Interjú – Fruzsina az egészségesebb táplálkozást szeretné népszerűsíteni Nyíregyházán!

Interjú – Fruzsina az egészségesebb táplálkozást szeretné népszerűsíteni Nyíregyházán!
Fruzsina egy interaktív főzőestre hívta meg Varga István nyers vegán séfet.

Rohanó világunkban kevesen figyelnek oda úgy igazán az egészségükre. Nincs idő enni, nincs idő sportolni, nincs idő pihenni, aludni és arra meg főleg nem, hogy lelkileg is feltöltődjünk – ezekkel érvelnek a legtöbben, és valahol igazuk is van. Csakhogy, amikor már beüt a krach: depresszióssá, enerválttá, túlsúlyossá vagy ételérzékennyé válik valaki, akkor kezdi ijedtében „összeszedni” magát és tenni azért, hogy újra a „régi”, egészséges legyen.

A fizikailag teljesen egészséges emberek talán nem is tudják, hogy mennyire hálásak lehetnek azért, hogy még nem betegedtek meg. Cikkünkben egy olyan, fiatal nyíregyházi hölgyet mutatunk be, aki már elkezdte megjárni a „hadak útját” azért, hogy újra teljesen egészséges legyen. Ezen az úton voltak kisebb-nagyobb útvesztői, de talán most van igazán a helyén – már ami az életvitelét illeti. Idő kellett neki is, mire rájött, hogy az egészség egy kincs, és ez csak akkor fenntartható, ha mindennap teszünk érte.

Finom falatok reggelire. A zsemle alternatív kenyérlisztből készült, amely gluténmentes és tojásmentes is.

Némethné Kotán Fruzsina azon dolgozik, hogy minél több emberrel megossza azon tapasztalatait, amelyek arra sarkallták, hogy jelentősen megváltoztassa az étkezését. A minőségi étkezés az egyik alapja az egészséges életnek, receptjei megalkotásánál pedig azokra is gondol, akik ételérzékenyek.

Hogyan tévedtél erre az útra, hogy ételallergiások számára is könnyen elkészíthető recepteket alkoss meg?

Saját bőrömön tapasztaltam, hogy mennyit jelent, ha odafigyelünk az étkezésünkre, mert korábban nekem is voltak egészségügyi problémáim. Volt egy minimális túlsúlyom, voltak bizonyos tüneteim és elmentem kivizsgáltatni. Bizonyos ételektől éreztem, hogy fáj a hasam, puffadok, de a bőröm minősége sem tetszett. Tehát problémáim voltak az emésztésemmel. Rengeteg ételallergia-vizsgálatra mentem el, szinte mindent megcsináltattam, amit lehetett, és csodák csodájára az derült ki, hogy talán a kukorica az, amit kicsit nehezen tudok megemészteni, illetve talán a tojásfehérje.

Vegán barackos sárgadinnye krémleves kókusztejjel. Hozzáadott cukortól mentes.

Magam is meglepődtem ezen az eredményen. Valójában az történt, hogy az előző évek rossz táplálkozási szokásai miatt ment tönkre egy picit az emésztésem, és miután elhagytam ezeket az alapanyagokat – amelyek gyakorlatilag gyulladásban tartották a szervezetemet –, így vissza tudtam hozni az egészséges szintre az emésztésemet.

Mióta és miben változtattad meg a táplálkozási szokásaidat?

Úgy 4 éve folyamatosan figyelek rá, mit eszek, mikor és milyen formában. Elkezdtem magamnak főzőcskézni, bizonyos dolgokra odafigyelve: például először a cukrot hagytam el fokozatosan. Fontosnak tartom kiemelni, hogy az összes diétában az a megoldás, hogy be kell tartani a fokozatosságot. Mert egyik napról a másikra azzal is sokkoljuk a szervezetet, ha hirtelen megvonjuk például a glutént, a cukrot, a tejet vagy a tojást stb., amit ugye általában szoktak az emberek enni.

Alternatív lisztből (magliszt keverék) készült kenyér.

Idő kellett, mire hozzászoktam, hogy minél jobban odafigyeljek. Néha azért én is egy kicsit csalok, mert jólesik a kis lelkemnek, de mindig igyekszem arra törekedni, hogy minél egészségesebbet egyek. Nőként számít a külső, de én azt gondolom, hogy elsősorban az egészségünk miatt kell figyelni a táplálkozásunkra, ami nem hiába táplálkozás, mert hogy „táplál”.

Sajnos van, ami nem is nagyon táplál.

Igazából az emberek az étkezést nem úgy kezelik, mint egy szükséges dolog. Elkezdtek érzelmeket fűzni hozzá: jutalmazzuk vele magunkat, ha szomorúak vagyunk, akkor azzal egy kicsit vigasztalódunk, ha rossz napjuk van, akkor egy kis csokika feldobja, meg ugye van ez az ördögi kör: az édes után sósat eszek, a sós után pedig édeset, mert azt kívánok... szóval így felváltva. Vannak ilyen jó kis „mondások” és ezeket én mind megértem.

Nekem is vannak napok, amikor úgy érzem, hogy na jó, akkor most megérdemlek egy csokit, de valahogy ezt át lehet variálni. Igaz, nem olyan könnyű, sok figyelmet igényel, de megéri. Amikor sóvárgok az édesség után, próbálok például olyat, ami kevesebb cukrot igényel.

Alternatív (többek között kókuszlisztet és mandulalisztet is tartalmazó) lisztből készült linzer, ami gluténmentes és hozzáadott cukortól mentes. A házi baracklekvár is hozzáadott cukortól mentes.

Ilyen például a cukormentes lekvár (amit én készítettem), és akkor azt teszem a palacsintába. Így jobb érzés enni belőle. Persze nem viszem túlzásba ezt sem, nem eszek többet mondjuk három darabnál. Többek között így kezdtem el odafigyelni arra, hogy mit viszek be. (Úgymond „diétás” lekvárok nagyon jók vannak a boltok polcain, de igazándiból azt gondolom, hogy mégiscsak az a legjobb, amit az ember saját magának csinál.)

Vegán, hamis túrótorta. Kekszes alap, kölesből készült „túró”, gluténmentes müzli.

Szerintem a mai világban a legtöbb betegségnek az az okozója, hogy olyanokat eszünk, ami gyakorlatilag szemét. Felgyorsult világunkban szinte „muszáj” gyorskaját enni. Nyilván ez hosszú távon nem táplál, hanem épp az ellenkezőjét váltja ki – egészségkárosodást okozhat, nem csak az emésztőszervrendszerben.

Hogyan kezdtél hozzá ehhez a másfajta főzéshez-sütéshez?

Kicsi korom óta ott vagyok a konyhában édesanyámmal, ebből adódóan nem áll távol tőlem az, hogy a konyhában legyek. Nekem ez a szenvedélyem, engem ez kapcsol ki, ha készíthetek egy finom ételt. Ezért nem volt nagy nehézség, hogy finomliszt helyett mondjuk teljes kiőrlésű lisztet használjak. Eleinte csak 1-1 dolgot cseréltem ki, majd figyeltem, hogy a különböző, helyettesítésre szolgáló alapanyagok hogyan viselkednek egymással.

Honnan meríted az inspirációt?

Az a jó ebben az egészben, hogy a sütés-főzés a szenvedélyem! Mielőtt elkezdek valamit készíteni, előtte kb. fél órát gondolkodok, mit és hogyan tudok a receptben helyettesíteni. Nézelődök az interneten, általában az Instagramon szoktam sok olyan receptet találni, ami nagyon jó és mindig összegyúrom azt az én elképzeléseimmel. Tehát mindig belerakom „magamat”. Szerintem ez nagyon fontos, hogy benne legyen az alkotó saját kis szeretete (energiái). Nagyon sokat számít, hogy mennyi figyelmet fordítunk az ételre.

Mi volt az első ilyen nagy durranás, amit csináltál?

Nem volt olyan, inkább azt mondanám, hogy a cukrászati vénám miatt a torták azok, amelyeket át tudtam ültetni cukor-, glutén-, tej- és tojásmentes verzióba. Sütés nélküli tortákat kifejezetten szeretek készíteni, amibe mindent bele lehet tenni. Persze a kísérletezéseim során volt, ami a kukában landolt, de ez jó tanulópénz volt.

Aki úgy érzi, hogy bizonyos ételek gondokat okoznak nála, mit ajánlasz, hogyan kezdjen hozzá a változtatásokhoz?

Fontos, hogy figyelni kell magunkat és a szervezetünk reakcióit az elfogyasztott ételekre: levertségérzés, enerváltság, szomorúság vagy éppen ellentétes érzetek kerítenek-e a hatalmukba. Érdemes erről naplót vezetni, ez a legkönnyebb módja a nyomozásnak, ha leírjuk ezeket. Sokan meglepődnek ezen, hogy le kell írni azt is, milyen érzet van utána, pedig sok szakértő kéri.

Ismerőseim sokan kérnek segítséget tőlem. Szeretem a gyakorlati tapasztalataimat átadni és azt javasolni, hogy mindenki saját magának próbáljon tesztelni. Mert ami nekem beválik, az nem biztos, hogy másnak is be fog válni. Mindenképpen szakemberhez kell fordulni, magunktól ne nyúljunk inkább ahhoz a módszerhez, hogy kiválasztunk néhány alapanyagot, amit nem eszünk és teljesen kiiktatjuk, mert lehet, hogy sokkal nagyobb kárt okozunk vele, mint hasznot. De ha valaki megkeres, szívesen segítek neki.

Mentes ételek elkészítése több időbe vagy pénzbe kerül?

Úgy tűnik, hogy többe kerül, de azt kell nézni, hogy mi az, amit nem veszek meg (helyette). Például veszek egy alternatív lisztet, előfordul, hogy abból az egy kg lisztből többet is tudok sütni, mint egy kilogramm kenyér. Jó még a zabpehelyliszt, kókuszliszt, amit sokoldalúan fel lehet használni, mert lehet belőle palacsintát, muffint sütni, illetve egyéb sütikhez is felhasználhatók.

A jó öreg bejglik is elkészíthetőek úgy, hogy az ételérzékenyeknek se kelljen Karácsonykor lemondani róla. A bejgli alternatív lisztből, hozzáadott cukor mentesen készült egy tavaly karácsonyi workshopon.

Idő? Kell hozzá a rutin, a tapasztalat, hogy megfelelően meg tudjuk alkotni, amit szeretnénk. Akik szeretnek sütni, azok számára ez nem lesz akadály, hogy időigényes.

Mennyire keltette fel az érdeklődésedet az, hogy mások is jól táplálkozzanak?

Nagyon! Célom, hogy itt, Nyíregyházán szélesebb körben tudjam népszerűsíteni az egészségesebb táplálkozást, mert itt egyelőre nincs olyan nagy kultúrája ennek.

El is végeztem Budapesten egy életmód- és táplálkozási tanácsadó tréninget, és volt már olyan tréning Nyíregyházán, ahol a férjemmel 12 főt oktattunk. Szerencsére van rá igény. A pandémia előtt is szerettünk volna indítani egy ilyet, de sajnos az nem jött össze. Abba anyukák is jelentkeztek, akik azt mondták, hogy gyermekeik miatt jöttek, mert gyanakodnak ételérzékenységre. Volt, aki csak úgy önmaga miatt szeretett volna szélesebben látni a témával kapcsolatban.

Szeretem magamat fejleszteni ez irányban (is), ezért egy nyers-vegán séffel is sikerült egy estet összehozni Nyíregyházán, ami nagyon sikeres volt.

Nagyon szívesen csinálnék Nyíregyházán főzőkurzusokat, de ez ugye most egyelőre függőben van.

Mi az az étel, ami miatt a legtöbbször keresnek fel az emberek?

Desszert! Ez azért lehet, mert mindenki azt gondolja, hogy attól hízik a legjobban, de ez nem feltétlenül igaz. A péksütemények: zsemle, kenyér, bagett, pogácsa, pita azok, amiket gyorsan szeretnének elfogyasztani – és lássuk be, erre lehetőség is van. A főétellel talán jobban boldogulnak az emberek, pl. teljes kiőrlésű tésztát vesznek a hagyományos helyett, vagy több salátát esznek az ebédhez vagy a vacsorához.

Vegán „túró”gombóc: túró helyett köles, a tetején kókuszjoghurt.

A desszertek pedig a cukormentesség miatt kezdenek egyre kapósabbak lenni, pl. a Fanta szelet az egyik nagy kedvenc, amit egészségesebb verzióban is el lehet elkészíteni. Alapvetően az emberek másfajta édesítőszert szeretnének, de ez a mumus...

Mi az, amit még fontosnak tartasz elmondani a témában?

Nekem is voltak különböző „diétás életszakaszaim”: volt egy teljes év, amikor teljesen gluténmentesen étkeztem, és kipróbáltam egy időre a húsmentes étkezést is.

Varga István nyers vegán séf éppen a vegán töltött káposzta receptjét tanítja Fruzsinak.

Alapvetően sok függ attól, hogy pl. a szervezetedet milyen sokáig terheled. Amikor észreveszed magadon pl. a puffadást – egy nőnek amúgy is tudja ez a komfortérzetét zavarni –, az már tényleg kellemetlen. Én évekig mindenfélét ettem, egy idő után erre még jött a stressz is, aztán magamon kezdtem el tesztelni, hogyan tudnám ezt megszüntetni.

Alternatív kenyérlisztből (magliszt keverék) finom buktát is lehet készíteni.

Fokozatosan elhagytam a glutént, a tejet, a tojást és most már ott tartok, hogy fokozatosan terhelem magamat, de ezt sem viszem túlzásba. Azt vettem észre, hogy pl. ha túl sok túrót eszek, heti többször, az már sok. De ha csak például kéthetente egyszer, az már úgy teljesen jó.

Oda kell figyelni, hiszen az egészségünk a legfontosabb az életünkben, aminek az alapját a táplálkozásunk adja – véleményem szerint.

 

Fotók: Gáll Tamás és Némethné Kotán Fruzsina