Észrevétlenül lopózott be a ruhásszekrénybe egy új darab, és az önkifejezés eszközévé vált

Észrevétlenül lopózott be a ruhásszekrénybe egy új darab, és az önkifejezés eszközévé vált
Észrevétlenül lopózott be a ruhásszekrénybe egy új darab, és az önkifejezés eszközévé vált. Fotó: hawaiian-ties.com

Pamut és poliészter, selyem és csipke, horgolt, papír és marhabőr – csak néhány azon anyagok közül, amelyekből egy szájmaszk elkészülhet. Eddig úgy tűnik, hogy a textil maszkok azok, amelyeket egyre többször lehet látni a hétköznapokban az utca emberén, hiszen ez a legpraktikusabb: amellett, hogy többször használható, mosható és ezáltal környezetkímélő, egész egyedi darabokat is beszerezhetünk.

Akár azt is mondhatjuk, hogy észrevétlenül, de egy új kellék tört be a divatiparba: a szájmaszkok. Egyre inkább teret nyernek az önkifejezés terén, de előfordul az is, hogy pusztán a napi outfithez passzítják az arcot félig eltakaró kiegészítőt.

Szájmaszk vagy légzőmaszk (respirátor)?

Nem mindegy, hogy szájmaszkról vagy légzőmaszkról, úgynevezett respirátorról beszélünk.

A szájmaszkok olyan védőfelszerelések, amelyek lazán fedik az orrot és a szájat. Egyirányú védelemre tervezték őket, leginkább a környezetet védik a szájon át távozó testnedvektől. Normál körülmények között a sebészek ezeket használják műtétek során, hogy megvédjék a pácienst az esetleges köhögés vagy tüsszögés okozta cseppfertőzéstől. Tehát a maszkot hordó egyént tulajdonképpen nem védik.

Szájmaszk, ami kereskedelmi forgalomban tömegével kapható. Fotó: amazon.com

A „respirátor” azonban szorosan illeszkedik az archoz, tehát elméletileg a viselője csak azon keresztül lélegezhet. Ezek azok az eszközök, amelyeket arra terveztek, hogy a viselője szervezetébe szájon-orron át ne juthasson be kórokozó, illetve egyéb káros anyag.

Respirátor. Fotó: Semmelweis Egyetem

A kereskedelmi forgalomban kapható eszközöket aszerint osztályozzák, hogy milyen szabvány szerinti teszteken bizonyította védőképességét. Ezek alapján léteznek a (nemzetközi piacon) különböző megnevezések: FFP1, FFP2, FFP3, N95, N99, N100, KN95, P2, DS stb.

Cikkünkben az előbbi, tehát a szájmaszkok divatját vesszük górcső alá.

Több magyar cég is átállt a maszkgyártásra

Az elmúlt hónapok alatt kőkemény küzdelmet vívtak azok a nemzetközi és magyar cégek is, akik a divatiparban jelentős súllyal bírnak. Nem beszélve a „kicsikről”, akik saját brandet hoztak létre több év munkájával és a pandémia miatt nem tudták növelni a bevételeiket – mert minden leállt, és a home office miatt (érthető módon) nem vásároltak az emberek annyi divatos holmit, mint amennyit korábban.

Van olyan magyar cég, amely marhabőrből készít maszkot. Fotó: nullahategy.hu

A divat szakemberei viszont fantáziát láttak az újonnan „megszületett” kiegészítőkben, és a megmaradt vagy már berendelt anyagaikból elkezdtek szájmaszkokat varrni. Ezek már a nyári kollekcióban szinte természetesnek számítottak, az online rendelések esetén pedig sokszor ajándékba küldték a dizájnos maszkokat.

Mivel a fő céljuk a saját vállalkozásaik fenntartása, ezért az árak nagyon változóak. Egy ismert magyar divattervező hölgy (T.Dóra) korábban így nyilatkozott a cégük által készített maszkokról: „…mivel maradékból dolgozunk, így nem számolok fel anyagköltséget, viszont fizetem a gyártást, a dolgozóim bérét, a járulékokat. Úgy vélem, hogy jobb, ha munkát adok, mintha munkanélkülit csinálok a varrónőkből… ezen termékek gyártása és árusítása a kis független divatmárkáknak lehetőséget ad arra, hogy a járvány okozta válság lecsengéséig a víz felszínén maradjanak.”

T. Dóra a maszkokból származó bevételük 10 százalékát egy alapítványnak ajánlotta fel, akik orvosi maszkokat gyártanak, így ezzel segíti közvetve az egészségügyi ellátást. Fotó: nullahategy.hu

Ezen felül pedig jótékonykodik is a bevétel egy részéből: „…a maszkokból származó bevételünk 10 százalékát egy alapítványnak ajánlottam fel, akik orvosi maszkokat gyártanak, így ezzel segíteni tudom közvetve az egészségügyi ellátást.”

Más, kisebb és nagyobb cégekre is jellemző, hogy jótékony célra fordítják az általuk gyártott maszkok bevételeinek egy részét.

Az alkotók kreativitása határtalan!

Szinte már nem létezik olyan minta, amely ne találná meg a tulajdonosát – vagy inkább nem létezik olyan ember, aki ne találna magának egy dizájnos maszkot? Ma már akármilyet el lehet adni Magyarországon is, nemcsak a kalocsai vagy matyó mintásat, hanem akár a magyar vagy angol feliratosat is. A romantikus és költői minta pedig azok számára ideális, akik szeretik a művészetet.

„Legyen az egyszínű, népi motívumos, virágmintás, pöttyös, gyümölcsös és szmájlis, gyerekek számára pedig állatos, rajzfilmes, unikornisos vagy akár szörnyecskés. Mindenféle mintára van vevő. Tavasszal inkább a szolidabb, egyszínűeket vitték, főleg fekete vagy fehér színben, de ma már sokkal bátrabbak az emberek és akár egy halálfejes maszkot is szívesen hordanak. Tényleg az önkifejezés eszközévé vált és az is igaz, hogy sokan több különbözőt is varratnak maguknak, hogy a ruhatárukhoz is passzoljon ez az új divatcikk” – nyilatkozta egy nyíregyházi méterárubolt tulajdonosa, aki tavasszal több száz méter anyagot adott el városunkban található cégeknek.

Tehát ha úgy van, akár egy méteráruboltban is megtalálhatjuk a számunkra „igazi” mintát: az extrémebb, trópusi mintázatok mellett fellelhetőek akár az egyszerűbb kockásak vagy csíkosak is – utóbbiak között olyan gyűrött anyagokat is találunk, amelyeket leginkább kendőnek varr(at)nak meg a hölgyek.

Michelle Olomojobi által tervezett, ankara mintás maszk. Fotó: ma7.sk

A nemzetközi piacon létezik afrikai származású tervezőtől (Michelle Olomojobi divattervező) tradicionális ankara mintás maszk, másoktól pedig csillámos, flitteres, madártollal tűzött és kristályokkal kirakott szájmaszkok is, amelyek akár több száz euróba is kerülhetnek. De tartják még a divatban a lépést a keleties beütésű darabok, illetve még a tavaly berobbanó batikolt trend is népszerű.

Nem beszélve a sportmárkák által piacra dobott (logós) darabokról, amelyek árai híven tükrözik a minőséget is – az árak határa pedig a csillagos ég.

Olcsóbb, ha magunknak varrjuk

Azt is megtudtuk az említett nyíregyházi méteráruboltban, hogy például egy négyfős család számára sokkal olcsóbb, ha megvásárolják az anyagot és otthon varrják meg a maszkokat.

„Egy négyfős családnak körülbelül 25-30 cm anyagra van szüksége. Ez függ attól, hogy az anyagot duplán használják-e. Még 1000 forintba sem kerül ennek a mennyiségnek a megvásárlása. Prémium minőségű, pamut anyagokat árulunk, amelyek strapabíróak.”

Fotók: redbubble.com

Napjainkban már 400 forinttól lehet venni többször használható maszkokat Nyíregyházán is, de aki igazán egyedit szeretne hordani, érdemes egy kicsit otthon bíbelődni annak megvarrásával.

Az amerikai lány, Ashley Lawrence siketek számára alkotta meg ezt a különleges maszkot.
Fotó: szeretlekmagyarorszag.hu

Az önkifejezés eszköze lett

Talán nem meglepő, hogy az emberek egyedi maszkokat szeretnének, ha már azt kell viselniük, ami a fél arcukat eltakarja. Jól akarnak kinézni és még egy lehetőséget is kapnak arra, hogy kifejezzék egyéniségüket – már aki akarja.

Fotók: redbubble.com

A színes maszkok mindenki napjába egy kis pluszt vihetnek, és valószínűleg a gyerekek is szívesebben viselik ezeket, mint az egyszínű társaikat. Miután a napok nagy részében hordani kell, természetes igény ébredt fel az emberekben, hogy jól érezzék magukat szájmaszkjukban.

A pár száz forintos, egyszerű daraboktól az akár több százezer forintig terjedő luxusmaszkokig mindenki megtalálja, mivel fejezheti ki az egyéniségét – illetve vagyoni helyzetét. 

Mi a jövő (divatja)?

Ismert nyíregyházi divattervezőt, Rabócsi Renátát kérdezte szerkesztőségünk: tényleg már szinte divat és az önkifejezés eszköze a maszk?

„Abszolút! Mi is készítünk kérésre a ruha anyagából vagy a ruha stílusával megegyező maszkokat alkalmakra. A menyasszonyi és alkalmi ruhákhoz kifejezettem furcsán mutat a hagyományos orvosi maszk. Ez a "COVID19 kényszer divat.

Míg az első hullámban nem volt fontos, hogy a maszk harmóniában legyen öltözékünkkel, addig most a második hullámban már megállapítást nyert, hogy ciki, ha a maszk nem harmonizál az öltözékkel.

Világszerte látható különböző társasági eseményeken, hogy a maszk divat lett. Legutóbb Magyarországon a Glamour Gálán jelentek meg hazánk sztárjai csodás és kevésbé csodás ruhakölteményekben és hozzájuk illő maszkokban.

Remélem, hogy hamarosan vége a veszélyhelyzetnek és maszk nélkül is biztonságban járhatunk közösségbe.

Viszont ha marad a COVID, akkor természetesen tovább fog folytatódni ennek a divatja. A végtelenségig fokozható a maszkok formája, színe, díszítése. A vírus megjelenésével nagyon sokan elkezdtek maszkokat készíteni és vannak már olyan készítők is, akik erre specializálódtak.”

Az év kiegészítője még évekig velünk marad?

Könnyen lehet, hogy a légszennyezettség miatt is még jó ideig velünk marad a szájmaszk, ami mára a divatmárkák fő bevételforrásává vált. És nem is csak védőeszközként, hanem valódi kiegészítőként.

Szakértők szerint még egy évig velünk maradnak a szájmaszkok, amíg a védőoltás el nem készül. De könnyen lehet, hogy végleg felkerül a divatmárkák állandó kínálatába a szájmaszk, mint kiegészítő, hiszen a légszennyezés is bőven ad okot arra, hogy viseljük.

(Ez utóbbi információ forrása ide kattintva található.)

 

A cikkhez használt további források: nullahategy.hu, napi.hu, napi7.sk