Népszerűbb az online vásárlás – Ugyanakkor még mindig sokan tartanak a visszaélésektől

Népszerűbb az online vásárlás – Ugyanakkor még mindig sokan tartanak a visszaélésektől
Népszerűbb az online vásárlás – Ugyanakkor még mindig sokan tartanak a visszaélésektől

A kialakult járványügyi helyzet miatt egyre többen választják az online vásárlást. A koronavírus-járvány hatására megnőtt az internetes vásárlások száma hazánkban is. Ugyanakkor még mindig sokan tartanak az esetleges visszaélésektől, átverésektől. Éppen ezért a szakemberek felhívják a lakosság figyelmét, hogy mindig ellenőrizzék a weboldalt vásárlás előtt.

Mi lesz, ha nem jó a méret vagy mégsem tetszik – a legtöbben ezért nem vásárolnak online, az interneten keresztül sokszor nehezebb megállapítani egy-egy tárgy vagy ruhadarab méretét és tulajdonságait. Az elmúlt hetekben a koronavírus-járvány miatt az üzletek nagy része bezárt, így aki vásárolni akart, kénytelen volt ezt online módon megtenni. A két hónap adatai jól mutatják, hogy mennyire népszerű lett az internetes vásárlás, a Mastercard friss felméréséből kiderül, a magyarok több mint egyharmada, saját elmondásuk szerint, még soha nem vásárolt annyit online, mint az elmúlt hetekben, 17 százalékuk a korábbinál több pénzt költött virtuális élményekre. A magyarok körében a legtöbben könyveket, aztán konyhai eszközöket, valamint hajfestékeket és informatikai eszközöket vásároltak a kijárási korlátozások idején. A különböző készségek is fejlődhettek ez idő alatt, a magyar válaszadók 39 százaléka bankolt most először online, 25 százaléka ismerkedik a főzéssel, a harmadik legnépszerűbb új online tevékenység pedig a tanulás – derül ki a felmérésből. A magyar vásárlók óvatosabbak az átlag európaiaknál, a hazai megkérdezettek 91 százaléka figyel arra, hogy mit és hol vásárol az interneten, 84 százalékuk az ismerős kereskedőket választja, 85 százalékuk pedig még a webhelyeket és a korábbi vásárlói véleményeket is ellenőrzi. Ha megérkezett a csomag, de mégsem tetszik a megrendelt termék, akkor 14 napon belül van lehetőség arra, hogy indoklás nélkül éljenek az elállási joggal. A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Békéltető Testület, ahogy korábban a rendőrség is, azt ajánlja, ha lehet, válasszuk az utánvételi fizetési módot.

Kevesen tudják azt, hogy ha előre fizettük a vételárat és a webáruház nem küldte a terméket, akkor a saját bankunknál kezdeményezhetjük a visszaterhelési eljárást és ebben az esetben van lehetőségünk, hogy a termék árát mégis visszakapjuk. Ilyenkor nem a webáruházzal szemben kell az eljárást megindítanunk, hanem a saját bankunknál kell kezdeményezni. Igaz, hogy hosszadalmas, általában 5-6 hónapot is igénybe vesz, mert ilyenkor a bankok egymás között intézik ezt az eljárást

 – tette hozzá dr. Görömbeiné Balmaz Katalin, a békéltető testület elnöke.

A szakember arra is felhívja a lakosság figyelmét, hogy körültekintően vásároljanak és rendeljenek, mert nagyon sok hamis oldal működik. Célszerű elsősorban Magyarországon és az unión belüli országokban működő webáruházakból rendelni, mert itt is ugyanazok a jogszabályok érvényesek, mint hazánkban. Így lehetőség van a jogérvényesítésre. Az esetleges vitás ügyek elrendezésében a békéltető testülethez lehet tanácsért fordulni, elsősorban telefonon vagy a bekelteto@szabkam.hu e-mail-címen keresztül.