Funkcionális edzés a Mozdulj Nyíregyháza! online programjában – Interjú Tarnóczy Zalánnal

Funkcionális edzés a Mozdulj Nyíregyháza! online programjában – Interjú Tarnóczy Zalánnal
Fotók: Tarnóczy Zalán

Az évek óta nagy népszerűségnek örvendő Mozdulj Nyíregyháza! program március 23-tól online folytatódik tovább. Bár nem minden edzésre van így lehetőség, de amire van, azok mind nagyon hasznosak, az oktatók pedig ugyanazzal a lelkesedéssel folytatják óráikat, mint korábban.

Nem kivétel ez alól Tarnóczy Zalán funkcionális tréningje sem, aki a kicsikre és a szüleikre is gondol edzései összeállítása során. Szerkesztőségünk – szigorúan telefonon – kért interjút tőle a funkcionális edzésről és annak hatásairól.

Évekkel ezelőtt csatlakozott a Mozdulj Nyíregyháza! trénereihez

Akik már benne vannak a Mozdulj Nyíregyháza! „világában” és szeretik a kicsit keményebb, egész testes edzéseket, azok számára nem idegen Tarnóczy Zalán neve. A nyíregyházi edző számos végzettséggel rendelkezik: biológia-testnevelés szakos tanár, atlétika-edző, torna-edző, személyi-edző, TRX edző, FMS I. szakértő, SMR szakértő, EXOS©-Performance Mentor, KAATSU instruktor, NMPT instruktor, NMPT kids instruktor.

Ennyi végzettséget még memorizálni is nehéz, ugyanakkor így már teljesen érthető, hogy miért őt választották a Mozdulj Nyíregyháza! szervezői a funkcionális edzés óra megtartására. Zalán elárulta, hogy a saját testsúlyos edzés formáit évről-évre csiszolgatják, hogy a lehető leghatékonyabb legyen a résztvevők számára.

Mi is az a funkcionális edzés?

Tarnóczy Zalán úgy véli, nincs igazán egységes fogalom erre az edzésformára vonatkozóan, így ő a saját megfogalmazását mondta el:

„A funkcionális edzés elég megfoghatatlan, nincs igazán pontos leírása. Lényege, hogy olyan gyakorlatokat végzünk, amelyek a mindennapi életben is megállják a helyüket. Természetes mozgásokra építünk, amelyek során a testünk, az izmaink a maguk természetes módján mozognak és több síkban. Nem izoláltan eddzük az egyes izomcsoportokat (pl tricepsz vagy bicepsz), hanem egy egységes egészként tekintünk a testre, tehát a törzs izmaira is figyelünk.”

Az edző azt is hozzátette, hogy tulajdonképpen a funkcionális edzés ősidők óta létezik és felmenőink is végezték – csak akkor még nem volt így elnevezve. Egy gyermekkori emlékképe ugrott be ezzel kapcsolatban Zalánnak: kiskorában látta, ahogy a nagypapája a padlásra viszi fel a búzazsákot. „Fontos lenne megérteni, hogy a felmenőink, akik a szabadban munkát végeztek, funkcionális edzést végeztek.” – tette hozzá Tarnóczy Zalán.

A biztos haladás a mottónk!

A Mozdulj Nyíregyháza! keretében elérhető, általa tartott edzés formáját és felépítését illetően a következőket tudtuk meg:

„Az edzések során a teljes testet eddzük, néhány feladattal és több ismétléssel. Azok a progressziós rendszerek, amelyeket bemutatok, mindenkinek a saját állapotához mérve alkalmazhatóak. Érdemes eleinte a könnyebb verziót választani a feladatból (pl guggolás mélysége) és csak fokozatosan emelni a terhelést. Mindig elmagyarázom, hogy melyik feladatnak mi a könnyített és nehezített változata. Mottónk is azt sugallja: Biztos haladás! – mi ezt tartjuk szem előtt. Jobb, ha a haladás lassú, de sérülésmentes.” – magyarázta az edző.

Hatásait tekintve a következőket lehet elmondani: az erő, az állóképesség, a hajlékonyság, a koordináció és a gyorsaság is egyszerre fejlődik a funkcionális edzések alkalmával!

Az edzések gyakoriságára vonatkozóan megtudtuk, hogy a heti 2 alkalom edzés a szintentartáshoz megfelelő, de a fejlődéshez heti 3 alkalomra van szükség.

Azt is hozzátette, hogy a jelenlegi #maradjotthon helyzetben a mozgás inkább egy mentőöv most az embereknek. Méltatja a Mozdulj Nyíregyháza szervezőinek eme döntését és az edzést tartó szakemberek hozzáállását is, akik hajlandóak egy kamera előtt is megtartani az edzéseiket.

Nem csak a test miatt érdemes edzeni!

Egy ilyen típusú edzés hosszútávú hatásai nem csak fizikailag (formásabb izom, kevesebb zsír, erősebb csontok) lesznek észrevehetőek. Nő a mentális terhelhetőség , magasabb lesz a stressztűrő képesség és még az alvás minősége is javulhat.

„Gyermekek számára kifejezetten pozitív hatással bír a mozgás, hiszen a beszédet, a számolást és a térérzékelést együtt fejleszti, ami a felnőttkorra is kihat!” – tette hozzá az edző.

Lelki értelemben pedig igazán pozitív kedélyállapotot tud létrehozni az emberben egy kiadós edzés – de ezt már tapasztalja meg mindenki maga.

Sok a pozitív visszajelzés

Az edzések nagyon sikeresek, szinte évente nagyobb helységet kell bérelniük, hogy mindannyian elférjenek Zalán edzésein. Viccesen megjegyezte: „Nyíregyházán talán a Continental Aréna lenne az a hely, ahová mind kényelmesen beférnénk.”

Hogy kiknek ajánlott ez a mozgásforma, arra Zalán rávágta: „Ajánlom mindenkinek! Ez maga az élet!”

De mivel az idősebbek számára van több különböző biztonságos torna a Mozdulj Nyíregyháza! órarendjében, illetve az igazán kicsik számára is több szakember biztosítja a mozgást, ezért ő inkább a két korosztály között lévőknek ajánlja edzéseit.

A hétfői (márc.23.) élő bejelentkezése után rengeteg pozitív visszajelzést kapott: hivatásos sportolók, családok együtt edzettek vele és még budapestiek is csatlakoztak az órához!

A jelen helyzetben heti három alkalommal lehet Tarnóczy Zalánnal együtt edzeni: minden hétfőn és csütörtökön 18 órától a felnőtteknek, csütörtökönként 17 órától pedig kifejezetten a gyerekeknek tart funkcionális edzést élőben a képernyők előtt, a Mozdulj Nyíregyháza oldalán!

Tarnóczy Zalán pedig még egy üzenetet szeretne célba juttatni:

"Tímár Zoltán kollegámnak szeretném megköszönni a kitartó munkáját aki - mióta az élsport csapatoknál kezdtem edzősködni - beszállt helyettem és az utóbbi időszakban nagy sikerű teltházas Mozdulj Nyíregyháza edzéseket tart!"