal, akkor Csenge is szó nélkül bepattan az autóba, és jön velünk bárhova.”

A kis család egyébként szinte minden este társasjátékcsatákat vív, és hogy, hogy nem, de mindig a legkisebb nyeri a játékokat.

Reméljük, hogy Csenge 2021-ben is legalább ilyen boldogságot fog sugározni magából, mint ezen a fotón.