...amikor az akciós termék a pénztárhoz érve (már-még) nem is akciós

...amikor az akciós termék a pénztárhoz érve (már-még) nem is akciós

Húsvét. Pünkösd. Karácsony. Szilveszter. Hosszúhétvége. Nyár. Ősz. Tél. Nincs olyan üzlet, amely ne találna okot arra, hogy akciózzon. A kedvezményeket pedig szeretjük, hiszen miért költenénk többet, mint amennyit muszáj. Aki ügyes, sokat spórolhat. Az akciókat viszont van, hogy lehetetlen követni. Ami a polcon lévő cédulán már harminc százalékos kedvezménnyel kapható, az a pénztárnál lehet, hogy még mindig a régi, eredeti áron szerepel... (Megjelent a Nyíregyházi Napló július 12-ei számában.)

A napokban egy olvasói észrevétel futott be szerkesztőségünkhöz, amelyben az egyik vásárló azt panaszolta, hogy az akciót hirdető újságban kinézett magának egy terméket, másnap azonban, amikor elment az üzletbe, a polcon ugyan már az akciós ár volt feltüntetve, de a pénztárgépbe délelőtt 10 órakor még nem tudták ezt beütni, mondván: „nem állították át a gépet a központban.” Ő pedig, egészen pontosan 12 doboz kávét szeretett volna vásárolni, aminek az eredeti ára dobozonként 1700 forint volt, akciósan viszont 1090 forint, vagyis összesen 7320 forintot spórolhatott „volna”! Mit tegyünk, ha az akciós termék mégsem akciós?

Van megoldás

Az olvasó észrevételével megkerestük a helyileg illetékes Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatalt. Válaszukban arról tájékoztatták szerkesztőségünket, hogy ilyen és ezekhez hasonló esetekben a fogyasztónak (vásárlónak) lehetősége van arra, hogy szóban vagy írásban panasszal éljen a vállalkozás felé.

A szóbeli panaszt azonnal meg kell vizsgálni, és szükség szerint orvosolni. Ha a fogyasztó a panasz kezelésével nem ért egyet, vagy a panasz azonnali kivizsgálása nem lehetséges, a vállalkozás a panaszról és az azzal kapcsolatos álláspontjáról haladéktalanul köteles jegyzőkönyvet felvenni, és személyesen közölt szóbeli panasz esetén helyben a fogyasztónak átadni. Az írásbeli panaszt a vállalkozás a beérkezését követően harminc napon belül köteles írásban, érdemben megválaszolni és intézkedni annak közlése iránt.

A szóbeli és írásbeli panaszon túlmenően a vásárlók – jogsértés esetén – a lakóhelyük szerint illetékes járási hivatalhoz is fordulhatnak (Nyíregyháza, Hatzel tér 10. szám).

Kérelmet kell benyújtani

A kérelemnek tartalmaznia kell a vállalkozás nevét, valamint ha rendelkezésre áll, székhelyének címét, a feltételezett jogsértéssel érintett üzlet címét vagy a kifogásolt magatartás elkövetésének helyét, a beadvány tárgyának rövid leírását a rendelkezésre álló dokumentumokkal alátámasztva, ideértve különösen a vállalkozásnak a fogyasztó megkeresésére adott válaszlevelét, a szóbeli panaszról felvett jegyzőkönyvet, vagy postai úton benyújtott panasz esetében a feladás igazolását szolgáló dokumentumot, valamint a kérelmező azonosításához szükséges adatokat.

Évente félezer ellenőrzés

Mivel a vásárlók jelentős része kifejezetten figyeli az akciókat és ahhoz köti, hogy mikor mit vesz meg, ezért a fogyasztóvédelmi hatóság évente 4–500 ellenőrzést hajt végre. Az esetek közel 20 százalékában pedig jogsértést találnak: nem hiteles a mérleg; a csomagolóanyag súlyát hozzámérik a termékhez; vagy éppen nem megfelelő az eladási és egységárak feltüntetése.

Cél a fogyasztók anyagi érdekeinek a védelme

Az országos, éves témavizsgálattal a legfőbb cél a fogyasztók anyagi érdekeinek védelme, a fogyasztók megkárosításához, megtévesztéséhez vezető árfeltüntetési, illetve áralkalmazási szabálytalanságok felderítése, valamint az általános kereskedelmi feltételek ellenőrzése (nyitvatartási időről szóló tájékoztatás; vásárlók könyvének kezelése; nyugta-, illetve számlaadási kötelezettség teljesítése; a fogyasztók megkárosítása hamis számolással, hamis méréssel; mérőeszközök hitelessége).

A tájékoztatás során megtudtuk, az eljárások során idén eddig 2 150 000 forint fogyasztóvédelmi bírságot szabtak ki, a hatóság által alkalmazott legmagasabb bírság összege pedig megközelítette az 1 000 000 forintot.