ÖTRA – A megyénkből indult applikáció már országos szinten segíti a tűzoltók munkáját

ÖTRA – A megyénkből indult applikáció már országos szinten segíti a tűzoltók munkáját
Illusztráció. Fotó: hallastarsasag.hu, unsplash

Egy országunkban egyedülálló, innovatív fejlesztés kínál lehetőséget az önkéntes (és önkormányzati) tűzoltók értesítési problémájára. Az alkalmazás kitalálója Rubóczki Zoltán, az Ajaki Tűzoltó Egyesület parancsnoka, aki 12 évig Nyíregyházán teljesített szolgálatot, mint hivatásos tűzoltó, illetve 8 éve a Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság ügyeleteseként dolgozik. Idén, pályázati forrás útján sikerült megvalósítania a tervét, amely a tűzoltószervezetek közötti kommunikációt segíti. Az ingyenes alkalmazás Android és iOS operációs rendszeren is fut, a Google Play és az App Store kínálatában már elérhető az Önkéntes Tűzoltó Riasztó és Értesítő Alkalmazás (ÖTRA).

 

15 másodperc – ennyi időn belül pontos információt kapnak a helyi önkéntes tűzoltó egyesület tagjai arról, hogy hová, mikorra és miért kell menniük segíteni. Ez a forradalmian új applikáció nemcsak az értesítések gyorsaságát, de a káreset helyszínének tűpontos behatárolását is megadja azok számára, akik egyesületként regisztrálnak* az ÖTRA rendszerébe. Az újításról az alkalmazás megálmodóját, Rubóczki Zoltánt, az Ajaki Tűzoltó Egyesület parancsnokát kérdeztük.

(* A programba való belépéshez az Ajaki Tűzoltó Egyesület e-mail-címére kell megírni az adott szervezet regisztrációs kérelmét. Az egyesület tagjainak a hozzáférést már az adminisztrátori jogosultságot kapott személy adja meg – a szerk.)

Honnan jött az applikáció ötlete?

2012-ben a katasztrófavédelem bevezetett egy olyan rendszert, amely során 2 db SMS-t küldött az önkéntes tűzoltó egyesületeknek, ha azon a településen vagy településrészen volt valamilyen tűz- vagy káreset, ahol ők szaktevékenységet vállaltak. Ezt úgy kell elképzelni, hogy amikor a hivatásos tűzoltók riasztást kaptak, akkor a helyi önkéntes tűzoltók is kaptak értesítést SMS formájában két (előre megadott) telefonszámra. Ezzel az volt a gond, hogy a karakterszám miatt sok helyet elfoglalt a cím meghatározása, így az SMS körülbelül értelmetlenné vált, mert pont a lényeg (pl. milyen káreset történt) maradt ki így belőle. (Az SMS 160 karakterének jelentős részét a cím tette ki.)

Rubóczki Zoltán, az Ajaki Tűzoltó Egyesület parancsnoka, az ÖTRA applikáció ötletadója. Fotó: magánarchívum

A Magyar Tűzoltó Szövetség próbált fejlesztést kérni a Katasztrófavédelemtől, voltak is próbálkozások, míg 2017-ben bevezették azt a rendszert, hogy az SMS-sel egy időben, előre megadott e-mail-címre is kiküldték ugyanazt a riasztási lapot, amit az önkormányzati és az önkéntes tűzoltók is megkapnak. Ebben már pl. a helyszín linkje is megjelent, a káresemény pontos leírása, tehát több oldalnyi szöveg is belefért így az e-mailbe, benne a legfontosabb információkkal. 

Mivel az e-mailt azonnal nem nézik meg a tűzoltók, innen jött az applikáció ötlete: valami olyan értesítési rendszer kellene, ami sokkal gyorsabb az eddigiekhez képest.

Hogyan jött létre és hogyan működik az alkalmazás?

Ezt az említett e-mailes rendszert vette alapul és erre épült az applikáció. Az e-mailt az alkalmazás (sajátos módon) feldolgozza, és egyedi jelzéssel riasztja azokat a tűzoltókat, akik regisztrált felhasználók. Így a tűzoltó egyesület összes, szaktevékenységet vállalt tagja láthatja ezeket az információkat és visszajelzést is tudnak benne küldeni: pl. úton van, megy a szertárhoz, a helyszínen csatlakozik stb. Aki elsőnek kiérkezik, ő pontosítja a helyszínt, a többiek pedig már oda fognak érkezni. A telefonra letöltött bármilyen navigációs alkalmazást használni tudja az ÖTRA.

Az alkalmazás bejelentkező oldala. Fotó: Rubóczki Zoltán

Mióta dolgoznak ezen a fejlesztésen?

2015 óta gyűjtjük az információkat, amelyeket fontosnak tartottunk belerakni az applikációba, és idén májusban indult el a szoftveres fejlesztés. Július közepén már a tesztverziót próbálgattuk és most ősszel vált letölthetővé az alkalmazás a Google Play és az App Store kínálatában.

Egy eset példája. Fotó: Rubóczki Zoltán

Tudtommal már országosan is rengeteg elismerő visszajelzés érkezett az applikációval kapcsolatban.

Igen! Országosan közel 200 önkéntes tűzoltó egyesület, illetve önkormányzati tűzoltóság, valamint hivatásos tűzoltók is használják. Nagyon elégedettek az ÖTRA-val, hiszen ez egy hiánypótló fejlesztés. Jelenleg* 1500 regisztrált e-mail-címet látok a rendszerben. Vannak, akik több egyesület tagjai is, ők minden egyesület részéről megkapják az értesítést, amikor „helyzet van”.

(* Az interjú pillanatában volt 1500 regisztrált e-mail-cím a rendszerben – a szerk.)

Egy dicséret a legnagyobb közösségi oldalon, a Tarpai Tűzoltó Egyesülettől.

Milyen előnyei vannak még az applikációnak?

Statisztikai adatokat tudhatunk meg még belőle.

Alapvetően azért jött létre a rendszer, hogy az értesítést kicsit meggyorsítsuk. De természetesen folyamatosan fejlődni fog az alkalmazás, ahogyan az igények megkívánják.

Honnan sikerült az anyagi forrásokat előteremteni, hogy az ÖTRA alkalmazás létrejöhessen és működhessen?

Idén az Invitech Innomax pályázatára, digitális fejlesztés témakörében jelentkeztünk az alkalmazással: hatvan pályázó indult, a hattagú zsűri tíz pályamunkát bocsátott közönségszavazásra. Mi megnyertük a közönség szimpátiáját és a szakmai zsűri egyöntetű támogatását is, így az eredetileg tervezett 500 ezer forintos díj dupláját, 1 millió forintot nyertünk az applikáció létrehozására, fejlesztésére.

A Magyar Tűzoltó Szövetséggel közösen azon dolgozunk, hogy továbbra is díjmentes legyen az alkalmazás letöltése és használata mindenki számára.