Esésmegelőzés – Biztonságos fejlesztő torna idősebbeknek a Mozdulj Nyíregyháza! keretében

Esésmegelőzés – Biztonságos fejlesztő torna idősebbeknek a Mozdulj Nyíregyháza! keretében
Fotó: Szarka Lajos

A Mozdulj Nyíregyháza! keretein belül Halászné Varju Ágnes gyógytornász nagy tapasztalattal és tudományos alapokra építve állítja össze az Esésmegelőzés mozgásprogramot.  Javasolt a 40 év feletti nőknek és férfiaknak, felső korhatár nincs. A tornával kapcsolatban Vámosi Istvánné gyógytornász nyilatkozott szerkesztőségünknek, akinek szakszerű írását már a Csontritkulás mozgásprogramról is olvashatták.

Az esésmegelőzés az időskorúakkal foglalkozó szakemberek fontos feladatai közé tartozik. Néhány, az idős életszakaszban gyakran előforduló krónikus betegség és a hanyatló funkcionális állapot az alsó végtagi izomgyengeség, korábbi elesés, a járászavarral és egyensúlyzavarral járó betegségek, időskori látászavar, alsó végtagi arthrosis, kognitív működészavar, inkontinencia fokozza az elesés kockázatát – nyilatkozta Vámosi Istvánné.

Fontos a mozgásprogram dózisa is!

Ezt a hatást jól megtervezett mozgásprogrammal lehet csökkenteni. A mozgásprogramok hatásosságát a program gyakorlatainak típusa és a program dózisa jelentősen befolyásolja. A gyakorlattípusokat tekintve egyensúlyfejlesztő gyakorlatokat, izomerősítő, valamint nyújtógyakorlatokat tartalmaznak.

Vámosi Istvánné úgy véli, hogy a gyakorlattípusok mellett lényeges a mozgásprogram dózisa is: a kockázatcsökkentő hatás eléréséhez 6 hónapon át mozgásprogramon kell részt venni.

Próbálják szem előtt tartani az ajánlott dózist, ami ideálisan az idős ember lakókörnyezetében kínált programok kombinációjával érhető el.

Figyelembe veszik a résztvevők aktuális állapotát

A hatásos és biztonságos esésmegelőző program megtervezéséhez elengedhetetlen annak ismerete, hogy milyen krónikus betegségek és egyéb rizikótényezők jelentenek az adott idős ember esetében eséskockázatot, valamint hogy milyen szintű az idős ember aktuális funkcionális képessége.

Ennek megfelelően tervezzük meg a program gyakorlatait, hogy azok eléggé nehezek, de megfelelően biztonságosak legyenek!

– teszi hozzá a szakgyógytornász.

Jót tesz a léleknek is!

A mozgás egyértelműen szignifikáns és nagyfokú hatásosságát azzal magyarázhatjuk, hogy a jól megtervezett gyakorlatokból álló mozgásprogrammal egyszerre több belső rizikófaktor is befolyásolható. Javítja az izomerőt, a mozgásterjedelmet, a reakcióidőt, a poszturális szabályozást.

Továbbá növeli a mindennapi élet nehezebb egyensúlyhelyzeteiben az idős ember önbizalmát, magabiztosságát, ezzel elősegíti azt, hogy intenzíven részt vegyen a társadalmi életben, betöltse korábbi életvitelére jellemző társadalmi szerepeit – hangsúlyozta Vámosi Istvánné.

A csoportos mozgásprogramon való részvétel alkalmat teremt az intenzív, kortársaktól és a környezet más személyeitől érkező szociális támogatás megszerzésére, a személyes képességek megtapasztalására, ami kulcstényezője annak, hogy az idős ember mozgás iránti motivációja felébredjen, és hosszú ideig meg is maradjon.

Nyíregyházán minden héten!

A Mozdulj Nyíregyháza! szervezőinek köszönhetően minden hétfőn reggel 8:00-9:00 között esésmegelőzés mozgásprogramon vehetnek részt az érdeklődők a Continental Arénában, május 31-ig.

Kényelmes, sportos, laza öltözet ajánlott.

Kapcsolódó galéria

Mozdulj Nyíregyháza - esésmegelőzés mozgásprogram